אלי כהן | בלעדי

תוכנית משרד הכלכלה: מכרז למתן אשראי חוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף של מיליארד שקל

המהלך נועד להגביר את התחרות עם הבנקים, נותני האשראי הבלעדיים של העסקים הקטנים והבינוניים, ובכך לשפר את התנאים המוענקים להם

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי

לקראת תחרות בשוק האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים: משרד הכלכלה והתעשייה יפרסם בימים הקרובים מכרז לקראת התקשרות עם שני גופים חוץ בנקאיים שירחיבו את היצע האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים, תוך העמדת תחרות לבנקים.

את המכרז תפרסם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ובכוונתה להקים מערך חדש שיעמיד אשראי בהיקף של מיליארד שקל לפחות למגזר העסקים הקטנים ולתקופה של חמש שנים. במשרד הכלכלה ובמשרד האוצר מאמינים כי מהלך זה יהווה צעד נוסף לקראת פתיחת תחרות לבנקים מצד גופים מוסדיים.

i-10
 i-10

על פי התוכנית של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, הנתמכת בידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, תעניק המדינה סיוע בהיקף כולל של 50 מיליון שקל לגופים שיזכו במכרז ויקימו את מערך האשראי החדש. החברות שייבחרו במסגרת הליך זה יהיו החברות שיתחייבו להעמיד את היקף האשראי הגבוה ביותר - לא פחות מחצי מיליארד שקל כל אחת.

במשרד הכלכלה הזכירו היום (ד') כי סוגיית קידום התחרות בשוק האשראי לעסקים הקטנים כבר עלתה בעבר במסגרת כמה ועדות ציבוריות שדנו בנושא: ועדת זקן ב-2013 וועדת שטרום ב-2016.

אותן ועדות קבעו כי התלות הגדולה של מגזר זה במקורות האשראי של הבנקים מאפשרת למערכת הבנקאית לנצל את כוח השוק שלה כלפי בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, תוך מתן אשראי בריביות גבוהות: "הבנקים מהווים את המקור המרכזי והמשמעותי ביותר במתן אשראי לעסקים הקטנים והבינוניים כיום, וזאת לעומת העסקים הגדולים, שעומדת להם היכולת לגייס אשראי גם מגופים מוסדיים ומהבורסה", אמר היום ל"גלובס" מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי: "רמת התחרות בתחום האשראי למגזר העסקים הקטנים והבינוניים נמוכה, ואנחנו מאמינים שהכנסת גופים מוסדיים כמקור אשראי לעסקים אלה תביא להגדלת התחרות עם הבנקים ולשיפור התנאים של בעלי העסקים בארץ".

לדברי שר הכלכלה והתעשייה כהן, "מסלולי האשראי החוץ-בנקאיים החדשים יוזילו את העמלות והריביות מחד גיסא, וירחיבו את היקפי האשראי לעסקים הקטנים תוך הגדלת התחרות בתחום מאידך גיסא - מה שיקל על צמיחתו של מגזר זה".

על פי נתוני משרד הכלכלה, אף שהעסקים הקטנים והבינוניים מהווים 54% מהתוצר העסקי, רק 25% מהאשראי העסקי במשק מופנה למגזר זה. במשרד אמרו עוד כי שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, שולטים בשני שלישים משוק האשראי לעסקים.

המהלך להגברת התחרות בשוק האשראי לעסקים הקטנים הוא בין המהלכים שעליהם המליצו מנכ"לי משרדי הכלכלה והאוצר, שי רינסקי ושי באב"ד במסגרת מתווה סיוע למגזר זה.

רינסקי ובאב"ד הגישו לפני כשבועיים את המלצותיהם לתכנית המכונה "נטו עסקים קטנים ובינוניים" לשרים משה כחלון ואלי כהן. המתווה שגיבשו כולל בין השאר הסרת חסמים שמקשים על גישה של עסקים קטנים למכרזים שמפרסמים גופים ציבוריים; כלים להגדלת הפריון והצמיחה; עידוד יזמות בקרב נשים ועוד. היקף התכנית הוערך בכ 600 מיליון שקל.