אינטרנט | בלעדי

על קו הסיום: שלוש קבוצות בינלאומיות עלו לשלב הסופי לרכישת ביקום

חברת ביקום מקבוצת אינטרנט זהב שמחזיקה בכ-26% ממניות בזק עשויה להימכר בקרוב מאוד • ל"גלובס" נודע כי לקו הגמר הגיעו שלוש קבוצות זרות, שצפויות להגיש את הצעותיהן עד סוף חודש ינואר הקרוב

דורון תורג'מן בכנס "עושים שוק"/ צילום: איל יצהר
דורון תורג'מן בכנס "עושים שוק"/ צילום: איל יצהר

שלוש קבוצות עלו לשלב הסופי לקראת רכישת ביקום מקבוצת אינטרנט זהב. אחת החברות היא קרן ההשקעות Searchlight המיוצגת על ידי סיטי בנק. שלוש הקבוצות עלו לשלב הסופי לאחר שנכנסו לחדר המידע, ערכו בדיקת נאותות לחברה ונפגשו עם משרד התקשורת כדי ללמוד על התוכניות העתידיות של המשרד לגבי בזק.

הנכס העיקרי של ביקום הוא 26.3% ממניות בזק. בסוף חודש ינואר שווי אחזקות אלו נאמד בכ-4.3 מיליארדי שקלים, ואילו כעת שווי אחזקה זו נאמד בכ-2.7 מיליארד שקל.

על פי לוחות הזמנים, צפויות החברות להגיש את ההצעות הסופיות שלהן בסוף ינואר, ובכך יבוא על סיומו העידן של שליטת יורוקום בבזק. ל"גלובס" נודע כי שלוש הקבוצות הן זרות ובעלות השקפה של השקעה לטווח ארוך. נציגי הקבוצות אף נפגשו עם בכירים בבזק וביקשו ללמוד על החברה ואתגריה.

מדיניות משרד התקשורת תפריע?

נציין כי לאחר שהקבוצות נפגשו עם משרד התקשורת, הוציא המשרד את המסמך מעורר המחלוקת בנושא פרישת הסיבים האופטיים, שאינו מיטיב עם בזק בלשון המעטה, ומחר הוא צפוי לחשוף את עקרונות מכרז התדרים לדור החמישי.

שתי הסוגיות הללו הן בליבת העסקים של בזק, ויהיה מעניין לראות האם סוגיות אלה ישפיעו על ההחלטה אם להגיש הצעה מחייבת במכרז. בסופו של יום מדובר בהשקעות של מיליארדי שקלים שקבוצת בזק נדרשת להשקיע.

ההתנהלות של המשרד מנותקת לחלוטין מתהליך המכירה של המניות. אחת הטענות שנשמעות היא שזו חובתו של הרגולטור. הוא אינו יכול לקחת בחשבון ברגולציה שלו שיקולים מסחריים של קבוצות המתמודדות על בזק.

ואולם מנגד יש מי שחושב שניתן היה להמתין. כשהרגולטור מפרסם את מכרז התדרים או את מסמך המדיניות לפרישת סיבים אופטיים בשלב הקריטי של המכרז, הוא יודע שכל עמדה חדשה או התבטאות נגד בזק יפגעו במכרז. ולראיה הירידות במחיר מנית בזק בשבועיים האחרונים שהינם קריטיים לתמחור העסקה על ידי הקבוצות.

המכירה תסתיים לפני היעד?

בחודש שעבר, במסגרת אסיפת מחזיקי האג"ח של החברה, אמר דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב וביקום, כי החברה נערכה לקראת מכירה. היא פנתה בשבועיים האחרונים לעשרות משקיעים רלוונטיים בארץ ובעולם, ובמקביל התקשרה עם בנקי ההשקעות אופנהיימר ומגדל שוקי הון, אשר החלו לפעול באופן אינטנסיבי מול המשקיעים השונים. המטרה היא לקדם את התהליך באופן מהיר ביותר, ולהגיע לתוצאה הכלכלית הרצויה לטובת מחזיקי אגרות החוב ובעלי המניות.

לדבריו, המטרה היא לקיים הליך בעל מאפיינים תחרותיים תוך שימור על הגמישות של החברה ועל לוחות זמנים קצרים באופן יחסי. הכוונה היא לסיים את ההליך עוד ברבעון הראשון של שנת 2019. תורג'מן אמר כי כבר קיימים מספר גופים איכותיים בחדר המידע שנמצאים עמוק בתוך התהליך. היום מתברר שתהליך זה הסתיים כבר, וכעת אינטרנט זהב נמצאת בישורת האחרונה למכירת מניות ביקום.

עוד הוא אמר שאינטרנט זהב תוכל בכל מקרה לשרת את חובותיה לפחות עד לחודש ספטמבר 2020. יתרות נזילות של אינטרנט זהב עמדו בנובמבר על כ-142 מיליון שקלים, מספיקות לשנתיים, והשווי הסחיר של חלק אינטרנט זהב במניות ביקום הנו כ-680 מיליון שקל. החוב הפיננסי נטו שכולו כלפי מחזיקי האג"ח, עומד על כ-580 מיליון שקל.