בכירה באמזון ייעצה לבכירה בממשל האמריקאי על פורטל ממשלתי שעשוי להכניס לאמזון מיליארדי דולרים

הפורטל נוגע למוצרים מסחריים שהממשל הפדרלי רוכש, ממהדקי נייר ועד כסאות משרד - והבכירה מאמזון, אן ראנג, הייתה בקשר לגביו עם בכירה ברשות השירותים הממשלתית (GSA) בשם מרי דייבי, מאז 2017, לפני שהחוק שיביא ליצירת הפורטל אפילו נחקק

אמזון / צילום: שאטרסטוק
אמזון / צילום: שאטרסטוק

עיתון הגרדיאן חשף כי מנהלת בכירה באמזון ייעצה לבכירה בממשל טראמפ לגבי פורטל אי-קומרס שהממשל הפדרלי צפוי להקים, דבר שעשוי לפי הדיווח להביא לכך שלאמזון יהיה תפקיד מרכזי בפורטל, מה שיכניס מיליארדי דולרים לחברה. הפורטל נוגע למוצרים מסחריים שהממשל הפדרלי רוכש, ממהדקי נייר ועד כסאות משרד - והבכירה מאמזון, אן ראנג, הייתה בקשר לגביו עם בכירה ברשות השירותים הממשלתית (GSA) בשם מרי דייבי, מאז 2017, לפני שהחוק שיביא ליצירת הפורטל אפילו נחקק.

בשלב זה עדיין לא נקבע אילו חברות יבנו את פורטל האי-קומרס, אך אמזון צפויה ככל הנראה לקבל תפקיד גדול בהקמתו, מה שיעניק לה אחיזה משמעותית בשוק של 53 מיליארד דולר של רכש פדרלי של מוצרים מסחריים. הגרדיאן קרא התכתבויות אימייל בין שתי הבכירות, באמצעות בקשה לחופש מידע שהגיש. ההתכתבויות הראו שתוך פחות משנה בתפקידה באמזון, ראנג הייתה בקשר עם דייבי ואף נפגשה עמה. השתיים דנו בכך שעל הממשלה לעצב פורטל אי-קומרס חדש, ובגישה שעל הממשלה לנקוט ביצירתו. כאשר ראנג שאלה את דייבי באחת ההתכתבויות, אם כדאי שהשתיים יחכו עד שהחקיקה בנושא תעבור כדי לדון בענייני הפורטל, דייבי השיבה כי הממשל מתכנן להתקדם ללא קשר לתוצאות החקיקה. החוק שהועבר לבסוף נקרא ע"י מבקריו "התיקון על שם אמזון".

שתי הבכירות התכתבו לפי הדיווח גם בנושא מינויים - דייבי ביקשה מראנג, בכירה לשעבר בממשל אובמה, הצעות למועמדים שימלאו משרה ממשלתית, וראנג שאלה את דייבי אם היא מכירה מישהו שיוכל לעמוד בראש החטיבה של אמזון הנוגעת לעסקים עם הממשל הפדרלי. לפי חוק פדרלי, לבכירים בממשל האמריקאי נדרשת תקופת צינון של שנה לפני שיוכלו לעבוד בשוק הפרטי על פרויקטים עליהם עבדו תחת תפקידם בממשל. לא ידוע במה ראנג עסקה בזמן תפקידה בממשל, ולכן לא ברור אם הפרה את החוק.

כלפי חוץ, נראה אמנם שממשל טראמפ עוין לאמזון - נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מפרסם בחשבון הטוויטר שלו לעתים תכופות מתקפות על מייסד ומנכ"ל החברה, ג'ף בזוס. אך בפועל נראה כי מאמצי לובי של החברה מאחורי הקלעים נתנו לה עמדה מובילה בקרב הממשל הפדרלי. אמזון השתמשה לפי הדיווח ברקע הפוליטי של ראנג כדי לצבור השפעה בממשל ואף לעצב חוזים שיטיבו עם החברה. גם ההובלה של אמזון בתחומי הגנה ומודיעין קשורה ככל הנראה להעסקה בשנת 2011 של מפקד בכיר לשעבר בחיל האוויר האמריקאי, סטיבן סטפנו, שעזב את החברה מאז. אמזון צפויה לקבל חוזה בשווי עשרה מיליארד דולר שיעביר את הדאטה של מחלקת ההגנה האמריקאית למערכת ענן מסחרית, וכבר היום היא מפעילה שירות ענן לקהילת המודיעין האמריקאית.

החלטת אמזון להתמקד בממשל האמריקאי כלקוח השתקפה גם בבחירתה להקים את אחד מהמשרדים הראשיים הבאים שלה בוירג'יניה, בסמוך לוושינגטון. בשנה שעברה, אמזון גם זכתה בחוזה ששווה 5.5 מיליארד דולר והפך אותה לספקית הראשית של סחורות כמו ספרים וניירות מכתבים לעשרות אלפי גופי ממשל מקומיים ומוניציפליים ברחבי ארה"ב.

אמזון סירבה להגיב לשאלת הגרדיאן כמה מתוך הפעילות העסקית שלה מקושרת כרגע לממשל הפדרלי, ועל פרטי ההתכתבות או הפגישה בין דייבי לראנג. אמזון אמרה כי ראנג לא הפרה חוק אתי כלשהו, ואמרה כי היא הייתה מצויה ב"תקשורת מתמשכת עם ה-GSA" וכי היא נלהבת מכך שהסוכנות "משנה את השיחה סביב פורטלים אונליין".

מה-GSA נמסר כי בסוכנות נפגשו עם 35 חברות בשנים 2017-2018 על מנת לדון ב"יכולות מסחריות קיימות ולבצע מחקר שוק" הנוגע לפלטפורמות אי-קומרס. עוד אמרו כי "אף חברה לא קיבלה יחס מיוחד, ולכל החברות שהביעו עניין בתכנית שלנו, הנוגעת לפלטפורמות מסחריות, יש גישה שווה ל-GSA. לא נוכל להעלות ספקולציות לגבי זהות החברות שיהיו חלק מהוכחת ההיתכנות שנשיק עד שיתקבלו הצעות מחברות, שיעברו הערכה, ושינתנו מענקים".