מכרז | בלעדי

משרד התקשורת חשף: נאפשר התמודדות משותפת של מפעילים במכרז הדור החמישי

יעניק תמריצים בהיקף של חצי מיליארד שקלים למפעילי הסלולר באגרות התדרים כנגד ההשקעה שלהם בדור החמישי • הערכות: ההקלות לא יספקו את המפעילים שידרשו לדחות המכרזים

נתי כהן מנכ"ל משרד התקשורת ואיוב קרא שר התקשורת/ צילום: שלומי יוסף
נתי כהן מנכ"ל משרד התקשורת ואיוב קרא שר התקשורת/ צילום: שלומי יוסף

משרד התקשורת יאפשר למפעילים שלהם רשתות סלולר משותפות, להגיש הצעות משותפות במכרז התדרים לדור 5. המשמעות היא שפלאפון שאין לה רשת משותפת תתמודד לבד ואילו סלקום שמשתפת רשת עם גולן טלקום ו - אקספון 018 - יוכלו שלושתן לרכוש תדרים במשותף, וכנ"ל חברת פרטנר והוט מובייל שחולקות רשת. בנוסף, המדינה תעניק תמריצים עד גובה של חצי מיליארד שקל בדרך של הפחתת אגרות תדרים או בדרך של החזר כספי בתמורה להשקעות של המפעילים.

המשרד עורך היום שני אירועים ברצף. בהתחלה חשף את עקרונות המכרז בפני המפעילים ולאחר מכן עורך תדרוך עיתונאים. המצגת כוללת 25 שקפים. השקפים הראשונים עוסקים בהסברים בנוגע לדור החמישי והצגת החזון של המשרד: "להוביל את תשתיות התקשורת במדינת ישראל ואזרחיה לעידן הדיגיטלי (IOT) על מנת להביא את ישראל לעמוד בחזית הטכנולוגיה כמנוף לצמיחה כלכלית, הגברת החוסן החברתי וחיזוק מעמדה הבינלאומי". בשקף הבא המשרד מציג את ייעוד המשרד: "לאפשר לציבור בישראל שירותי תקשורת, מידע ודואר מתקדמים, דיגיטליים ומגוונים, באמצעות אסדרה המעודדת השקעות ופיתוח תשתיות, מקדמת את התחרות ומעצימה את הצרכן בראייה יוזמת וארוכת - טווח".

במסגרת עקרונות המכרז הציג המשרד כי מפעילי סלולר להם הסכם שיתוף בתצורת MOCN (אופן השיתוף ההנדסי היום בשיתוף רשתות) יוכלו להשתתף במכרז בדרך של הגשה הצעה משותפת של כלל המפעילים השותפים או רק של חלקם. הקצאת התדרים בהתאם לתוצאות המכרז תהיה לכל מפעיל בנפרד.

המכרז שונה בכמה ממאפייניו ממכרזי התדרים הקודמים בהם לרוב הוצע תחום תדרים אחד. במכרז מוצעים כמה תחומי תדרים שונים, כאשר בשלב התיחור יתכנו קומבינציות רבות ומגוונות. המכרז יהיה ממשפחת "מכרזי השעון הקומבינטוריים" - CA - Combinatorial Clock Auction.

בכל הקשור למודל התמרוץ נקבע כי המודל מחבר בין הפחתה בגובה אגרות התדרים ומנגנוני החזר לתקבולים במכרז, לבין שדרוג הרשתות, כך שייווצר לחברות תמריץ להשקיע. תקופת התמרוץ הצפויה: 2023-2020. סך שווי התמריצים - כחצי מיליארד שקלים.

היעדים של המודל - האצת שדרוג ושיפור רשתות הסלולר בישראל. אמצעי מוצע: הפחתה זמנית של כלל אגרות התדרים לעניין עסקי סלולר. בנודע להקדמת הפרישה של הדור חמישי בישראל, האמצעי המוצע: השבה של חלק מכספי התשלום החד-פעמי שיתקבלו במכרז.

לכל יעד יקבעו קריטריונים הנדסיים כתנאי לקבלת התמריץ. לחלק מהקריטריונים יוגדרו אבני דרך שנתיות.