האם מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל יסייעו במימון הרכישה של מוטי בן משה?

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הגישור בין הצדדים, שהתחיל אתמול, הועלתה הצעה להגדלת רכיב האג"ח בתשלום על חשבון המזומן שנדרש בן משה להביא לעסקת הענק • לא ברור אם להצעה כזאת, שמשמעותה שינוי בתנאי הסדר החוב של אפריקה ישראל, יימצא רוב של תומכים מבין מחזיקים האג"ח, שלמעשה, יידרשו להעמיד לבן משה מעין "הלוואת מוכר" של מאות מיליוני שקלים

מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן

הירידות החדות בשוקי המניות והאג"ח בחודש האחרון, שמקשות על מוטי בן משה בהשגת מימון לרכישת אפריקה ישראל במסגרת הסדר החוב של החברה, הולידו רעיון "יצירתי": העברת חלק מנטל התשלום המיידי במזומן על כתפיהם של מחזיקי האג"ח של החברה.

ל"גלובס" נודע כי בגישור שהתחיל אתמול בין בן משה לבין מחזיקים, עלתה הצעה לא מחייבת של הגדלת רכיב האג"ח בעסקה על חשבון חלק מהתשלום המזומן שנדרש בן משה לשלם בשלב הראשון של ההסדר. לא ברור אם להצעה כזאת, שמשמעותה שינוי בתנאי הסדר החוב של אפריקה ישראל, יימצא רוב של תומכים מבין מחזיקים האג"ח, שלמעשה, יידרשו להעמיד לבן משה מעין "הלוואת מוכר" בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

מאידך, כלל לא ברור אם לבן משה יש יכולת לעמוד בתנאי הסדר החוב המקורי, שאושר בבית המשפט לפני כארבעה חודשים, לאחר יותר משנתיים של משא ומתן. היום (ה') בצהריים יתכנסו מחזיקי האג"ח לאסיפה סגורה לצורך עדכון על פתיחת הגישור ודיון על מצב ההסדר.

אתגר שספק אם בן משה יעמוד בו

במסגרת הסדר החוב באפריקה ישראל, אמור בן משה לרכוש את הבעלות בחברה בהשקעה של כ-2.3 מיליארד שקל ("תספורת" של יותר מ-20% על חוב אג"ח בסך 3 מיליארד שקל), כשהתמורות המיידיות כוללות 1.65 מיליארד שקל במזומן ועוד אג"ח של כ-310 מיליון שקל (השאר באופציות שמגדילות את הסכום ל-2.3 מיליארד שקל). 

כדי לעמוד בתנאי ההסדר, נדרש עדיין בן משה לגייס סכום עתק של 800 מיליון שקל בתקופה הקרובה ממקורות פיננסיים חיצוניים (עבור חברת אלון רבוע כחול שבבעלותו, האמורה לרכוש בהסדר את מניות השליטה בחברה הבת אפריקה נכסים). אלא שכאמור, לנוכח המשבר בשווקים, מדובר באתגר - שספק אם בן משה יכול לעמוד בו בזמן הקצר שנותר להשלמת ההסדר.

אתמול התחיל כאמור הליך הגישור בין הצדדים, כשלתפקיד המגשר בהליך נבחר עו"ד צוריאל (צורי) לביא, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות'. במסגרת הגישור יידרש עו"ד לביא לקבוע אם זכאים מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל לפיצוי כספי מבן משה בגין העיכוב בהשלמת הסדר החוב של החברה, ואם כן באיזה פיצוי. לפי טענת מחזיקי האג"ח, הם זכאים לתוספת ריבית של 15 מיליון שקל תמורת הסכמתם לדחות את המועד האחרון להשגת מלוא האישורים להסדר, מ-13 בדצמבר ל-31 בינואר.

ההסדר היה אמור לקבל את כל האישורים הדרושים עד ל-13 בדצמבר, אלא ששלושה ימים קודם לכן הודיע בן משה לנאמני האג"ח כי טרם התקבלו האישורים הדרושים מהממונים על הגבלים עסקיים בשלוש מדינות במזרח אירופה (פולין, צ'כיה וסרביה), שבהן פועלת החברה הבת אפריקה נכסים.