אקסלנס על השווקים: "יש האטה בקצב הפדיונות בקרנות, ומנגד גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה נכנסו בקניות לשוק"

לדברי יהודה אינדיג, מנהל השקעות ראשי באקסלנס ניהול, "שתי הסיבות העיקריות לירידות בשווקים באוקטובר – מדיניות מוניטארית מרסנת ומלחמת הסחר – כבר לא כל כך רלוונטיות" • בהעריכו רגיעה ואף הגעה להסכם בין סין וארה"ב, הרי ש"נוצרה הזמנות השקעה בארה"ב ובשווקים המתעוררים"

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

על רקע התזזית בשווקים העולמיים בימים האחרונים, מנסים באקסלנס להנמיך את הלהבות. "שתי הסיבות העיקריות לירידות בשווקים באוקטובר - מדיניות מוניטארית מרסנת ומלחמת הסחר - כבר לא כל כך רלוונטיות. הן סין והן ארה"ב חותרות להשיג רגיעה ולהגיע להסכם בקרוב. הן גם עשו צעדים אופרטיביים", אומר יהודה אינדיג, מנהל השקעות ראשי באקסלנס ניהול השקעות בראיון ל"גלובס".

אז מה הביא למפולת של דצמבר?

"לדעתנו העלאת ריבית הפד בפעם הרביעית השנה, ובעיקר הצפי של הבנק המרכזי האמריקאי להמשך העלאות הריבית ב-2019. כלומר עוד שתי העלאות ריבית. ומה שיותר משמעותי - יו"ר הפד פאואל אמר במסיבת העיתונאים לאחר הודעת הריבית שהם ימשיכו בצמצום המאזן. זה, ביחד עם המשך פרסום נתוני מאקרו כלכלה בעולם שמצביעים על האטה, אשר משפיעים על השווקים, היו הטריגרים העיקריים לירידות".

מה אתה חושב על צניחת מחיר הנפט?

"גם זה מאוד מטריד חלק מהשחקנים בשווקים. זה עלול להשפיע על חברות האנרגיה כמובן וגם על בנקים שיש להם חשיפה לסקטור הזה. יכול להיות שזה מעיד גם על האטה כלכלית בפתח".

גורמים נוספים שהשפיעו על השווקים היו לדבריו, "פתיחת מרווחים גדולה באג"ח הקונצרניות בכל השווקים המפותחים בעולם. גם המצב הכלכלי בחלק ממדיניות אירופה לא מזהיר בלשון המעטה. נתוני המאקרו באיחוד ממשיכים להיות חלשים".

מה לגבי ישראל?

"יש התמתנות מסוימת בצריכה הפרטית וירידה מסוימת בקצב הצמיחה, אבל בסך הכל הנתונים הכלכליים הבסיסיים שלנו טובים מאוד. מה שגרם לשוק המקומי ליפול זה כמובן המגמה העולמית, אבל צריך להוסיף לזה אי ודאות בנוגע למדיניות בנק ישראל, לאחר כניסת הנגיד החדש לתפקידו. גם הגירעון הממשלתי קצת מדאיג".

מה שעוד השפיע כמובן על הבורסה השבוע, אומר אינדיג, "אלה פדיונות ענק בקרנות הנאמנות. גם אי ודאות פוליטית וההודעה שהולכים לבחירות".

מבחינה גיאוגרפית מה אתם מעדיפים - ארה"ב, אירופה, שווקים מתעוררים או אולי ישראל?

"חשיפה מאוזנת בין ישראל לשאר העולם. בארה"ב בעקבות הירידות בשווקים ירד מכפיל הרווח העתידי לרמות נמוכות מבחינה היסטורית, אז נוצרה שם לדעתנו הזדמנות השקעה. גם בשווקים המתעוררים, שנפגעו קשה מהתחזקות הדולר ועליית התשואות בארה"ב השנה, נוצרה הזדמנות קנייה. השנה גם הייתה יציאת הון משמעותית מהשווקים המתעוררים, ורואים שזה מאוד מתמתן לאחרונה".

"לא מיתון עולמי, לא התפרצות אינפלציונית" 

מה אתה חושב על שוק האג"ח בכלל ועל האג"ח הקונצרניות בפרט?

"ראינו כאן לאחרונה פתיחת מרווחים גדולה בעיקר בגלל הפדיונות בקרנות וגם על רקע מה שקורה בעולם. גם בארה"ב ובעוד שווקים מפותחים נרשמה פתיחת מרווחים. אבל מצב החברות כאן טוב יותר, כך שנוצרו בחלק מהחברות הזדמנויות".

יש רגיעה ביומיים האחרונים..

"נכון. יש האטה בקצב הפדיונות בקרנות, ומנגד גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה נכנסו עם קניות לשוק".

אם כך, שאלת השאלות - מה צפוי לדעתו ב-2019? "השוק מגלם היום תסריט של מיתון בארה"ב בשנה הבאה, וזה לא תסריט הבסיס שלנו כי האינדיקטורים כיום לא מצביע ים על זה", אומר אינדיג. "נראה אמנם צמיחה חלשה יותר לעומת 2018 ברוב הכלכלות בעולם, אבל לא מיתון עולמי. אנחנו לא רואים התפרצות אינפלציונית, מה שיאפשר לבנקים המרכזיים להקל במדיניות המוניטארית. התנודתיות שנרשמה השנה עשויה ללוות אותנו גם ב-2019. באפיק הקונצרני אנחנו מעדיפים מדיניות דפנסיבית, כלומר מח"מ קצר-בינוני, חשיפה לאג"ח מדורגות עם שעבודים ספציפיים מדרגה ראשונה".

סקטורים מועדפים?

"הבנקים הם בהחלט סקטור מועדף. אינפלציה מתונה והעלאת ריבית מתונה בלי מיתון יתמכו בבנקים ב-2019. סקטור נוסף הוא קמעונות המזון. אנחנו צופים המשך עליית מחירים מתונה, ומנגד יציאת מתחרים קטנים שתמתן את התחרות בענף".