החילוט האגרסיבי של רכוש משפחת אלוביץ הסתיים בפשרה מפתיעה

בידי המדינה יישארו רכוש וכספים בשווי 80 מיליון שקל, מרביתם נדל"ן, עד להכרעה בתיק או עד 42 חודש מהיום • לפני מספר חודשים הורה העליון להחזיר לזוג תכשיטים בשווי מאות-אלפי שקלים, בהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם ועגילים שהוסרו מאוזניה של איריס אלוביץ

שאול ואיריס אלוביץ בבית המשפט היום / צילום: שלומי יוסף
שאול ואיריס אלוביץ בבית המשפט היום / צילום: שלומי יוסף

סוף לסאגת תפיסת הרכוש של בני-הזוג אלוביץ וילדיהם במסגרת חקירת "תיק 4000": בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ, וילדיהם, הגיעו להסכמות עם הפרקליטות בנוגע לשחרור חשבונות הבנק שלהם, וכן של רכושם התפוס (שטרם שוחרר בהחלטות קודמות של ביהמ"ש). זאת, למעט רכוש וכספים בשווי 80 מיליון שקל, שיישארו בידי המדינה עד להכרעה בתיק, או עד חלוף 42 חודש מהיום.

ההסכמות הביאו למחיקתו של ערר שהגישו ילדיהם של הזוג, ליאור ולירון אלוביץ, לבית-המשפט המחוזי בת"א על החלטת בית-משפט השלום בעיר. השלום קבע, כי לא ישוחררו לידיהם כמה מיליוני שקלים המופקדים בחשבונות בנק הרשומים על-שם אמם. ליאור ולירון אלוביץ טענו, באמצעות עורכי-הדין איתן מעוז ודניאל עינב, כי מדובר בכספי מתנות שקיבלו לבר-המצווה.

ביהמ"ש המחוזי הורה לצדדים להגיש תחשיבים לעניין הסכומים ששחרורם מתבקש, אולם לאחר שהילדים הגישו לאחרונה את התחשיב מטעמם, הגיעו כל הצדדים בתיק להסכמה כוללת בנוגע לכלל הרכוש התפוס של משפחת אלוביץ, ובין היתר גם על שחרור חשבונות הבנק של הילדים.

מרצדס, נדל"ן וטבעות

שאול אלוביץ ורעייתו נעצרו בפברואר השנה במסגרת סבב החקירות השני בתיק 4000. הם חשודים בקיום מערכת יחסים שוחדית עם ראש-הממשלה בנימין נתניהו, אשר קידם לכאורה את ענייני בזק במשרד התקשורת, בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר וואלה מקבוצת בזק.

זאת, בנוסף לחשדות נגד בעל-השליטה בבזק ונושאי משרה בכירים בה, שהועברו לפני מספר חודשים לבחינת הפרקליטות, שלפיהם נהגו לכאורה בכספי החברה כבשלהם, קידמו אינטרסים אישיים, העבירו מידע אסור בלי מעצורים, וקיבלו בתוך כך מאות מיליוני שקלים. בלב החקירה עומדת, בין היתר, עסקת רכישת yes על-ידי בזק מחברת יורוקום. שני התיקים ממתינים להכרעת הפרקליטות - אם להגיש בהם כתב אישום.

ביום מעצרם של האלוביצים, פשטה המשטרה על ביתם ותפסה רכוש בבעלותם בשווי עשרות-מיליוני שקלים. בין היתר הוטל צו עיקול על 4 דירות של הזוג בתל-אביב ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן, נתפסו 3 מכוניות - המרצדס של שאול אלוביץ, אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור, ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף, נתפסו חשבונות בנק, ניירות-ערך ופוליסות ביטוח, שבבעלות הזוג, וכן חפצי אמנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם.

מתחילת החקירה ניהלו בני-הזוג אלוביץ - באמצעות עורכי-הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר - מאבק לשחרור חלק מרכושם התפוס מידי המשטרה. המאבק הגיע עד בית-המשפט העליון, שהורה למשטרה להחזיר לזוג את התכשיטים בשווי מאות-אלפי שקלים שנלקחו מביתם בעת החיפושים שבוצעו במסגרת החקירה, ובהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם ועגילים שהוסרו מאוזניה של איריס אלוביץ.

למאבק לשחרור הרכוש הצטרפו גם ילדיהם של בני-הזוג, ליאור ולירון אלוביץ, שטענו כי יש לשחרר את רכב האאודי שתפסה המשטרה, השייך לליאור, וכן דרשו את שחרור שני חשבונות בנק השייכים להם, ולא להוריהם.

מיליון שקל בבנק

בהחלטה האחרונה בסאגת שחרור הנכסים, הורה השופט עלא מסראווה לשחרר חלק מהרכוש ומהכספים שנתפסו, ובהם חפצי אמנות בשווי כמה מיליוני שקלים, רכב האאודי-3 הרשום על-שם איריס אלוביץ' ובנם, ועוד כמה מאות-אלפי שקלים שמופקדים בחשבונות הבנק שלהם, ומהווים את ההפקדות הראשונות שנעשו בחשבון עבור ילדיהם.

הסאגה הגיעה שוב לביהמ"ש המחוזי בערר שהגישו הילדים; וכעת, במסגרת ההסכמות הכוללות עם המדינה, היא הגיעה לסיומה. הצדדים הסכימו על תפיסה קבועה, ולא זמנית כפי שהיה עד היום, של 80 מיליון שקל, מרביתם נדל"ן (תפיסה ברישום), ושחרור שאר הרכוש. החידוש בהסכמות, שכבר אושרו על-ידי ביהמ"ש, הוא שחרור חשבונות הילדים (הוטל צו איסור פרסום על הסכום הכולל המופקד בהם), שחרור חשבונות נוספים של בני-הזוג אלוביץ, שבהם יש כמיליון שקל בסך-הכול, וכן שחרור רכב נוסף.

על-פי ההסכמות, אם התיק לא יוכרע בתוך 48 חודש, יוכלו בני-הזוג אלוביץ לדרוש גם את שחרור הרכוש שהוסכם כי יישאר תפוס בתקופה הקרובה.

חזקת החפות. כל החשודים בפרשת 4000 הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם ולכן הם חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.