למרות הקדמת הבחירות: חוק איסור פרסום מוצרי טבק ועישון יעלה לאישור הכנסת

(עדכון) - ההצעה עוסקת באיסור פרסום מוצרי עישון והטלת הגבלות חמורות על מכירתם • הצעת החוק תעלה לקריאה שנייה ושלישית כבר מחר, זאת למרות הקדמת הבחירות לכנסת בשבוע שעבר

ח"כ כבל וח"כ גליק מתחבקים לאחר שחוק איסור פרסום מוצרי עישון וטבק אושר לקריאה שנייה ושלישית / צילום:
ח"כ כבל וח"כ גליק מתחבקים לאחר שחוק איסור פרסום מוצרי עישון וטבק אושר לקריאה שנייה ושלישית / צילום:

לאחר דרמה בלתי פוסקת בנושא ולמרות הקדמת הבחירות, החוק לאיסור פרסום מוצרי עישון וטבק יעלה מחר לאישור מליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית מחר (ב').

ועדת ההכרעות בכנסת, בהשתתפות הח"כים יואל חסון ודודי אמסלם, החליטה להעלות את הצעת החוק של ח"כים כבל, גליק ובן ראובן לקריאה שנייה ושלישית מחר במליאת הכנסת.

ח"כ יהודה גליק מסר בתגובה "מהיום החשיפה למוצרי הטבק תהיה כמעט בלתי אפשרית! יזמתי את חוק הזה בשביל ילדינו, הרי כיום בני הנוער חשופים כל כך לפרסומות ומודעות ברשתות החברתית ובכלי מדיה שגורמות לצריכת מוצרי טבק להיות "קול". בקרוב מאוד, הדרך להשגת מוצרי הטבק תיחסם. שלהם מהירה וניחנת באחוזים גבוהים מאוד. כל עוד מוכרים מוצרי טבק שונים גורמים לגירוי אצל בני הנוער וזהו מדרון חלקלק להתמכרותם העתידית. החוק הזה הולך להציל חיי אדם, הוא משמעותי ביותר, מהפכני ומציל חיי אדם. הדרך הטובה ביותר לטפל במחדל הזה היא דרך איסור פרסום".

לפני רגעים ספורים הח"כ אף צייץ בשמחה על ההישג המרשים של מציעי החוק:

נזכיר כי דיקני הפקולטות לרפואה בישראל וראשי בתי ספר לבריאות הציבור קראו הבוקר ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם, ליו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין ולמרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון, לוודא שהצעת החוק לאיסור פרסומת והגבלת שיווק של מוצרי טבק ועישון תעלה לקריאה שנייה ושלישית כבר מחר. ההצעה - של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), וחברי הכנסת יהודה גליק (הליכוד) ואיל בן ראובן (המחנה הציוני) - עוסקת באיסור פרסום מוצרי עישון והטלת הגבלות חמורות על מכירתם. היא הוכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה בכנסת לפני כשבועיים.

עם זאת, מאז נודע על הקדמת הבחירות לכנסת בשבוע שעבר, עלה החשש כי הצעת החוק לא תעלה להצבעה במליאה ובכך אולי תטורפד. מי שצפויים להכריע בעניין, הם כאמור יו"ר הקואליציה, ח"כ אמסלם (הליכוד) ומרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני). ח"כ חסון כבר הצהיר שיתמוך בחוק. הצעת החוק עברה בשנה האחרונה משוכות רבות, והגיעה כעת לישורת האחרונה - ההצבעה הסופית בכנסת. אם תעלה להצבעה היא צפויה לעבור ברוב גדול. הצעת החוק היא מהפכנית וצפויה לצמצם את ממדי צריכת הסיגריות בישראל, בעיקר בקרב בני נוער. היא מדברת בין השאר על איסור פרסום סיגריות וסיגריות אלקטרוניות בכל מדיום, למעט עיתונות מודפסת; האחדת התצורה של חפיסות ה סיגריות , כך שיהיו בצבע המכונה "המכוער ביותר בעולם"; הגבלת ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות וחובת הסתרת מוצרי עישון בנקודות המכירה. חברות שיפרו את העבירות החמורות בחוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל.

"על כף המאזניים נמצאים חייהם של כמיליון אזרחים החיים כיום, וצפויים למות מוות בטרם עת במידה ולא ייעשה שינוי", כותבים הדיקנים וראשי בתי הספר לבריאות הציבור במכתב ששלחו אתמול. עוד חתומים על המכתב ראשי איגודים רפואיים ומועצות לאומיות לבריאות. "מחקרים מראים כי העישון אחראי למוות בטרם עת של מחצית עד שני שליש מהמעשנים. מתוך 1.2 מיליון מבוגרים ישראלים המעשנים כיום סיגריות ומוצרי עישון, בין 600 אלף ל- 800 אלף מהם צפויים למות בטרם עת - רבים מהם בגיל העמידה - כתוצאה מהתחלואה הנגרמת מעישון ומוצריו. אם המצב הנוכחי יימשך, כמעט 300 אלף ילדים החיים כיום בינינו, צפויים למות מעישון".

עוד הם כותבים: "בניגוד למדינות מפותחות רבות אחרות בהן חלה התקדמות בהפחתת שיעורי העישון כדוגמת ארה"ב שהצליחה להפחית את שיעורי העישון ל-14% , קנדה ל-16% , בריטניה ל-15% ואוסטרליה ל-14% , שיעור המעשנים המבוגרים, בישראל עדין עומד על למעלה מ-20%. חולשת הרגולציה הישראלית בנוגע למאבק בעישון, הביאה את תעשיית הטבק העולמית להשקיע בשנים האחרונות הון-עתק ומאמצים רבים בשיווק ופרסום מוצריה בישראל.

"הצעת חוק זו מהווה הזדמנות לתקן את הרגולציה הישראלית בתחום העישון. היא תסייע בהפחתת שיעורי העישון בקרב מבוגרים, תמנע התחלת העישון בקרב ילדינו, ותשמש חומת הגנה על בריאותם של אזרחי ישראל, ובכך תמנע את מותם הטראגי והניתן למניעה של רבים כל כך בקרבנו. אנו מבקשים מכם להעלות בדחיפות את הצעת החוק החשובה על סדר היום של הכנסת ה- 20 ולפעול להעברתה בקריאה שנייה ושלישית".

בין החתומים על המכתב: פרופ' דינה בן יהודה, דיקאן הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית בירושלים; פרופ' אורנה בראון-אפל, ראש בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה; פרופ' אהוד גרוסמן, דיקאן הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב; פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב; ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל; פרופ' אורנה בראון-אפל, ראש בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה; וד"ר ברוך רוזן, עורך ושותף בעיתון Israel Journal of Health Policy Research.