עלייה בהיקף עסקאות רכש הגומלין ב-2018 בעקבות החמקן: 440 מיליון דולר

מדובר בעלייה של 40% לעומת היקף הרכש שעשתה בישראל ב-2017 • "אנו בפתחו של עשור שבו ייחתמו 'מגה עסקאות' של רכש ביטחוני עם התעשיות הביטחוניות - המבוססות על כספי הסיוע האמריקאי"

מטוס חמקן / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס חמקן / צילום: לוקהיד מרטין

משרד הביטחון דיווח היום (א') כי בשנת 2018 חתמו חברות ישראליות על עסקאות לרכש הגומלין מצד יצרנית מטוסי החמקן, F-35 בכ 440 מיליון דולר, עלייה של 40% לעומת היקף הרכש שעשתה בישראל ב-2017.

על פי נתוני המשרד, מאז 2010, אז נחתמה עסקת החמקנים הראשונה בין ישראל ללוקהיד מרטין, סוכם על רכש גומלין שלוקהיד מרטין תעשה בישראל, בהיקף כולל של 1.53 מיליארד דולר.

מסיכום נתונים שעשה מינהל הרכש במשרד הביטחון עולה כי בשנת 2018 התעשיות הביטחוניות הגדילו את החוזים המסחריים שלהן עם לוקהיד מרטין, במסגרת מיזמים הקשורים לתכנית ה-F-35. כך, החברה המשותפת לאלביט מערכות הישראלית ולרוקוול קולינס האמריקאית שעוסקת בייצור הקסדה המתקדמת שמשמשת את טייסי ה-F-35, הגדילה את חוזה ההתקשרות שלה עם לוקהיד מרטין וכיום הוא עומד על 1.12 מיליארד דולר; התעשייה האווירית הרחיבה את חוזה ההתקשרות שלה עם לוקהיד מרטין לייצור כנפיים לחמקנים לסכום של 311 מיליון דולר; מפעל סאיקלון שבבעלות אלביט מערכות שעוסק ביצור חלקי גוף למטוס הרחיב את הזמנותיו ממנו בכמעט 50 מיליון דולר ועוד.

במשרד הביטחון אמרו היום כי חברות תעשייתיות נוספות ברחבי הארץ מעורבות ביצור של תתי מערכות למטוסי ה F-35 ובהן תדיראן; סימיגון; כבירן; גלבוע ועוד. חלקן הגדילו אף הן את היקף ההזמנות של לוקהיד מרטין לתכנית המטוס.

מאז 2010 ישראל רכשה בשלוש עסקאות שונות כ-50 מטוסי קרב מסוג F-35 שיימסרו לה במהלך השנים הקרובות. עד כה סופקו לחיל האוויר הישראלי 14 מטוסים ובמהלך 2019 יימסרו לה 6 נוספים. מטוס ה F-35 מכונה בחיל האוויר בשם "אדיר".

ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון אמר היום בהתייחס לנתוני רכש הגומלין בתכנית החמקן כי "אנו בפתחו של עשור שבו ייחתמו 'מגה עסקאות' של רכש ביטחוני עם התעשיות הביטחוניות - המבוססות על כספי הסיוע האמריקאי".

במהלך השנה הקרובה צה"ל ומשרד הביטחון צפויים להכריע על רכש של טייסת קרב נוספת, של מטוסי F-15 מתקדמים מתוצרת בואינג או F-35 מתוצרת לוקהיד מרטין. בנוסף, צפויה להתקבל החלטה על רכש של מטוסי תדלוק חדשים ומסוקי תובלה מתקדמים במיליארדי דולרים.