OTC | בלעדי

ביטס אוף גולד משיקה שירות תשלומי ביטקוין לעסקים: "נפחי המסחר הגדולים יחזרו ב-2019"

"חלק מהמשקיעים בביטקוין חטפו מכה השנה", אומר בראיון ל"גלובס" יובל רואש, מנכ"ל החברה הוותיקה בישראל למסחר במטבעות דיגיטליים • בחברה מציינים כי למרות המפולת בשוק הקריפטו השנה, התשלומים בביטקוין דרכה גדלו ב-2018 לכ-10 מיליון שקל • "שירות ה-API שלנו יאפשר לעסקים להשתמש בביטקוין ולעמוד בכללי הרגולציה"

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד / צילום: איל יצהר
יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד / צילום: איל יצהר

שנת 2018 מתקרבת אל סיומה, ונראה כי האופוריה שאפפה את שוק המטבעות הדיגיטליים בסוף 2017 התחלפה באווירת נכאים, לאחר שהשוק איבד השנה 700 מיליארד דולר משוויו, שצנח בכ-85%. "ללא ספק היתה פה בועה שהתפוצצה, ואני לא חושב שמישהו מתכחש לכך בתעשיית הבלוקצ'יין", אומר בראיון ל"גלובס" יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold, החברה הוותיקה בישראל למסחר במטבעות דיגיטליים.

● מה ניפח את הבועה?

"מה שניפח את הבועה היתה הצטרפות של הרבה מאוד אנשים חדשים לאקוסיסטם ולתעשיית הבלוקצ'יין, שקנו מטבעות דיגיטליים ונכנסו לשוק ב-2017", משיב רואש. "צפינו שהבועה תתפוצץ בשלב כלשהו. עם זאת, כבר ראינו כמה בועות כאלה לאורך 10 שנות קיומו של שוק הביטקוין, עם עליות מתמשכות שהסתיימו בהתרסקות קולוסאלית, ואחריהן הביטקוין חזר והתחזק. 2017 הייתה שנה מטורפת של עליות שערים, כשהביטקוין התחיל את השנה ברמה של 1,000 דולר והגיע לקראת סופה לשיא של כ-20 אלף דולר".

היום, יומיים לפני תחילתה של שנת 2019, הביטקוין נסחר במחיר ממוצע של כ-3,850 דולר, אחרי שהשלים נפילה של 72% מתחילת 2018, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. משווי השיא שלו בדצמבר 2017 איבד הביטקוין 80%. בשוק הקריפטו היו השנה גם נפילות כואבות יותר, כמו למשל זו של את'ר (ETH ), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שצנח ב-90% מהשיא שקבע בינואר.

"ההייפ ב-2017 סביב הביטקוין היה באמת קיצוני ולא צפוי", אומר רואש. "באותה תקופה כל החברות הגדולות בעולם הפועלות בשוק הזה, וגם ביטס אוף גולד, קרסו תחת העומס, ובעקבות זאת כולן גייסו עובדים, התרחבו ובנו תשתיות. המהות של השנה האחרונה עבורנו היתה להבין מה קרה ב-2017 ולבנות תשתיות הרבה יותר חזקות, כדי שנהיה מוכנים לקראת העתיד, שבו אנחנו צופים שנפחי המסחר הגדולים יחזרו. מבחינת נפחי מסחר, 2018 לא דומה ל-2017, אבל עדיין נפחי המסחר היו גדולים הרבה יותר מאלה שהיו לפני 2017".

"הגדלנו את מספר העובדים"

ביטס אוף גולד מספקת שירותי קנייה ומכירה של ביטקוין (BTC ) ואת'ר (ETH ), תמורת שקלים, דולרים ויורו באמצעות העברה בנקאית, מזומן וכרטיס אשראי. נוסף על כך, החברה מספקת לזירות מסחר נזילות בביטקוין ואת'ר ומפעילה מערך ברוקראז' ועסקאות OTC ("מעבר לדלפק") במטבעות אלה.

רואש בן ה-31 משמש מנכ"ל ביטס אוף גולד מאז 2015. החברה נוסדה בתחילת 2013 על-ידי אחיו הבכור, יונתן רואש, שייסד כמה חברות בלוקצ'יין, ובהן LedgerLock ו-QED-it. ב-2014 החברה השלימה סבב גיוס של כחצי מיליון דולר ממשקיעים פרטיים מהמגזר הפיננסי ומקהילת הביטקוין.

כיום מאפשרת ביטס אוף גולד קניית מטבעות דיגיטליים במזומן בסכום של עד 5,000 שקל ביום ללקוח, באמצעות הכספומט שלה בתל אביב, או עד 10,000 שקל ביום באמצעות סניפי הצ'יינג' של חברת GMT הפרוסים ברחבי הארץ. בסכומים של יותר מ-10,000 שקל, החברה מאפשרת רכישה באמצעות העברה בנקאית או בכרטיס אשראי, כשבכרטיס אשראי הסכום מוגבל עד 10,000 דולר ביום (בתעריף שקלי).

לדברי ביטס אוף גולד, מאגר הלקוחות הרשומים שלה גדל בכ-250% בשנת 2017, והיא סיימה את השנה עם יותר מ-50 אלף לקוחות, הכוללים בין השאר חברות, בתי השקעות ומשקיעים פרטיים.

● מספר הלקוחות שלכם ירד ב-2018 בעקבות המפולת בשוק הקריפטו?

"מספר החברות שמשתמשות בשירותים שלנו נשאר די יציב ב-2018, ואפילו במגמת עלייה", אומר רואש. "לעומת זאת, נרשמה ירידה במספר הלקוחות שנכנסים לשוק כמשקיעים. הרבה לקוחות פרטיים שהגיעו אלינו ב-2017 וקנו ביטקוין ב-4,000 דולר ומעלה, מופסדים כיום 'על הנייר', ורבים החליטו למכור את הביטקוין ולא להחזיק בו בהפסד. רבים מהמשקיעים הישראלים שנכנסו השנה להפסד מהביטקוין בהחלט חטפו מכה. חשוב להבין שמדובר בשוק עם תנודתיות גבוהה, גם ב-2017 וגם כיום. אם להשוות לשוק המניות, ירידה של 50% במחיר הביטקוין שקולה לירידה של 10% במניית אפל".

● מבחינת ההתפתחות העסקית של ביטס אוף גולד, הייתה נסיגה ב-2018?

"כבר שנים שמנו לעצמנו למטרה לבנות תשתיות לטווח ארוך, גם מבחינה רגולטורית", אומר רואש. "אנחנו ממשיכים בכך בכל הכוח. הגדלנו השנה את מספר העובדים ל-21 איש, גייסנו יותר עובדים לשירות לקוחות ולפיתוח תוכנה. בהיבט הזה, המצב אצלנו שונה מחברות צעירות יותר, שהוקמו בשנתיים האחרונות וגילו שנפחי המסחר נמוכים ממה שציפו, ושלא פשוט לפתוח חשבון בנק בארץ ולעמוד בדרישות הרגולציה.

"בתחילת השנה חשבנו לרכוש עוד כספומט ביטקוין ולהפעיל אותו, אבל בסופו של דבר לא עשינו זאת, והחלטנו למקד את הכוחות בשיפור השירות, התשתית וממשק המשתמשים באתר שלנו, כך שיהיה פחות צורך בכספומט. עוד דבר שחשבנו עליו היה אפשרות להציע ללקוחות סל מטבעות דיגיטליים לרכישה - למשל, סל שמורכב מחמשת המטבעות המובילים בשוק - אבל נוכחנו לראות שזה לא מאוד אטרקטיבי ללקוחות, מכיוון שהמטבעות המובילים מתנהגים פחות או יותר כמו הביטקוין מבחינת תנודות המחיר".

לעומת זאת, לדברי רואש, החברה פיתחה השנה API (ממשק תכנות יישומים). זהו שירות חדש שביטס אוף גולד משיקה כעת, לקראת סוף 2018, והוא נועד לאפשר לחברות ולעסקים לקבל תשלום בביטקוין או את'ר, כשהתמורה תועבר לשקלים או לדולרים, בהתאם להעדפות העסק. נוסף על כך, החברה מציעה לעסקים שירות משלים, שמאפשר קבלת תשלום בשקלים, כשלבתי העסק יועבר בתמורה ביטקוין.

לדברי ביטס אוף גולד, היקף התשלומים בביטקוין המתבצעים דרכה צומח בשנים האחרונות. אם בשנת 2016 הסתכם היקף התשלומים על שירותים או מכירת מוצרים בכמיליון שקל בלבד, ב-2017 גדל הסכום ל-9 מיליון שקל וב-2018 עלה לכ-10 מיליון שקל. 85% מהעסקאות בביטס אוף גולד בשנה האחרונה נעשו בביטקוין, וכ-15% באת'ר.

בחברה מקווים כי השירות החדש שלה יאפשר ליותר עסקים וחברות להיכנס לתחום ולהרחיב את אפשרויות התשלום במטבעות דיגיטליים. בחברה מתכננים להשיק בקרוב גם קופות רושמות לעסקים שיאפשרו אף הן תשלום בביטקוין. רואש הוסיף כי "החל ברבעון השני של 2019, ביטס אוף גולד תציע ללקוחות עוד שירות חדש, שייקרא 'ביט סליק' - שירות סליקה לעסקים שיוכלו לקבל ביטקוין כאמצעי תשלום".

תומר ניב, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ביטס אוף גולד, מסביר כי "העברות קריפטו הן לא עניין מסובך, אבל הדרישות הרגולטוריות, הכוללות זיהוי של הלקוח מסבכות את העניין. השירות שלנו מאפשר להשתמש בביטקוין ולעמוד בכללי הרגולציה, בלי להקים מערכת תשלומים ענפה עבר כל עסק".

"הבנקים ממשיכים להערים קשיים"

ביולי 2013 קיבלה ביטס אוף גולד רישיון נותן שירותי מטבע מטעם משרד האוצר, ששימש אותה עד מאי 2018, ואז היא קיבלה אישור עיסוק זמני בהתאם לרישיון החדש למתן שירותים פיננסים במטבעות וירטואליים. חשוב לציין כי במאי פורסמה טיוטת צו איסור הלבנת הון, אבל הצו החדש עדיין לא אושר בכנסת.

לחברה מסמך מדיניות איסור הלבנת הון הכפוף לדין הישראלי, שעל פיו היא פועלת בסטנדרטים המחמירים ביותר לזיהוי לקוחותיה. היא מפעילה מערכות אוטומטיות לאימות תעודות מזהות ובדיקה מול רשימות "שחורות", וכמו כן, פיתחה מערכת דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון המותאמת להנחיות הרשות.

לדברי רואש, רשות איסור הלבנת הון וגם רשות ניירות ערך עושות עבודה טובה בגיבוש הרגולציה הנוגעת למטבעות הדיגיטליים. "ישראל מתחילה להיות אפילו מובילה בינלאומית מבחינת הרגולציה בתחום", הוא אומר. "אבל עדיין יש כאן אנומליה מסוימת, כי צו איסור הלבנת הון החדש עוד לא נכנס לתוקף ולנותני השירותים במטבעות דיגיטליים עדיין אין רישיונות קבועים. כל עוד המצב לא מוגדר במדויק וכל עוד בנק ישראל לא קובע עמדה בעניין, הבנקים ממשיכים להערים קשיים על התעשייה".