סרט רע: אלקו דורשת שיושב לה פיקדון של 29 מיליון שקל, אחרת תבטל את רכישת רשת "גלובוס מקס"

אלקו של משפחת זלקינד טוענת כי עסק הפצת הסרטים שרכשה במסגרת העסקה "נשדד תחת אפם של הנאמנים", והוא מופעל כיום על ידי עובדי החברה לשעבר ושותפיהם • לפני יותר משנה אישר בית המשפט לאלקו לרכוש את רשת בתי הקולנוע תמורת 144 מיליון שקל

בית קולנוע גלובוס מקס / צילום: אמיר מאירי
בית קולנוע גלובוס מקס / צילום: אמיר מאירי

יותר משנה לאחר שבית המשפט אישר לחברת אלקו  של משפחת זלקינד לרכוש את רשת בתי הקולנוע "גלובוס מקס" שנקלעה לקשיים, תמורת 144 מיליון שקל, מאיימת כעת אלקו לבטל את הרכישה, אם לא יושב לה סכום של 29 מיליון שקל שהופקדו אצל נאמני הרשת (כיום מפרקיה) כחלק מהסכם הרכישה.

זאת, נוכח טענתה של אלקו כי פעילות תחום הפצת הסרטים שרכשה במסגרת העסקה "נשדד במקביל לקיום ההליך המכרזי ותחת אפם של הנאמנים", והוא מופעל כיום על-ידי עובדי החברה לשעבר ושותפיהם, "אשר קשרו קשר להעביר אותו לעצמם ולהנות ממנו".

לחלופין, וככל שבקשתה להשבת הפיקדון לא תתקבל, מבקשת אלקו באמצעות באי-כוחה, עורכי הדין עופר צור, עופר פליישר וליאור שרעבי ממשרד גור נציקי ושות', כי בית המשפט יורה על השבת המצב לקדמותו. דהיינו, כי רכישת גלובוס מקס בידיה תבוטל, כך שאלקו תשיב מצדה למפרקים את פעילות בתי הקולנוע, ואילו המפרקים מצדם ישיבו לאלקו סך של 144.1 מיליון שקל שהועברו לידיהם. 

בפנייתה לבית המשפט בשבוע שעבר מציינת אלקו כי "לדאבון הלב", נאמני הרשת לא עמדו בחובות המוטלים עליהם ולא פעלו כפי שנאמנים מחויבים לפעול, וזאת, לטענתה, "לא בזמן ההליך המכרזי וגם לא לאחר שהתגלה כי עסקי ההפצה של הסרטים שנמכר על-ידם במכרז לאלקו, הוברח מהחברה ונלקח על-ידי עובדים ונותני שירותים של החברה ושותפיהם, ומבלי שהללו משתתפים במכרז או משלמים תמורת העסק דבר".

לפי המפורט בבקשה למתן הוראות, במשא-ומתן בין הנאמנים לאלקו, נאותה אלקו לשלם את התמורה עבור רשת הקולנוע אשר תתחלק לשניים: 115 מיליון שקל עבור העברת עסק בתי הקולנוע לידיה של אלקו, וכן 29 מיליון שקל שיופקדו על-ידי אלקו בנאמנות אצל נאמני הרשת בקשר עם עסקי ההפצה.

עוד סוכם כי הנאמנים ינקטו צעדים לשכנע את האולפנים שיחזירו את עסקי ההפצה לחברה, ואם כך יקרה - הנאמנים יוכלו לחלק גם את הפיקדון של 29 מיליון שקל לנושי גלובוס מקס, כאשר בכל מקרה אחר, ובמקרה שעסקי ההפצה לא יחזרו - אלקו תפוצה מתוך סכום הפיקדון על פעילות ההפצה שנגרעה ממנה.

נאמני גלובוס מקס מסרו בתגובה: "הבקשה חסרת בסיס עובדתי ומשפטי. הנאמנים יגישו את תגובתם לבית המשפט במועד שנקבע".

אולם למרות שכפוף לסיכום האמור נאותה אלקו להשלים את העסקה, כעת משנודע לה לטענתה בדיעבד כי כבר בשלב חתימת ההסכם היה נושא "הפצת הסרטים" עניין אבוד, "כיון שעובדי החברה ושותפיהם כבר חתרו תחת המכרז כדי לזכות בעסקי ההפצה בלי להשתתף במכרז" - מבקשת אלקו לקבל את סכום הפיקדון חזרה.

לטענתה, אם הייתה יודעת בזמן אמת כי הרכישה שלה הסכימה אינה כוללת את עסקי ההפצה, היא "לא הייתה מסכימה להשלים העסקה בכלל ועומדת על ביטולה המלא".

בבקשת אלקו, מפרטים באי כוחה, כי בסד הזמנים שחלף מאז הגיעה אלקו להבנות עם החברה והנאמנים, "עשתה אלקו כל שלאל ידה על מנת לשכנע את האולפנים לחזור בהם מביטול הסכמי ההפצה". אולם לדבריה, הדבר לא צלח, והאולפנים (וורנר ו-UIP) לא שעו לבקשות אלקו, מהסיבה שעסק הפצת הסרטים כבר הובטח לאחרים, אותם אחרים שמפעילים אותו כיום.

נרכשה תחת הקפאת הליכים

אלקו רכשה את פעילותה של גלובוס מקס בשלהי ספטמבר 2017 לאחר התמחרות בבית המשפט בה גברה על קרן אייפקס של זהבית כהן, שהציעה מיליון שקל פחות (143 מיליון שקל). מכירת רשת בתי הקולנוע אושרה לאחר תקופה של קרוב ל-4 חודשים, בהם הייתה גלובוס מקס תחת הקפאת הליכים.

על-פי דוח הנאמנים שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, חובות הרשת לנושיה עמדו טרם המכירה על 330 מיליון שקל.

גלובוס מקס היא אחת מ-3 החברות המרכזיות בישראל העוסקות בהקמה, ניהול ותפעול של בתי קולנוע (שתי מתחרותיה העיקריות הן סינמה סיטי ויס פלאנט). בנוסף, היא שימשה כמפיצה הבלעדית בישראל של 3 אולפני סרטים - וורנר, יונייטד ופראמאונט.