כמו ב-1999: היכולת לרכוש דירה לא נמוכה כיום מלפני 20 שנה

כך עולה ממחקר של מרכז טאוב • השוואה למדינות OECD העלתה כי בעוד שבישראל הקושי לרכוש דירות נמוך מעט ממה שהיה בין 1995 ל-1997, ודומה למה שהיה בין 1998 ל-2000, ברוב מדינות הארגון היכולת לרכוש דירה ב-2017 נמוכה יותר מאשר ב-1995 • איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

הקושי של משק בית לרכוש כיום דירה, דומה לקושי שהיה למשק בית בסוף שנות התשעים. כך, עולה ממחקר של מרכז טאוב שהוקדש ליכולתם של משקי בית בישראל לרכוש דירה. הממצא המפתיע מתבסס על מדידת מחירי הדירות לפי הכנסה פנויה של משקי הבית שהיא נכונה ומשקפת יותר את המציאות מאשר המדד הוותיק שמבוסס על מדידת מחירי הדירות על פי שכר.

חוקר המכון קיריל שרברמן הסביר כי במדד שבודק את מספר המשכורות לדירה יש מספר חסרונות, משום שהכנסה מעבודה אינה ההכנסה היחידה של משק בית, ועוד יותר מזה, בחלק גדול ממשקי הבית יש יותר ממפרנס אחד, ועקב כך הצליחו משקי בית רבים להשוות את קצב הכנסתם הפנויה לקצב הגידול של התוצר לנפש.

קשה לרכוש דירה? לפני עשרים שנה לא היה יותר קל

השוואה למדינות OECD העלתה כי בעוד שבישראל הקושי לרכוש דירות נמוך מעט ממה שהיה בין 1995 ל-1997, ודומה למה שהיה בין 1998 ל-2000, ברוב מדינות הארגון היכולת לרכוש דירה ב-2017 נמוכה יותר מאשר ב-1995, עקב הבועה של אמצע שנות האלפיים, ועליות המחירים המחודשות שנרשמו בשנים האחרונות. הדבר בא לידי ביטוי ביחס גבוה יותר בין מחירי הדירות לבין ההכנסה הפנויה הממוצעת באותן מדינות. הבעיה האמיתית בישראל היא לא שהקושי כיום הוא הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה כפי שיש שסוברים, אלא שמאז תחילת שנות האלפיים עד לאמצע העשור הקודם, היחס בין מחירי הדירות להכנסה הפנויה בישראל ירד בעשרות אחוזים, ומ-2008 הוא רשם קפיצה.

במרכז טאוב מצאו שיש הבדלים משמעותיים בין היכולת לרכוש דירה לבין מאפיינים שונים של משק הבית. למשל כשראש משק הבית הוא בגילאי 35-54 הכנסתו הפנויה עלתה בשיעור נמוך מהממוצע, בעוד שמשקי בית שהעומד בראשם הוא בן 25-34 ההכנסה הפנויה צמחה בשיעור דומה לממוצע הכללי.

עוד עולה, כי יש היבטים גיאוגרפיים למיקום משקי הבית: באזורי תל אביב, ירושלים והדרום וגוש דן היכולת לרכוש דירות פחתה מאז 2004 ברמה שגבוהה מהממוצע הארצי, בעוד שבאזורי הצפון והשרון היכולת ירדה בשיעור שנמוך מהממוצע הארצי. באזור חיפה היכולת לרכוש דירה נותרה דומה לזו של 2004.

רמות המינוף לדיור, כאחוז מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) שמאפיינות את משקי הבית, כמעט שלא השתנו מאז 2000 ואולם מה שעלה בתלילות זה האשראי נטו (הלוואות בניכוי חסכונות) והאשראי שלא לדיור.

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?