על הכוונת של המשרד להגנת הסביבה: קנסות ל-30 מפעלים

המשרד להגנת הסביבה יוזם שימועים נגד המפעלים שלא עמדו ביעדי הפחתת מזהמים שנקבעו להם • הקנס המרבי למפעל מזהם: 900 אלף שקל • 13 מתוך המפעלים ברשימה - ממפרץ חיפה • משרד הכלכלה: "קנסות לא יובילו לשיפור"

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

המשרד להגנת הסביבה מתכוון לנקוט בפעולות אכיפה נגד עשרות מפעלים ולזמן אותם לשימועים - בנימוק שאינם עומדים ביעדי ההפחתה שנקבעו להם לפליטת מזהמים לסביבה. כך נודע ל"גלובס". בסמכות המשרד לקנוס כל מפעל כזה בסכום של עד כ-900 אלף שקל.

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים פנה מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, לממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יואב הורביץ, למנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי ולמנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי והודיע להם כי הורה למנהלי המחוזות במשרדו לפתוח בפעולות אכיפה נגד כ-30 מפעלים. מדובר במפעלים שעד סוף 2018 היו אמורים לצמצם משמעותית פליטות מזהמים לסביבה, וזאת תוך מעבר לשימוש בגז טבעי. לדברי דנציגר, רבים ממפעלים אלה טרם חוברו לרשת הגז וזאת חרף סיכומים שהושגו בעבר בנושא בין משרדי הממשלה השונים.

על הכוונת של המשרד להגנת הסביבה: קנסות ל-30 מפעלים
 על הכוונת של המשרד להגנת הסביבה: קנסות ל-30 מפעלים

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי השימועים יערכו למפעלים אלה לאחר שחלק מהליכי האכיפה נגדם נדחו מאז 2015 - במטרה לאפשר להם לעמוד בתקנים הסביבתיים שנהוגים במדינות אירופה. במכתבו של דנציגר למנכ"לי משרדי הממשלה נאמר, כי מרבית המפעלים לא עמדו בתקנים הסביבתיים שנקבעו, בשל אי בהירות בהתקדמות תוכנית הפריסה של הגז הטבעי שעליה מבוססת החלטה 3080 של הממשלה.

עוד אמרו במשרד להגנת הסביבה, כי כבר לפני מספר שנים נקבע כי מפעלים שלא יצליחו להתחבר לרשת הגז הטבעי - יידרשו להפחית פליטות של מזהמים לסביבה באמצעות הטמעה של מערכות ייעודיות, או מעבר לשימוש במזוט 0.5% גופרית - הנחשב למזהם פחות.

המפעלים שנמצאים על הכוונת של המשרד להגנת הסביבה: 13 מפעלים שפועלים במפרץ חיפה; 6 מפעלים הפועלים בדרום; 8 באזור הצפון ועוד 4 באזור המרכז. לפי נתונים שמסר המשרד להגנת הסביבה, רבים ממפעלים אלה צורכים כיום כמויות גדולות של מזוט - למעלה מ-1,000 טון בשנה כל אחד.

לפי טענת המשרד, העיכובים בחיבור מפעלים אלה לרשת הגז הטבעי עלו עד כה כ-25 מיליון שקל למשק, בגין תחלואה, אבדן ימי עבודה, מקרי מוות ועוד, ולפליטה עודפת של מאות טונות תחמוצות גופרית. דנציגר אמר עוד כי בניגוד לסיכומים מן העבר, משרד הכלכלה מתעכב בגיבוש תקן לשימוש במזוט דל גופרית.

מנהל תחום צמצום זיהום האוויר מתעשייה במשרד להגנת הסביבה, גיא לסט, אמר בשיחה עם "גלובס" כי העיכוב ביישום התוכנית להפחתת פליטות ממפעלים אלה עשוי לפגוע בתוכנית לאומית להפחתת הפליטות מתעשייה במפרץ חיפה, וחלק מיעדיה נגזרים מההתחברות של המפעלים באזור לרשת החלוקה של הגז הטבעי. לדבריו, בשל המצב הקיים, התוכנית במפרץ לא תשיג את יעדיה.

משרד הכלכלה: "נפעל נגד ההחלטה"

במשרד הכלכלה והתעשייה לא רואים את הדברים עין בעין עם המשרד להגנת הסביבה. "קנסות וצעדי אכיפה נגד התעשייה לא יובילו לשיפור באיכות האוויר, אלא רק יפגעו כלכלית במפעלים שמעסיקים מאות עובדים - בעיקר בפריפריה", אומרים במשרד התעשייה והכלכלה ל"גלובס". "כל הנוגעים בדבר מבינים שהעיכובים בחיבור המפעלים לגז טבעי נובעים מהסחבת ומהחסמים הרבים בפריסת התשתית ולא בהתנהלות של המפעלים עצמם, המייחלים לחיבור לגז הטבעי".

בנוסף, ציינו כי "כבר כיום התעשייה משלמת את מחיר העיכובים בפריסת תשתית הגז בגלל עלויות אנרגיה עודפות והשקעות גבוהות ברגולציה ומוכנות לקליטת הגז הטבעי - שלא מגיע. ככל שהמשרד להגנת הסביבה יפעל כנגד התעשייה - אנו נפעל נגד החלטה זו במסגרת הממשלה".

בהתייחס לסוגיית העיכובים בגיבוש תקן למזוט דל גופרית, אמרו במשרד הכלכלה כי בתחילת 2020 ייוצר במשק הישראלי מזוט מסוג זה, באופן שיהיה זמין לצרכנים בלי לקיים הליך ביורוקרטי לשינוי התקינה הקיימת.

גם בהתאחדות התעשיינים הביעו תרעומת על כוונת המשרד להגנת הסביבה להסיר את הכפפות נגד אותם מפעלים. במכתב ששלח נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, לדנציגר נכתב כי "התעשייה לא צריכה לשלם את המחיר על חוסר יכולת הביצוע של הממשלה לעמוד ביעדים שהממשלה קבעה עבורה - בשעה שהממשלה לא מבצעת את חלקה בנושא". ברוש קרא למשרד להגנת הסביבה להקפיא את האכיפה בנושא ולקיים דיון מחודש על זירוז חיבור המפעלים לגז הטבעי.

במשרד האנרגיה אמרו ל"גלובס" כי עד כה חוברו 117 מפעלים לרשתות החלוקה וההולכה של הגז הטבעי: "משרד האנרגיה ומשרד האוצר הקצו 600 מיליון שקל לתוכנית ההאצה לחיבור צרכנים לרשת הגז הטבעי".

שם אמרו עוד כי "המשרד מעודד מעבר לשימוש בגז טבעי בתעשייה כמקור אנרגיה עיקרי, וכחלק מיעדי משק האנרגיה לשנת 2030. שילוב של מענקים לפריסת רשת החלוקה, יחד עם הורדת חסמים ונקיטת צעדים רגולטורים נגד חברות ומפעלים שלא יעמדו בלוחות הזמנים המחייבים - יגדילו משמעותית את מספר המפעלים המחוברים לגז הטבעי".