גל ראשון של כתבי אישום נגד מעורבים בפרשת השחיתות בחברת נתיבי ישראל

שמעון (שימי) בן דוד, ששימש מ"מ מנהל אגף רכש, חוזים ולוגיסטיקה בנתיבי ישראל ויו"ר ועדת מכרזים, נאשם בלקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים • עוד נאשמים הספקים יוסי קורצוולד, יצחק ונונו, ליאור לנקרי ומוריס בר-גיל • שלושה מכתבי האישום הוגשו במסגרת הסדרי טיעון; צפויים לעבודות שירות

נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי
נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ב') כתב אישום בגין לקיחת שוחד נגד בכיר לשעבר בחברת נתיבי ישראל, שמעון (שימי) בן דוד, ונגד 4 ספקים שעבדו עם נתיבי ישראל ומואשמים במתן שוחד. בנוגע לשלושה מהספקים שמואשמים הוגשו כתבי האישום בצירוף הסדרי טיעון עמם. יצוין כי החלטות בעניינם של חשודים נוספים ומרכזיים שנחקרו בפרשה צפויות להתקבל בשבועות הקרובים.

כתב האישום המרכזי הוגש לבית המשפט המחוזי מרכז נגד שמעון (שימי) בן דוד, ששימש בעבר כממלא-מקום מנהל אגף רכש, חוזים ולוגיסטיקה בנתיבי ישראל ויו"ר ועדת מכרזים (מומחים). כתב האישום מייחס לבן דוד לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים. על-פי כתב האישום, בן דוד לקח שוחד ממודד שעבד מול נתיבי ישראל, זאת בתמורה לקידום ענייניו של המודד. עוד עולה מכתב האישום כי בן דוד קיבל במרמה חוזי עבודה עבור ספקים אליהם היה מקורב, וזאת תוך הסתרת מידע רלוונטי מהגורמים המאשרים בחברת נתיבי ישראל.

4 כתבי אישום נוספים הוגשו לבית משפט השלום בראשון-לציון נגד הספקים יוסי קורצוולד, יצחק ונונו, ליאור לנקרי ומוריס בר-גיל והחברות שבאמצעותן פעלו. קורצוולד הואשם כי ב-3 הזדמנויות נתן שוחד לבכיר בנתיבי ישראל. ונונו, לנקרי ובר-גיל והחברות שבאמצעותן פעלו הואשמו כל אחד בקבלת דבר במרמה ובסיוע להפרת אמונים של בכירים בנתיבי ישראל.

כתבי האישום נגד ונונו, לנקרי ובר-גיל והחברות שבבעלותם הוגשו יחד עם הסדרי טיעון שנחתמו איתם. במסגרת הסדרי הטיעון צפויים השלושה להודות בכתבי האישום כבר בדיון הקרוב שיתקיים בעניינם. הצדדים יבקשו במשותף מבית המשפט לאשר את ההסדרים, להרשיע את הנאשמים ולהטיל עליהם עונשי מאסר, שאותם יוכלו לרצות בעבודות שירות, במקרה שיימצאו מתאימים לכך על-ידי הממונה בשירות בתי הסוהר. על-פי ההסדר, על בר-גיל ייגזרו 3 חודשי עבודות שירות, ועל לנקרי וונונו ייגזרו 6 חודשי עבודות שירות. כמו כן, הצדדים יבקשו במשותף להטיל על שלושת הנאשמים קנסות בסך מצטבר של 2.5 מיליון שקל.

כתב האישום המרכזי הוגש כאמור נגד שמעון בן דוד. בן דוד החל לעבוד בנתיבי ישראל בחודש אפריל 2011. תחילה הוא שימש עוזרו של המנכ"ל שי ברס (שאף הוא נחקר בפרשה) ובהמשך עסק בניהול השוטף של יחידת מאגרים וספקים, היה חבר ועדת מומחים ולקח חלק פעיל בישיבותיה. בחודש אפריל 2012 מונה בן דוד לממלא-מקום סגן מנהל אגף חוזים, וביולי אותה שנה מונה לסגן מנהל האגף. באוגוסט 2014 קודם פעם נוספת, עת מונה ע"י דירקטוריון נת"י לממלא-מקום מנהל אגף רכש חוזים ולוגיסטיקה בחברה, וניתנה לו זכות חתימה על חוזים בשווי של עד 20 מיליון שקל.

האישום הראשון נגד בן דוד מייחס לו קבלת שוחד מהמודד המוסמך יוסי קורצוולד, שבתקופה הרלוונטית סיפק לנתיבי ישראל שירותי ייעוץ בתחום המדידות באמצעות עסק שבבעלותו.

לדברי הפרקליטות, "ב-3 מועדים שונים במהלך השנים 2015-2014 מסר קורצוולד לנאשם, והנאשם קיבל מידיו של קורצוולד, כסף או שווה-כסף בסכום כולל של כ-9,000 שקל, וזאת בעד משוא-פנים מצידו של הנאשם לטובת האינטרסים של קורצוולד והחברה שבבעלותו בנתיבי ישראל באופן כללי, ובעד פעולתו של הנאשם, במסגרת תפקידו בנת"י, לקידום עניינים מסוימים של קורצוולד".

כך למשל, בשנת 2014, בסמוך לראש השנה, מסר קורצוולד לנאשם מעטפה ובה 3,000 שקל במזומן. "קורצוולד מסר את הכסף בעד פעולתו של הנאשם במסגרת תפקידו כחבר וועדת מומחים - לתיקון הסכם 'יועץ בתחום מדידות ומודדים באחזקה 2013-2014' - שנחתם עם קורצוולד באופן שמועד תחילתו הוקדם למפרע; וכן בעד תמיכתו של הנאשם בוועדת מומחים".

האישום השני מייחס לבן דוד הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה - בפעולות למען הספק מוריס בר-גיל והחברות שבשליטתו.

"בחודש אוגוסט 2010, בעת שהנאשם הועסק בשירות חברת נתיבי איילון כעוזר המנכ"ל, נפשו מוריס בר-גיל ואשתו יחד עם הנאשם ואשתו במשך 5 ימים בבורגס שבבולגריה. בהמשך, בעת שהנאשם כיהן כסגן מנהל אגף חוזים רכש ולוגיסטיקה וחבר ועדת מכרזים מומחים בנתיבי ישראל, נהג לקבל מידי מוריס בר-גיל תלושים לחג בסכומים שנעו בין 1,000 שקל ל-5,000 שקל בכל פעם. בנוסף, נהג בר-גיל לרכוש עבור הנאשם בושם ובגדים בשווי כולל של אלפי שקלים. בנוסף, במסגרת קשרי החברות ביניהם ליווה בר-גיל את הנאשם בהליך רכישת בית במודיעין, וכן סייע לו בפיקוח על עבודות בנייה שביצע הנאשם להרחבת ביתו ביישוב ניל"י".

לפי הנטען, "בהיותו מצוי בניגוד עניינים חריף, בשל יחסי החברות הקרובים האמורים עם מוריס בר-גיל, פעל הנאשם בעניינן של החברות א.מ. וסאמדש בעת ששימש חבר ויו"ר ועדת מכרזים מומחים בנת"י".

האישום השלישי נגד בן דוד מייחס לו עבירות של הפרת אמונים וסיוע לקבלת דבר במרמה - בפעולות שביצע למען יצחק (איציק) ונונו, ליאור לנקרי והחברות שבשליטתם. את כתבי האישום הגישו עורכי הדין קרן שמיר-עוז, ערן זלר, ויוראי מצלאוי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה אשר ליוותה את החקירה.

עו"ד שרון כהנא, מנהלת מחלקת צווארון לבן במשרד עמר, רייטר ז'אן שוכטוביץ, המייצגת את ליאור לנקרי וחברת מתן, מסרה: מבלי להקל ראש בעבירות שיוחסו למרשנו, מדובר במעידה בודדת. על מרשנו עברו 3 שנים קשות, מאחר ששמו נקשר לפרשה ציבורית רחבה, ואנחנו שמחים כי לאחר שהפרקליטות שמעה בקשב רב את טיעונינו בשימוע, היא בחרה לאמץ חלק ניכר מהן, להאשימו בכתב האישום המצומצם הזה ולהסכים לסיימו בעונש מידתי ההולם את חלקו המשני בפרשה". 

עו"ד יפעת מנור-נהרי, באת-כוחו של מוריס בר-גיל, מסרה בתגובה: "כתב האישום הוגש לאחר משא-ומתן ארוך מול הפרקליטות, במסגרתו נתקבלו רבות מטענותינו, והוא משקף את חלקו המצומצם של בר-גיל בפרשה".

רקע

פרשת השחיתות בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (נת"י - מע"צ לשעבר) היא אחת מפרשות השחיתות החמורות שנחקרו בישראל בשנים אחרונות. ב-24 באוקטובר 2017, בתום חקירה משטרתית מאומצת, הפרקליטות הודיעה כי גובשה תשתית ראייתית להתנהלות פלילית ולשחיתות עמוקה שהייתה נהוגה בנת"י במשך למעלה מעשור, במעורבות של מנהלים ועובדים ברבדים שונים בחברה, וכן במעורבותם של מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. לאור ממצאי החקירה, המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה אז ל-30 מחשודי פרשת נת"י ול-13 חברות ספקיות שלה על החלטתה להעמיד אותם לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, המסים, הלבנת ההון ועוד - כל אחד לפי חלקו.

בין היתר הוחלט להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את מנכ"ל נת"י לשעבר, אלכס ויז'ניצ'ר בגין שוחד ועבירות נוספות; את שי ברס, שכיהן גם הוא בעבר כמנכ"ל החברה, בגין מרמה והפרת אמונים; ואת ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי, החשוד כי נתן שוחד יחד עם גיסו, אלכס אקרמן, לגורמים בנת"י, ובהם איגור וגנפלד, לשעבר עובד בכיר בחברה, איתן איידלמן. היום, כאמור, הוגשו כתבי האישום הראשונים בפרשה, אך כתבי אישום נוספים צפויים להיות מוגשים בתקופה הקרובה.

*** חזקת החפות: נדגיש כי ביחס לנאשמים בן דוד וקורצוולד (שלא חתמו על הסדרי טיעון) מדובר בעיצומו של ההליך המשפטי, הם מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות. גם ההליך המשפטי בעניינם של החשודים ויזניצ'ר, ברס, גורלובסקי, אקרמן, וגנפלד ואיידלמן עודנו בראשיתו, עוד לא התקבלה החלטה האם להעמידם לדין, הם מכחישים את הנטען נגדם, ושמורה להם חזקת החפות.