אירונאוטיקס: רשות ניירות ערך פשטה על משרדי החברה; המיליארדר אהרון פרנקל רכש כ-13% ממניותיה

(עדכון) - במסגרת הפשיטה נתפסו חומרי מחשב ומסמכים, ומספר נושאי משרה עוכבו לחקירה • בתוך כך, איש העסקים אהרון פרנקל רכש בימים האחרונים מידי הפניקס כ-13% ממניות אירונאוטיקס

רשות ניירות ערך פשטה הבוקר (ב') על משרדי חברת אירונאוטיקס  - כך דיווחה החברה למשקיעים לפני דקות אחדות. במקביל, מתנהלת נגד החברה חקירה נוספת מזה מספר חודשים, אך זו חוסה תחת צו איסור פרסום גורף. במסגרת הפשיטה נתפסו חומרי מחשב ומסמכים, וכן עוכבו נושאי משרה לחקירה. בחברה בחרו שלא למסור תגובה.

נזכיר כי באוגוסט השנה, ימים אחדים לאחר שאירונאוטיקס פרסמה דוחות חלשים ששוב אכזבו את המשקיעים, הודיעה הפרקליטות כי 10 בכירים בחברה הביטחונית, ובהם המנכ"ל שלה, עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה.

מכתבי הזימון לשימוע המתוכנן נשלחו למנכ"ל עמוס מתן; לסמנכ"ל החטיבה העסקית, מאיר ריזמוביץ'; למנהל חטיבת הפיתוח לשעבר, חיים היבשר; למנהל השיווק, דוד גולדין; ולעובדים נוספים בחברה בעבר ובהווה. מדובר בעובדים ובבכירים שנחקרו במהלך השנה האחרונה ביחס לעסקה שהחברה עשתה עם לקוח זר, שהוגדר על-ידה "מהותי".

את החקירה בנושא הוביל צוות משותף של היחידה לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) שבלהב 433 ויחידת החקירות של הממונה על הביטחון שבמשרד הביטחון (מלמ"ב). את הצוות ליוו נציגי המחלקה הכלכלית שבפרקליטות. על פרטי הפרשה ועל ההתפתחויות בחקירתה הוטל צו איסור פרסום.

כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

מדובר בחוק שנחקק לפני כעשור ונועד להגן על הקשרים המדיניים והביטחוניים של ישראל מפני מצבים של יצוא ידע רגיש או מוצרים ביטחוניים באופן בלתי מורשה. מתוקף אותו חוק, משרד הביטחון הקים את האגף ליצוא ביטחוני (אפ"י), שפועל ליישומו בקרב החברות והיצואנים הביטחוניים.

מאז שעלתה לכותרות בקשר לחקירה שמתקיימת נגדה, אירונאוטיקס הקפידה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך בסוגיה זו. היום מסרה החברה בתגובה להחלטת פרקליטות המדינה: "אנו משוכנעים כי לאחר שנשטח לראשונה את עמדתנו בשימוע, הפרקליטות תגיע להחלטה מושכלת שאין מקום להעמיד את החברה או מי מנושאי המשרה בה לדין, והיא תורה על סגירת התיק. גם כעת החברה תמשיך לפתח את עסקיה, לסגור עסקאות שנמצאות בשלבי גיבוש שונים ולשרת את לקוחותיה הרבים בארץ ובעולם". את החברה מייצגים עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין.

אירונאוטיקס נמצאת בשליטת הקרנות ויולה, KCPS ובראשית, ולפני יותר משנה היא הונפקה בשווי של כמיליארד שקל - שהוגדר על-ידי גורמים בתעשיות הביטחוניות כמוגזם ביחס לערך של החברה. באחרונה, בעוד היא נמצאת בעיצומה של תקופה מטלטלת, חברת רפאל מערכות לחימה ואיש העסקים אביחי סטולרו הניחו הצעה לרכישת אירונאוטיקס בסכום של כ-430 מיליון שקל, שמשקף 60% פחות מהשווי שלה בהנפקה. כשבוע לאחר קבלת ההצעה, דירקטוריון אירנאוטיקס דחה אותה, בנימוק שמדובר בהצעה נמוכה מדי.

יו"ר אירונואטיקס הוא האלוף (במיל') ידידיה יערי, שכיהן בעבר במשך שנים ארוכות בתפקיד מנכ"ל רפאל. יו"ר החברה בתקופה שבה נעשו העבירות לכאורה, שבגינן התגבש בפרקליטות כתב האישום נגד בכיריה, היה מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן-אליהו.

ביטוי למצב המורכב שבו אירונאוטיקס נתונה התקבל בימים האחרונים בדוחות הכספיים המאכזבים שפרסמה, ומהם עלה כי החברה סיימה את הרבעון השני עם שחיקה של 30% בהכנסותיה ל-21 מיליון דולר, וזאת בעיקר על רקע עיכובים בקבלת הזמנות חדשות. בסיכום המחצית הראשונה של 2018 נרשמה ירידה של 22% בהכנסות החברה, שהסתכמו ב-43 מיליון דולר. 

בעל עניין חדש

ובתוך כך יש בעל עניין חדש בחברת אירונאוטיקס - איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש כ-13.3% מהון מניות החברה בימים האחרונים. פרנקל (61) שעיקר פעילותו בתחומי הנדל"ן והתעופה, רכש ביום חמישי את ההחזקה של קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שהחזיקה בכ-5.5% מהון מניות החברה (עבור קופות הגמל של לקוחותיה ובנוסטרו של החברה) , ובמקביל קנה לאחרונה עוד מניות אירונאוטיקס במהלך המסחר בבורסה.

העסקה מול הפניקס, בהיקף של כ-25 מיליון שקל, נעשתה במחיר של 8.5 שקלים למניה, גבוה בכ-25% ממחיר הסגירה של המניה ביום חמישי, מה שהביא לזינוק של 25% במחיר המניה אתמול. היום כבר מתממשת המניה בירידה של 2.7%.

פרנקל קנה אתמול (א') עוד כ-1.8 מיליון מניות החברה במחיר ממוצע של 8.41 שקלים למניה, בסכום מצטבר בכ-15.2 מיליון שקל. בסך-הכול פרנקל השקיע עד היום במהלך כ-55-60 מיליון שקל.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. כעת, בעקבות המכירה, נותרו מנורה מבטחים (מחזיקה 9.4%), ולאומי (5.3%) הגופים המוסדיים היחידים עם החזקה משמעותית בחברה, לצד הקרנות וכעת גם פרנקל.

פרנקל נולד בבני-ברק וגדל במשפחה דתית, הצעיר מבין 3 אחים. את הונו הוא צבר בתחילה כשכיהן כנציג של יצרניות מטוסים מערביות (בואינג ואיירבאס) במזרח אירופה. ב-20 השנים האחרונות הוא בעיקר פועל בתחום הנדל"ן במערב אירופה, בדגש על השוק הבריטי.

הכניסה של פרנקל להשקעה בחברה נעשתה ככל הנראה מכיוון שהוא זיהה הזדמנות השקעה אטרקטיבית ברמת המחיר הנוכחית של המניה, שצנחה בשנה האחרונה. ככל הידוע, בשלב הזה אין בכוונתו להגדיל את ההחזקה או לפעול להשגת שליטה בחברה.

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017, לאחר שהקרנות השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף, החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל - לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. מאז ההנפקה צנחה המניה ביותר מ-50%, ושווי החברה בבורסה התכווץ לכ-450 מיליון שקל.

החברה סובלת בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שלפני כשנה נפתחה חקירה פלילית בנושא).