טיוטת דוח מבקר המדינה שבדקה את גיוס כוח-האדם והמכרזים בתאגיד תוגש בימים הקרובים

בימים הקרובים צפויים מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר לקבל טיוטה ראשונה של הדוח להתייחסות ולגיבוש תגובה בהתאם • הביקורת נפתחה על רקע טענות לניהול בעייתי, פיטורים שנעשו מתוך גחמות, עזיבות תכופות של עובדים והאשמות על מכרזים עם תוצאות תמוהות • ברקע מתנהל הליך בחירת מנכ"ל חדש שאמור להיבחר עד מאי 2019

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

כשברקע תהליך המכרז לבחירת מנכ"ל קבוע לתאגיד השידור הציבורי "כאן", הולך ומתקדם תהליך נוסף: ל"גלובס" נודע כי הבדיקה שעורך מבקר המדינה בנוגע לגיוס כוח-האדם והמכרזים שנערכו בתאגיד מגיעה לשלבים מכריעים, וכבר בימים הקרובים צפויים המנכ"ל אלדד קובלנץ; יו"ר מועצת התאגיד, גיל עומר; ומי שכיהנה כסמנכ"ל משאבי אנוש, קרן הראל-הררי; לקבל טיוטה ראשונה של הדוח להתייחסות ולגיבוש תגובה בהתאם. לאחר מכן תגובש הטיוטה הסופית. 

העובדה שטיוטת הדוח תגיע לחברי המועצה בעיצומו של תהליך בחירת המנכ"ל אמורה לתת להם כלי נוסף ואובייקטיבי כדי לשפוט את התנהלותו של המנכ"ל המכהן מול המתחרים.

עזיבות תכופות ופיקוח לוקה בחסר 

כפי שנחשף ב"גלובס", מבקר המדינה בודק מזה כמה חודשים את ההתנהלות בתאגיד. הביקורת נפתחה לאחר פרסומים ביקורתיים בתקשורת, בין היתר גם בעקבות כתבת תחקיר של יונתן כיתאין ב"גלובס", שבה הועלו טענות בנוגע לניהול בעייתי של המנכ"ל קובלנץ, פיטורים שנעשו מתוך גחמות, אווירת פחד במסדרונות ופיקוח לוקה בחסר של מועצת התאגיד. בהזדמנויות אחרות הוטחה ביקורת על התאגיד בגלל עזיבות תכופות של עובדים - לרבות בדרגים הגבוהים; האשמות על מכרזים עם תוצאות תמוהות - למשל המכרז לבחירת סמנכ"ל טלוויזיה. 

התקשורת גם עסקה בתפקודה של סמנכ"לית משאבי האנוש בתאגיד, קרן הראל-הררי, שהחלה כמחליפה זמנית של הסמנכ"לית הראשונה, ומונתה אחרי מספר חודשים לתפקיד באופן קבוע, לאחר שנבחרה באמצעות מכרז שבו הונמכו תנאי הסף לעומת התנאים שנדרשו במכרז הראשון לתפקיד. על תפקודה של הראל-הררי נמתחה ביקורת קשה, שאף נבדקה על-ידי מבקרת הפנים של התאגיד. בסופו של דבר היא פרשה מהתפקיד, אך הפרשה עוררה הד תקשורתי לא מבוטל, ולא לייחוס טוענים מקורבים כי דוח המבקר יתייחס גם לתפקודה.

אולם מה שעורר את ההד הציבורי הגדול ביותר היה לאחר שחקירת המבקר כבר החלה: היה זה התחקיר של גידי וייץ והילו גלזר שהתפרסם בעיתון "הארץ" והתייחס, בין היתר, לרשימות שבהם קוטלגו עובדי רשות השידור בדרכם להתקבל כעובדים בתאגיד ולסוגיות הקשורות במינהל תקין ובחשש למכרזים תפורים. בעקבות הכתבה הוקמה בתאגיד ועדה פנימית שאמורה הייתה לבחון את הדברים. עבודתה של הוועדה כבר אמורה הייתה להסתיים, אך ל"גלובס" נודע כי לאחרונה ביקשה הוועדה שהות נוספת להשלמת מסקנותיה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה כי "משרד מבקר המדינה אכן עורך ביקור בתאגיד השידור הישראלי בנושא גיוס מועמדים יוצאי רשות השידור לתאגיד. אנחנו נמצאים בשלבים אחרונים של הכנת הטיוטה. לאחר גיבושה הסופי היא תישלח לתגובת כלל הנוגעים בדבר, לרבות מועצת התאגיד".

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה כי "כגוף ציבורי אנו מברכים על כל בדיקה וקשובים לביקורת מיום הקמתנו. מדובר בטיוטת דוח שטרם הגיעה לתאגיד ונגיב לכשתגיע. תפקידם של שומרי הסף לבדוק, ותפקידנו להשתפר ולתקן מה שנדרש. התאגיד, שהינו גוף התקשורת הגדול בישראל, ימשיך לרשום הישגים והצלחות ברדיו בטלוויזיה ובדיגיטל".