יש כאלו שגם נהנו: מי היו העשירים שהרוויחו הכי הרבה השנה?

31 אנשים שהצליחו להיכנס לרשימת המיליארדרים של "בלומברג" ב-2018 • ג'ף בזוס, מייסד אמזון והאדם העשיר ביותר בעולם, היה האדם שהרוויח הכי הרבה כסף השנה • לעומת זאת, מארק צוקרברג היה המפסיד הגדול ביותר

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: דני מולושוק, רויטרס
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: דני מולושוק, רויטרס

השנה האחרונה לא הייתה קלה לשוקי העולם, אך ההשפעה שלה על עשירי העולם לא הייתה חד משמעית. בעוד שחלק מהמיליארדרים איבדו הון תועפות, אחרים רק הוסיפו עוד ועוד לחשבון הבנק שלהם.

כך, משחק המחשב הפופלארי פורטנייט, שהביא לאשפוז של חלק מהשחקנים במכוני גמילה, העלה את ההון של היוצר טים סוואני ל-7.2 מיליארד דולר השנה. הונו של אוטרי סטפנס גדל ל-11.4 מיליארד דולר לאחר שמיזם חיפוש הנפט שלו הוערך בשווי של 15 מיליארד דולר. 

"זו הייתה שנה טובה לייצור הון", אמר ל"בלומברג" מייקל זוינר, שותף מנהל בחברת ניהול ההון WE Family Offices. "זו הייתה שנה קשוחה בשוקים הפיננסיים, אבל לאנשים שיוצרים הון דרך חברות, הכלכלה הייתה חזקה מאוד". 

סוואני וסטפנס הם רק 2 מתוך 31 אנשים שהצליחו להיכנס לרשימת המיליארדרים של "בלומברג" ב-2018. דניס קוטס, המייסדת והמנכ"לית של חברת ההימורים הבריטית Bet365 Group, היא שם נוסף ברשימה. קוטס עשירה פי כמעט 10 מהמלכה אליזבת. 

אך לא כולם הצליחו לסיים את השנה ללא פגע. כך, 500 האנשים העשירים בעולם הפסידו השנה 451 מיליארד דולר. בעוד שב-2017 הם הוסיפו להונם טריליון דולר. הנה המנצחים והמפסידים הגדולים של השנה האחרונה. 

המרוויחים

המיליארדרים מסינגפור הרוויחו הכי הרבה במונחי דולר - 2.5 מיליארד דולר ב-2018. השווי של עשירי המדינה מסתכם כעת ב-38 מיליארד דולר. 

ג'ף בזוס, מייסד אמזון והאדם העשיר ביותר בעולם, היה המרוויח הגדול של השנה - בפעם השנייה ברציפות. ההון של בזוס צמח ב-24 מיליארד דולר ל-123 מיליארד דולר. אך אפילו הוא הפסיד כסף במחצית השנייה של השנה. מאז ספטמבר, ההון של בזוס הצטמק ב-45 מיליארד דולר.

למרות שהמיליארדרים הסינים הפסידו השנה 76 מיליארד דולר, חלק מעשירי המדינה עדיין הצליחו להרוויח, בהם, מייסד שיאומי ליי ג'ון. להונו של ג'ון נוספו השנה 8.6 מיליארד דולר. 

המפסידים

המיליארדרים האמריקאים הפסידו הכי הרבה כסף השנה - סך של 76 מיליארד דולר, בעיקר בשל הירידות בשווקים בדצמבר. מייסד פייסבוק מארק צוקרברג היה המפסיד הגדול ב-2018. ההון שלו הצטמק ב-20 מיליארד דולר השנה, וכעת למיליארד בן ה-34 יש 53 מיליארד דולר בלבד. 

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, בעדותו בסנאט / צילום: רויטרס - Leah Millis
 מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, בעדותו בסנאט / צילום: רויטרס - Leah Millis

המיליארדרים הסינים ואנג ג'יאנלין, ג'ק מה ומא הואטנג היו שלושה מתוך עשרה המפסידים הגדולים השנה. 50 אנשים יצאו מהרשימה, 11 מהם היו מסין ומהונג קונג, 9 מארה"ב ו-4 מרוסיה. בין האנשים שנדחקו החוצה היו ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש והאוליגרך הרוסי אולג דריפסקה.