שותפות נוספת לגרין לנטרן עם הבנקים: מוכרת לדיסקונט 20% ממחלבות גד ברווח של 150%

הקרן, בהובלת ריצ'י הנטר, רכשה לפני כ-3 שנים מחצית מההחזקות בחברה לפי שווי של כ-200 מיליון שקל • העסקה הנוכחית משקפת לגד, המחלבה הרביעית בגדולה בישראל, שווי חברה של כ-310 מיליון שקל • לקרן ולבנק יש כבר שותפות בחברת גלידות פלדמן

יוגורט עזים של מחלבות גד /צילום: אורן יצחקיאן
יוגורט עזים של מחלבות גד /צילום: אורן יצחקיאן

קרן ההשקעות הפרטית גרין לנטרן מוכרת 20% ממניותיה במחלבות גד לדיסקונט קפיטל, שבבעלות בנק דיסקונט ובניהולה של הילה חימי שממשיכה בעיבוי זרוע בנקות ההשקעות של הבנק. העסקה משקפת למחלבות גד שווי חברה של כ-310 מיליון שקל. הקרן, בניהולו של ריצ'י הנטר, יוסף אליאש ודני בן דרעי, רכשה את מחצית ההחזקות בגד לפני כ-3 שנים לפי שווי של כ-200 מיליון שקל.

עבור גרין לנטרן מדובר באקזיט חלקי: הקרן רשמה רווח של 52.5% על 20 האחוזים שהיא מוכרת כעת, לא כולל דיבידנדים שאולי חולקו, וככל הידוע היא ממשיכה להחזיק בעוד 30% ממחלבות גד. מאחר שהקרן רכשה את ההחזקות בגד בדצמבר 2015, לפני 3 שנים לערך, הרי שעבור גרין לנטרן מדובר בתשואה שנתית של כ-14.5%-15% על המניות שנמכרות כעת לקבוצת דיסקונט.

עם זאת, התשואות הללו לא כוללות כאמור דיבידנדים שחולקו לאורך שנים ובמינוף של העסקה המקורית, מה שאומר שהתשואה האמיתית שרשמה הקרן על המניות שנמכרו עתה קרוב לוודאי גבוהה במידה ניכרת מהמספרים שאותם ציינו. על-פי גורמים בסביבת הקרן, התשואה האמיתית, בשקלול דיבידנדים ומינוף, עומדת על כ-35% לשנה. מה שאומר שב-3 שנים היא רשמה על 20 האחוזים מגד שנמכרו כעת רווח בפועל של 146%. לפיכך, השווי הנוכחי לגד בעסקה האחרונה משקף לגרין לנטרן תשואה תלת-ספרתית נאה מאוד על ההשקעה בגד. 

מחלבות גד, בניהולו של ארז וולף, מעסיקה כיום כ-300 עובדים והיא נחשבת למותג פרימיום בעולם הגבינות. המכירות של גד מתחלקות לשתי פעילויות: מחצית מהמכירות מגיעה מפעילות בשוק המוסדי שבו גד שחקנית פעילה, בין היתר, באמצעות אספקת חלב טרי וגבינות לעסקי הסעדה. מחצית נוספת מגיעה מהפעילות שלה בשוק החלב הקמעונאי, שבו היא אוחזת בנתח של כ-4%. מתוני סטורנקסט ל-11 החודשים הראשונים של 2018 עולה כי המכירות של גד הסתכמו בתקופה זו בקרוב ל-300 מיליון שקל.

מדובר בשתי פעילויות שפחות מאוימות מהשינויים הטכנולוגיים והמעבר לצריכה מקוונת, אולם במקרה של מחלבות גד היא נדרשת להתמודד עם לא מעט שינויים רגולטוריים, ובראשם סוגיית מחיר החלב הגולמי שעלה במהלך השנים האחרונות והביא את חלק מהמחלבות הגדולות להעלאת מחירים. כך, בקיץ האחרון ביצעה החברה ייקור למוצרי החלב שלה בשיעור של עד 3.5%.

מאחר שגד היא מחלבה שמוטה כאמור למוצרי פרימיום, היא לא מתחרה כלל בשוק המוצרים המפוקחים. בהיבט זה יש לה יתרון מובנה בדומה לשטראוס ואף יותר ממנה, כשהיא נמצאת בשווקים שנהנים ממחירים עם שולי רווח נאותים ולא מתחרה בשווקים שבהם יש פגיעה רבה בגלל השינויים במחיר המטרה לליטר חלב טרי למול מוצרים מפוקחים שלא ניתן להתאים את מחירם לצרכן. זאת גם לעומת שחקניות כמו תנובה, שבימים אלה משקיעות מאמצים אדירים לייצר בנוסף לזהות הבסיסית שלהן גם זהות מיתוגית חזקה בעולמות של פרימיום.

זו אינה העסקה המשותפת הראשונה של קרן גרין לנטרן עם זרוע ההשקעות של דיסקונט. מוקדם יותר השנה דיסקונט קפיטל, בניהולה של הילה חימי, ביצעה השקעה נוספת בתחום קמעונאות המזון בשותפות עם הקרן. באוגוסט האחרון רכשה לנטרן את השליטה בגלידות פלדמן בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 65 מיליון שקל, כשדיסקונט קפיטל רכשה 19% מההחזקות.

נציין כי לפני כשנה פועלים שוקי הון, זרוע הבנקאות להשקעות של בנק הפועלים, ניהלה מגעים לרכישת 17% ממניות מחלבות גד בתמורה לכ-75 מיליון שקל, אשר שיקף לחברה אז לחברה שווי של 440 מיליון שקל. עם זאת, המגעים לא הבשילו, והעסקה נעצרה. בעסקה הנוכחית, השווי שמשתקף לגד נמוך יותר מזה לגביו נוהלו המגעים מול הפועלים.

אגב, לגרין לנטרן ולבנק הפועלים יש שיתוף-פעולה ברשת מכוני הכושר הולמס פלייס, שאותה אף הנפיקו בבורסה בתל-אביב, ושנסחרת כיום לפי שווי של כ-240 מיליון שקל.