חוק הגמ"חים אושר בקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים

החוק יאפשר פיקוח, ביקורת ושמירה על יציבות וכללים למניעת הלבנות הון על אחד הענפים המרכזיים בעולם בנקאות הצללים הישראלי

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר כשנתיים וחצי של דיונים מורכבים, אישרה ועדת הכספים היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את "חוק הגמ"חים", שיאפשר פיקוח, ביקורת ושמירה על יציבות וכללים למניעת הלבנות הון על אחד הענפים המרכזיים בעולם בנקאות הצללים הישראלי.

על-רקע ביקורת מצד גורמי האכיפה כי הצעת החוק מגבילה מאד את יכולתם לפקח על פעילות הגמ"חים הושגו במהלך היממה האחרונה שורת פשרות והסכמות בין נציגי האוצר, רשות שוק ההון ומשרד המשפטים בהובלת מנכ"ל האוצר שי באב"ד, לבין הוועדה בראשות היו"ר ח"כ משה גפני והיועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק.

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
 שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני התייחס לביקורת על החוק ואמר כי הוא מודה לחבר מפלגתו סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן "על הגיבוי שנתן לי לעניין החוק הזה, שנינו מאוד מתחבטים בשאלה הזו, בסופו של דבר הכרענו להעביר את החוק. פעלנו בתיאום מלא עם הגמ"חים ואני חושב שזה חוק שניתן לחיות אתו והוא חוק טוב". גם נציגי הגמ"חים ברכו על חקיקת החוק ואמרו כי "הוועדה, העומד בראשה, חבריה והצוות נתנו גם לממשלה וגם לגמ"חים את הדרך ללכת יחד סעיף - סעיף. הופתענו מהקונצנזוס של הקואליציה והאופוזיציה שיהיה לסמל להמשך"

החוק קובע כי המפקח על קופות הגמל במשרד האוצר ימונה לתפקיד המפקח על מוסדות לגמילות חסדים. בנוסף נקבע כי גמ"חים שיפרו את הוראות החוק יהיו נתונים לסנקציות מנהליות, כספיות ואף פליליות במקרים חמורים, כאשר נקבעה במסגרת החוק גם אחריות מצד נושאי משרה בגמ"ח. לעניין שלילת או השהיית רישיון נקבע כי במידה והמפקח מצא כי הפגם שנמצא ניתן לתיקון הוא יורה לגמ"ח לתקנו בטרם ישהה או ישלול רישיון.

הגמ"חים הם מוסדות שתפקידם העיקרי הוא חברתי והם מעניקים הלוואות ללא ריבית לאלפי משפחות הסובלות ממצוקה כלכלית. הבעיה מבחינת רשויות האכיפה היא שלפעילות הגמ"חים יש מאפיינים כמו-בנקאיים של מתן אשראי וניהול פקדונות דבר המהווה הפרה לכאורה של סעיף 21 לחוק הבנקאות המחייב מתן רישיון ופיקוח ממשלתי על מוסדות בנקאיים. על-רקע זה החשש המסורתי בדרג המקצועי בממשלה היה כי במקרה של התמוטטות גמ"ח גדול תידרש הממשלה לחלץ את המפקידים בו, כפי שהיה בעת נפילת הבנק למסחר. בשנתיים האחרונות נוצרה בעיה חדשה ואקוטית יותר לאור החלת כללי איסור הלבנת ההון, תקנות המס האמריקאיות (FATCA) והצורך ליישם את התחייבות המדינה כלפי ארגון המדינות המפותחות ליישם בישראל את כללי הדיווח בין רשויות מס - כללי ה-CRS. החשש במדינה הוא שישראל תוכנס לרשימה השחורה של המדינות אם לא תיישם את הכללים עד אמצע 2019.

הכוונה המקורית של האוצר הייתה להחיל על הגמ"חים את ההסדר בחוק שחל על נותני שירותים פיננסיים. בעקבות דרישת יו"ר הוועדה גפני הוחלט על חקיקת חוק נפרד לגמ"חים. ועדה בראשות היועץ המשפטי לשעבר של האוצר עו"ד יואל בריס הגיעה להסכמות עם הגמ"חים בשורת נושאים לגבי כללי משטר תאגידי. בריס המשיך למלא את התפקיד בהתנדבות גם לאחר שסיים את כהונתו גפני ביקש להעביר את הפיקוח לממונה על התאגידים ולמחלקת הפיקוח על הבנקים

לקראת סוף כהונתה של המפקחת הקודמת דורית סלינגר הודיעה רשות שוק ההון שהיא איננה מעוניינת לפקח על הגמ"חים. גם הממונה החדש משה ברקת הודיע כי אינו מעוניין לפקח על הגמ"חים הצעת החוק הממשלתית איננה מקובלת עליו. גם האוצר הציע לגפני לוותר על ההסדרה אך בוועדה הפעילו לחץ להסדרת הנושא ובעקבותיו העלה ברקת שבעה נושאים שבלעדיהם לא יסכים לפיקוח. במהלך הדיונים שנמשכו עד שעה מאוחרת בלילה הסכימה הוועדה לשורת פשרות על-מנת להגיע להסכמות עם ברקת. אפשר למפקח לדרוש מהגמ"חים דיווחים וכן הוכנסה לחקיקה מתן סמכויות חיפוש ולקיחת מסמכים לרשות שוק ההון. כמו כן סוכם כי לוועדה המייעצת לממונה בנושא הגמ"חים לא תהיה סמכות מחייבת כשבמקור ביקשו בוועדה לתת לחוות הדעת של הוועדה מעמד מחייב יותר. הצו לאיסור הלבנת הון יחול על הגמ"חים בהתאם לסיכום בינם לבין הרשות למניעת הלבנת הון. החוק מגדיר את הבנק כנותן שירותים פיננסיים ובתור כאלה הם מוחרגים מכללי ה-FATCA , ה-CRS וחוק הגבלת השימוש במזומן.