הוסר איום לבור תקציבי: הביטוח הלאומי ימשיך לרכוש אג"ח מהאוצר

הביטוח הלאומי ימשיך לרכוש אג"ח מהאוצר בשנת 2019 למרות ההכרזה על ביטול ההסכם ההיסטורי עם המדינה, כך עולה מסיכום שהושג בין הצדדים

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

לקראת רפורמה ביחסי המדינה והביטוח הלאומי: וועדת בכירים תמליץ לראש הממשלה בתוך חודשיים על שינויים מבניים שיבטיחו את יציבותו הפיננסית של המוסד לביטוח לאומי ואת עצמאותו התפקודית. במקביל ימשיך הביטוח הלאומי לרכוש מהמדינה אגרות חוב מיועדות, אך יוכל להפסיק זאת בהתראה של חודשיים מראש. בכך הוסר, זמנית, האיום ליצירת בור בתקציב המדינה שבו הניח האוצר הכנסות בהיקף 23 מיליארד שקל ממכירת אגרות חוב מיועדות לביטוח הלאומי. המשבר נוצר לאחר שהביטוח הלאומי הודיע לאוצר בספטמבר על ביטול ההסכם ועל החלטתו לנהל את השקעותיו באופן עצמאי תוך הפסקת המחוייבות האוטומטית לרכישת האגח המיועדות. האוצר הזהיר בתגובה כי עצירה מוחלטת של רכישת האגח תחייב אותו לבצע קיצוץ רוחבי בגובה 30% מתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה ואף האשים את הנהלת המוסד לביטוח לאומי כי היא פועלת בניגוד לטובת המבוטחים משום שבשוק ההון אין כיום השקעה אחרת שמציעה תשואה גבוהה כמו זו שנותן האוצר ללא סיכון. 50% מאגרות החוב שהאוצר מנפיק נושאות תשואה שנתית צמודה של 5.5% והמחצית השנייה נושאות תשואת שוק, העומדת כיום על 0.7%.   

בתום מו"מ שהסתיים בשעת בוקר מוקדמת הסכים מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר להתחייב לחודשיים שקט על-מנת לאפשר לוועדה מיוחדת להסדיר את הבעיות המבניות שמעיבות על עתידו הפיננסי של המוסד ועל עצמאותו הניהולית. בראש הוועדה יעמוד ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורביץ ויהיו שותפים בה הממונה על התקציבים שאול מרידור החשב הכללי רוני חזקיהו, שפיגלר ומנכ"ל משרד הרווחה אביגדור קפלן. הוועדה תגיש את המלצותיה לראש הממשלה בתוך חודשיים, למרות שלא ברור האם נתניהו יוכל לפעול כדי ליישם את ההמלצות ערב הבחירות.   

על-פי ההסכם המתוקן בין המדינה לביטוח הלאומי, שנחתם הבוקר על-ידי שפיגלר יוכל מנכ"ל הביטוח הלאומי להפסיק את ההסכם בכל עת תוך מתן התראה למדינה של חודשיים מראש. בכך בוטלה המגבלה הקודמת שאפשרה למוסד לבטל את ההסכם רק בסוף שנה קלנדרית תוך הודעה מראש לא יאוחר מספטמבר.  

שפיגלר אמר הערב ל"גלובס" כי "האוצר קיבל דחייה של חודשיים לנהל מו"מ הגון. חתמתי מתוך אחריות מקצועית ואם האוצר לא יחתום לא קרה שום דבר, לא אעביר את כספי המבוטחים לתקציב השוטף של המדינה ". לגבי ציפיותיו מעבודת הוועדה אמר שפיגלר כי " אם נראה שמתקדמים ננהג בממלכתיות. במידה ולא יושגו הסכמות עד לאחד למרץ נבחן את צעדנו לרבות הודעת ביטול בשנית. לכל אורך הדרך הפגנו ממלכתיות ואחריות לטובת קידום מו " מ על האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי ועל עצמאות תפקודו. משרד האוצר לא ימנע מהביטוח הלאומי לקיים את חובותיו הציבוריות כלפי המבוטחים ".

הבטחת האיתנות הפיננסית של המוסד לביטוח לאומי מיועדת ליצור הסדר שיבטיח כי המוסד יוכל לעמוד במלוא ההתחייבויות האקטואריות למבוטחים מבלי שהדבר יפגע בזכויות המבוטחים. בין היתר יעלו העלאת גיל הפרישה וקביעת מנגנוני בקרה ומנגנוני איזון שיבטיחו שהמוסד לא ייקלע לגירעון.

באשר לעצמאות התפקודית דורשת הנהלת המוסד להבטיח עצמאות ניהולית ללא מעורבות האוצר, בטענה שיש ניגוד עניינים מובנה בין האינטרס של הביטוח הלאומי לשרת את המבוטחים לבין האינטרס של האוצר לחסוך כסף לטובת תקציב המדינה. בהקשר זה טוענים בביטוח הלאומי כי האוצר חוסם החלטות שיש בהן להיטיב זכויות של מבוטחים,

במסגרת ההסכם המתוקן עליו חתם כאמור הבוקר הסכים מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר לחזור בו מהודעתו על ביטול ההסכם, הודעה שמשמעותה הייתה מעבר ההשקעות של הביטוח הלאומי מניהול האוצר לניהול עצמאי. בנוסף נקבע בהסכם המתוקן כי יבוטל סעיף המאפשר לאוצר להפחית על דעת עצמו את גובה הריבית שתשולם על אגח שיונפקו בעתיד. כמו כן בוטל בחלקו סעיף שהגביל את יכולתו של המוסד להשתמש בכספים שהעביר למדינה כתמורה על אגרות חוב מהמדינה לטובת מבוטחים.  

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר בתגובה כי " לאחר 40 שנה של התקשרות מעוותת שבה כספי המבוטחים היו הפקר, הצלחנו להגיע להסכמות עם האוצר ובחודשיים הקרובים, נכין הסכם חדש שיעמוד על העיקרון שבו כספי הביטוח הלאומי  מיועדים אך ורק למבוטחים ".