הפרקליטות: רות דוד שיבשה הליכי משפט וביחד עם רונאל פישר הנחתה חשוד להימלט לחו"ל

כך נטען בבקשת שהגישה הפרקליטות לתיקון כתב האישום שהוגש בעניינם של רונאל פישר, רות דוד ואחרים, במסגרת "פרשת רונאל פישר" • בבקשה מבקשת הפרקליטות להוסיף אישום של שיבוש הליכי משפט נגד דוד, זאת בנוסף ל-3 אישומים בדבר שיבוש הליכי משפט המיוחסים לה בכתב האישום המקורי

עו"ד רות דוד / צילום: יוסי זמיר
עו"ד רות דוד / צילום: יוסי זמיר

עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, שיבשה הליכי משפט בכך שהזהירה חשוד בפרשת "מי אביבים" על מעצרו הקרב והנחתה אותו, יחד עם עו"ד רונאל פישר, להימלא לחו"ל כדי שלא ייעצר - כך נטען בבקשת שהגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בירושלים לתיקון כתב האישום שהוגש בעניינם של רונאל פישר, רות דוד ואחרים, במסגרת "פרשת רונאל פישר".

בבקשה מבקשת הפרקליטות כי בית המשפט יורה על הוספת אישום של שיבוש מהלכי משפט נגד רות דוד. זאת, בנוסף ל-3 אישומים בדבר שיבוש מהלכי משפט המיוחסים לה כבר בכתב האישום המקורי.

המשפט נגד רות דוד נמצא בשלבי ההוכחות, וכבר העידו בו עדים מרכזיים. המשפט ממשיך להתנהל, וצפויים להישמע עדים נוספים במסגרת פרשת התביעה.

על-פי הבקשה, בנובמבר 2018, במהלך חקירתו הנגדית של העד ששון חי, הציג רונאל פישר לבית המשפט מסמכים הנוגעים לתביעה אזרחית שהגישו העד חי ואחרים. במסמכים נטען, בין היתר, כי פישר ודוד שיבשו מהלכי משפט בנוגע לגיסו של ששון חי, זוהר בוצ'ן. על-פי הנטען במסמכי התביעה האזרחית, הנאשמים פישר ודוד הזהירו את לימור בוצ'ן, אשתו של זוהר בוצ'ן, במסגרת פגישה בה נכחו שלושתם, בדבר מעצרים הצפויים להיערך כחלק מחקירת פרשת "מי אביבים". על-פי הנטען, באותה פגישה פישר ודוד אף הנחו אותה לדאוג שזוהר בוצ'ן יטוס לחו"ל כדי שלא ניתן יהיה לעצור אותו, ובעקבות זאת נטען כי זוהר בוצ'ן אכן יצא לחו"ל.

לאור ההתפתחות האמורה, שהביאה לידיעת התביעה מידע חדש הנוגע לרות דוד שלא היה ידוע לתביעה או למשטרה קודם לכן, בוצעה השלמת חקירה נקודתית ביחס לאמור לעיל. כעת, לאחר ביצוע השלמת החקירה, ומכיוון שלדעת התביעה נאספו די ראיות המצדיקות להאשים את דוד באישום נוסף, מבקשת הפרקליטות את תיקון כתב האישום.

סחר במידע מודיעיני

פרשת רונאל פישר עוסקת באישומים של סחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה. עו"ד פישר מואשם בכך שניהל רשת של שוחד בתמורה למידע מתוך חקירות מתנהלות ולסגירת תיקים פליליים. קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, שהיה "ספק" המידע של פישר הודה והורשע בהדלפת פרטים רגישים מחקירות לפישר תמורת מאות אלפי שקלים, הפך לעד מדינה בפרשה ונשלח ל-7 שנות מאסר.

בין המעורבים בפרשה גם הקבלן יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת הבנייה ב.יאיר, המואשם במתן שוחד בתמורה למידע מתוך חקירה מתנהלת נגדו; והפרקליטה רות דוד, שהפכה ב-2011 לשותפתו של פישר במשרד עורכי הדין שלו. נגד הנאשמים מעידה עדת מדינה נוספת, ע', שהייתה העוזרת האישית של פישר.

האישומים המקוריים נגד דוד כוללים העברת חומרי חקירה מסווגים ושיבוש הליכי חקירה. בין היתר, נטען כי בעת שייצגה ביחד עם פישר את ביטון המואשם בהלבנת הון, היא חשפה בפני האחרון חומרים מסווגים הנוגעים לעניינו ושהועברו לפישר מקצין המשטרה מלכה.

בתשובתה לכתב האישום, דוד מודה כי היא נחשפה למסמך משטרתי שהגיע לידי פישר, והיא מודה גם שלקחה חלק בפגישה עם ביטון, שבה נעשה שימוש גם במידע שעלה מהמסמך האמור, במסגרת ייעוץ לביטון בנושאים הנוגעים לחקירתו. עם זאת, היא שומרת על זכותה לטעון לעניין המשמעות המשפטית של טעות זו. דוד, אגב, מסרה עדות בפרשת ב. יאיר, במסגרתה מואשם יאיר ביטון בהלבנת הון, יחד עם העבריין איציק אברג'יל, והיא אף עתידה להעיד במשפט זה החודש.

עוד בפרשת רונאל פישר, דוד מואשמת בשיבוש מהלכי חקירה, בכך שנפגשה באחד הלילות שלאחר פרוץ החקירה עם פישר ועם ע', עדת המדינה שהייתה העוזרת של פישר, כשכולם עמדו בקשר טלפוני עם קצין המשטרה לשעבר, מלכה. לטענת המדינה, באותה פגישה, שמכונה "הפגישה הלילית", ניסו המעורבים לתכנן כיצד לפעול מול החוקרים. הפרקליטה לשעבר מכחישה את המיוחס לה באישום זה.

בפרשייה אחרת המוזכרת בכתב האישום, מואשמת דוד כי הציעה לעו"ד ניסים מרום, בעת שהיה הפרקליט הממונה בפרקליטות על חקירת ארגונו של העבריין יצחק אברג'יל, להתמנות ליועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל (נת"י - לשעבר מע"צ). זאת, לפי הנטען באישום, כדי "להוריד" את מרום מהטיפול בתיק אברג'יל. דוד כופרת באישום זה. 

בעקבות בקשת הפרקליטות לתיקון כתב האישום נגד רות דוד, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "פעם נוספת הציבור בישראל מגלה כי כנראה מי שהייתה אחת הסמכויות המשפטיות הבכירות במדינת ישראל, רואה בחוק המלצה בלבד. לצד כתב האישום שכבר הוגש נגד הגברת דוד על התנהלותה לאחר כהונתה כפרקליטת מחוז תל-אביב, אנו חוזרים פעם נוספת על הקריאה הציבורית לשרת המשפטים להקים ועדת בדיקה משרדית שתבחן גם את התנהלותה של הגברת דוד בעת שכיהנה כפרקליטת המחוז". 

*** חזקת החפות: רונאל פישר ורות דוד לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לפישר ולדוד האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיהם. במהלך המשפט טוענים פישר ודוד לחפותם, וכל עוד הם לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.