ראשי האוצר למנכ"ל ביטוח לאומי: האחריות לנזק לאזרחי ישראל - עליך

רגע לפני החתימה: פוצץ המו"מ בין האוצר למוסד לביטוח לאומי • מרידור וחזקיהו במכתב לשפיגלר שהגיע לידי "גלובס": האחריות לכל נזק שייגרם לאזרחי ישראל על כתפיך. נפנה ליועץ המשפטי לממשלה"

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

פיצוץ במשא-ומתן בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר סביב הקמת ועדה לרפורמה בביטוח הלאומי והמשך העברת כספי ביטוח לאומי בהיקף 23 מיליארד שקל למדינה ב-2019.

במקביל מתברר כי ביומיים האחרונים חתמו האוצר והביטוח הלאומי כל אחד על גרסה אחרת של ההסכם בין הצדדים. גרסה אחת נחתמה על-ידי מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, וממלא-מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יואב הורביץ; וגרסה שנייה נחתמה על-ידי מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר.

בתחילת השבוע שלחו הממונה על התקציבים, שאול מרידור, והחשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, מכתב לשפיגלר, ובו והזהירו כי הפסקת העברות הכספים למדינה תגדיל את הגירעון הממשלתי בשיעור של 1.7% ותביא להורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל, כשהמשמעות, לדבריהם, היא "פגיעה באיתנותה הפיננסית של המדינה וביכולתה לסייע לביטוח הלאומי".

במכתב, שהעתקו הגיע לידי,"גלובס", כתבו מרידור וחזקיהו כי "האחריות לכל נזק שייגרם לציבור מבוטחי הביטוח הלאומי ואזרחי מדינת ישראל מונחת אך ורק על כתפיך, על כל המשתמע מכך. מובן כי נזק כספי כאמור הוא נזק בל-יתואר, ועל כן בכוונת משרדינו לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, על-מנת לבחון את כל הפעולות שהמדינה יכולה לנקוט בהינתן מצב הדברים האמור".

לטענת הביטוח הלאומי, מדובר ב"מסר מאיים כלפי משרת ציבור המהווה חציית קו אדום". בהודעה שפרסם הביטוח הלאומי הבוקר (ה') צוין כי "למרות ההסכמות שהושגו בלשכת ראש הממשלה על המתווה בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר בדבר איתנותו הפיננסית ועצמאות תפקודו של הביטוח הלאומי, משרד האוצר חזר בו ולא חתם על ההסכם שמונח על שולחנו של ראש לשכת ראש הממשלה".

על-פי ההודעה, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, הגיע שלשום (ג') אל משרד ראש הממשלה, לאחר שסוכם כי שני סעיפים מרכזיים מהסכם שנחתם ב-1980 ישונו. הראשון - משרד האוצר התחייב שלא להפחית את הריבית על האג"ח בשנה הקרובה; והשני, סעיף 8 - לפיו הביטוח הלאומי יוכל להשתמש בתקבולי האג"ח ללא צורך במשא-ומתן עם משרד האוצר. בנוסף סוכם על הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שיגיש את מסקנותיו בתוך חודשיים לראש הממשלה. הצוות אמור היה לדון על נושאים שהביטוח הלאומי יבקש לעלות בדגש על האיתנות הפיננסית ועצמאותו תפקודו.

לגרסת הביטוח הלאומי, שפיגלר הסכים לבקשת לשכת ראש הממשלה לחתום על מתווה זה, לאחר שהובטח לו כי הדברים יצאו אל הפועל, ולאחר שנאמר לו כי בשעה זו יש לנהוג בממלכתיות ולמנוע גירעון תקציבי עמוק יותר. ואולם, טוענים בביטוח הלאומי, משרד האוצר חזר בו מההבנות וניסה לשנות את הנוסח המוסכם ולהאריך את דיוני צוות המשא-ומתן מעבר לחודשיים וכן לדון אך ורק בנושאי העברת העודפים, ולא על מצב הגירעון ועצמאות הביטוח הלאומי.

זאת ועוד, בביטוח הלאומי טוענים כי הממונה על התקציבים, שאול מרידור, והחשב הכללי, רוני חזקיהו, שלחו אל מנכ"ל הביטוח הלאומי מכתב מאיים, ובו טענו כי מהות החלטת הביטוח הלאומי וההשלכות הכספיות הכרוכות בכך היא "החלטה לא סבירה באופן קיצוני". עוד הם כתבו: "האחריות לכל נזק שייגרם מוטלת על כתפייך, על כל המשתמע מכך... הנזק הכספי הוא נזק בלתי יתואר, ועל כן בכוונת משרדנו לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, על-מנת לבחון את כל הפעולות שהמדינה יכולה לנקוט בהינתן מצב הדברים האמור". 

בביטוח הלאומי טוענים כי "מדובר בחציית קו אדום שבו מאיימים על נושא משרה בכירה, לעניין זה מנכ"ל הביטוח הלאומי ועובדיו, בשעה שבמשך חודשים רבים הביטוח לאומי פונה אל משרד האוצר למצוא פתרון לבעיית הגירעון האקטוארי שישפיע באופן ישיר על הציבור הישראלי וזכויותיו".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, מסר בתגובה לפיצוץ במשא-ומתן עם האוצר כי "כספי המבוטחים לא מיועדים לשמש כמסים וכיסוי חובות אלא לטובת הציבור הישראלי כשיזדקק לכך. היכולת שלנו להטיב עם הציבור מוגבלת כאשר הכספים מועברים לאוצר ומשתמשים בהם כחלק בלתי נפרד מהתקציב, במקום להבטיח את הביטחון הסוציאלי של הציבור הישראלי. במקום לאיים ולנהוג בחוסר אחריות ציבורית וממלכתיות, האוצר בוחר לנהוג אחרת ולא לפעול לטובת העניין ולטובת ציבור המבוטחים". 

ממשרד האוצר נמסר: "החל מיום רביעי מתנהל משא ומתן אינטנסיבי בין הביטוח הלאומי, משרד האוצר ומשרד רה"מ. חרף הבטחותיו של מנכ"ל ביטוח לאומי לראש הממשלה כי ייחתם הסכם, מנכ"ל הביטוח הלאומי מנהל מסע סחיטה אל מול משרד האוצר בניסיון להוריד מהביטוח הלאומי כל ביקורת של שומרי הסף הממשלתיים, זאת במטרה לשפר את שכרו האישי ולאפשר לעשות כרצונו במוסד הביטוח הלאומי ובכספי הציבור.

"כל הטענות והסיפורים אודות עודפי הביטוח הלאומי ואופן השקעתם אינן רלוונטיות לאי חתימתו של מנכ"ל הביטוח הלאומי על הסיכום וחושפת כי שיקוליו האמיתיים הם שימוש בכספי ציבור ללא פיקוח ובקרה לרבות שיפור שכרו האישי.

"משרד האוצר על כלל אגפיו, המשמש כשומר סף בכלל התאגידים הסטטוטוריים לרבות הביטוח הלאומי, לא יאפשר שימוש לא אחראי בכספי הציבור. אנו מדגישים כי המשמעות של אי חתימה על הסכם היא פגיעה משמעותית במצבו הפיננסי של המוסד לביטוח לאומי וכן פגיעה משמעותית בגירעון המדינה, ואף עשויה להיות לה השפעה על המצב המאקרו כלכלי של מדינת ישראל. מנכ"ל ביטוח לאומי פועל בחוסר סבירות משווע ובצורה לא אחראית שתפגע בכלל תושבי ישראל, המבוטחים של המוסד עליו הוא אחראי".