סיום הסכסוך במישורים: ספק אם שניידר יקנה את מניות בלוטרייך, אבל מחזיקי המניות והאג"ח נרגעו

למרות עליות של כ-25% מאז הדיווח על ההבנות בין צמד השותפים בחברת הנדל"ן, מחיר האופציה שניתנה לאלכס שניידר לרכישת מניותיו של גיל בלוטרייך בחברה בתוך ארבעה חודשים - עדיין כפול משוויה בשוק, והסבירות למימושה נראית נמוכה מאוד

אלכס שניידר / צלם: אבי מועלם
אלכס שניידר / צלם: אבי מועלם

הודעתה של חברת הנדל"ן מישורים על סיום הסכסוך בין צמד בעלי השליטה בה - גיל בלוטרייךואלכס שניידר, לפני כשבוע וחצי - הדביקה את המשקיעים באופטימיות, ובהתאם, מאז ועד כה השלימה מניית החברה זינוק של 25% תוך שבעה ימי מסחר.

למרות גל העליות הנוכחי, מניית מישורים  עוד לא חזרה לשוויה טרם היוודע הסכסוך בין השניים לקראת סוף נובמבר האחרון, אשר גרר אותה לירידה חודשית של כ-30%. זאת ועוד, שווי החברה לאחר גל העליות האחרון רחוק מלהדביק את מחיר היעד של אופציה (Call) העומדת במרכז הסכם סיום הסכסוך בין שני השותפים, אופציה שכבר עם פרסומה הועלו בשוק סימני שאלה עד כמה ריאלית האפשרות להתממשותה, והאם לא מדובר באיתות מצד השניים לצד שלישי שיגיע ויגיש הצעה לרכישת כלל מניות השליטה במישורים במחיר דומה.

אחרי התנודות החדות בתקופה האחרונה, מניית מישורים משלימה ירידה שנתית
 אחרי התנודות החדות בתקופה האחרונה, מניית מישורים משלימה ירידה שנתית

במסגרת האופציה שהוענקה לשניידר הקנדי, הוא יוכל לרכוש בארבעת החודשים הקרובים את מלוא מניותיו של בלוטרייך במישורים (כ-38%) במחיר של 11.5 שקל למניה, כשסך התמורה לבלוטרייך מסתכמת בכ-130 מיליון שקל. המחיר המדובר גבוה פי שניים משוויה הנוכחי של מניית מישורים, העומד על פחות מ-6 שקלים. מחיר האופציה משקף למישורים שווי של כ-350 מיליון שקל, לעומת שווי נוכחי של כ-170 מיליון שקל, והוא גם גבוה בכ-65% מהמחיר שלפיו הפך שניידר לשותפו של בלוטרייך לשליטה בחברה (השניים מחזיקים כיום בשיעור דומה של מניות בחברה).

בנובמבר 2016 רכש שניידר כ-16% ממניות החברה מידי בלוטרייך תמורת כ-45 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9.5 שקלים, וזאת כשנה לאחר שהשקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של כ-21% מהונה של מישורים, לפי מחיר מניה של 6 שקלים - שאליו היא מתקרבת כעת. הפעם האחרונה שבה הגיעה מניית מישורים לשווי שנקבע באופציה הייתה בדצמבר 2013. נכון להיום מציגה המניה ירידה שנתית של כ-35%, וחמש שנים לאחור צניחה של כ-50%.

הדיווח הרגיע את חששות המחזיקים

במסגרת הסכסוך בין צמד בעלי השליטה במישורים נחשף כי שניידר טען שבלוטרייך פועל בעניינים שונים הקשורים לחברה, תוך הפרת חובותיו כדירקטור וכבעל שליטה. בלוטרייך מצדו טען כי שניידר התערב באופן פעיל ופסול בניהולן השוטף של מישורים ושל החברה הבת סקייליין.

עם פרסום ההסכם לסיום המחלוקות בין השניים בשוק היו מי שאמרו כי בלוטרייך, מייסד החברה והרוח החיה בניהולה, "ייצא גאון" אם שניידר יחליט לממש את האופציה. אולם גם אם סבירות המימוש מוערכת בשוק כנמוכה מאוד, האפקט החיובי שיצר הדיווח תמך לא רק בביצועי מניית מישורים, אלא גם בהרגעת חששות מחזיקי האג"ח של מישורים.

חששות אלה השתקפו בתשואות דו-ספרתיות גבוהות, שהגיעו בחלק מהסדרות שהנפיקה מישורים ליותר מ-15% טרם העדכון על סיום הסכסוך. בעקבות הסכסוך אף הכניסה חברת הדירוג S&P מעלות את אג"ח מישורים, בדירוג BBB פלוס, לרשימת מעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות. מאז שהסתיים הסכסוך, זינקו סדרות האג"ח של מישורים, בהיקף מצרפי של כ-465 מיליון שקל, בעד 24%, והתשואות עליהן ירדו באופן ניכר, ומגיעות כעת ל-9.5% לכל היותר.

את הירידות החדות באג"ח ניצלה גם החברה, שהודיעה בסוף דצמבר על תוכנית רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של עד 20 מיליון שקל, ומאז רכשה אג"ח בכ-4 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של מישורים מתרכז בייזום ונדל"ן מניב בישראל ובארה"ב, ובסוף הרבעון השלישי של 2018 היא החזיקה בשטח כולל של כ-260 אלף מ"ר (יחד עם שותפים). בנוסף, מישורים היא בעלת השליטה בחברת סקייליין, שעיקר פעילותה מתרכז בנדל"ן למלונאות ונדל"ן מניב בקנדה ובארה"ב, ונהנית גם היא מהסנטימנט החיובי של החברה האם.

מניית סקייליין  קפצה ביותר מ-20% תוך פחות משבועיים, ושתי סדרות האג"ח שלה, בהיקף כולל של כ-300 מיליון שקל, נסחרות כיום בתשואות של 6%-9%, אחרי שבסוף דצמבר הגיעו לתשואות של כ-8%-13%. מאז השפל הציגו אג"ח סקייליין עליות שערים בטווח של כ-6%-13%. שנה לאחור נחלשה מניית סקייליין בכ-15%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-470 מיליון שקל.

אלכס שניידר הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group, העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. משפחתו עלתה לישראל כשהיה ילד, והוא גדל בארץ מספר שנים, עד שהמשפחה היגרה לטורונטו, קנדה, שם הוא מתגורר עד היום. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס".

שניידר נחשב לאדם שעשה את הונו בעצמו, לאחר שהקבוצה שהקים בשנת 1994 עם שותפו אדוארד שיפרין הפכה לאחת מהחברות הגדולות ביותר באוקראינה, הן בתחומי הפלדה והן בהשקעות נדל"ן וספנות. בדצמבר 2007 הפך שניידר לשם מוכר גם בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשרכש את מועדון הכדורגל מכבי תל אביב מידי לוני הרציקוביץ'. באוגוסט 2009 קץ שניידר בהחזקה במועדון הכדורגל, והעביר את הבעלות בו לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, המחזיק בו עד היום.