התייעלות וצמיחה: תוכנית עבודה חדשה לכלל ביטוח

מנכ"ל כלל ביטוח מציג תכנית עבודה לשנת 2019 בניסיון להגדיל את הרווחיות ובמטרה הלחזיר את מעמדה היחסי בענף הביטוח

יורם נוה/ צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
יורם נוה/ צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

כחצי שנה לאחר שנכנס לתפקידו כמנכ"ל כלל ביטוח, יורם נוה הציג ואישר תוכנית עבודה ל-2019 ולשנים הקרובות. גורמים המכירים את הפרטים הגדירו את התוכנית כמאתגרת וכוללת, בין היתר, ניסיון להגדיל את הרווחיות ואת הפרמיות בקבוצה תוך שיפור התפוקה מכל העובדים, מבלי להגדיל את כוח העבודה ומבלי עובדים שיפרשו במסגרת תחלופה טבעית בחברה.

"מדובר בצמצום תקנים של עובדים שיעזבו את החברה ולא יגויסו חדשים במקומם", אמר היום גורם שמעורה בדבר. לדברי החברה, התוכנית כוללת פרק מרכזי שנוגע להתייעלות, כשוועד עובדי כלל ביטוח כתב בקבוצת הפייסבוק שלו כי "רק ביום חמישי האחרון התחייב המנכ"ל נוה בפני יו"ר ועד העובדים, רוני רז, שאין מדובר בפיטורי עובדים, אלא בצורת התייעלות בה לא תתבצע קליטת עובדים כנגד עובדים שעזבו. יתרה מכך, החברה תמשיך לבצע עיבוי של עובדים בתחום השירות והתפעול בביטוח חיים וכמו כן תהיה השקעה במיתוג ובמכירות".

כלל ביטוח, שנסחרה הבוקר לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל, איבדה בשנים האחרונות את מעמדה היחסי בענף הביטוח. בעבר כלל ביטוח הייתה 'החברה השנייה' בשלל בחינות והשוואות, ואילו כיום כבר מדובר בקבוצת הביטוח הרביעית בגודלה, כשמבחינת שווי שוק מדובר בקבוצה החמישית בגודלה בשוק.

כך, איי.די.איי ביטוח שווה כיום יותר מכלל עסקי ביטוח , כשהיא נסחרת לפי שווי של כ-2.85 מיליארד שקל, כשגם מגדל, הפניקס והראל נסחרות לפי שווי גבוה בהרבה מזה שהמשקיעים נותנים לכלל ביטוח: 3.4 מיליארד שקל, 4.75 מיליארד שקל וכמעט 5 מיליארד שקל להראל. למעשה, מבין קבוצות הביטוח הגדולות רק מנורה מבטחים נסחרת לפי שווי הנמוך מזה של כלל ביטוח, ושעומד היום על היקף של כ-2.5 מיליארד שקל.

בסוף 2017 היו בקבוצת כלל ביטוח 4,413 עובדים, מהם 452 איש בסוכנויות הביטוח של הקבוצה. בסוף 2016 היו בכלל ביטוח 4,292 עובדים, מהם 426 איש עבדו אז בסוכנויות הביטוח של הקבוצה.

ב-2014 הייתה כלל ביטוח חברת הביטוח הראשונה שנחתם בה הסכם קיבוצי בעידן החדש, כשביולי 2017 נחתם הסכם קיבוצי חדש בין הנהלת החברה לבין ההסתדרות ועובדי כלל ביטוח, כלל פנסיה וגמל, כלל ביטוח אשראי, כללביט מערכות, כלל מימון וכנף (זרוע ניהול ההשקעות של הקבוצה). אגב זאת, בדוחותיה השנתיים ל-2017 דיווחה כלל ביטוח על כך שגם עובדי הכלל הראשון התאגדו ושהיא במגעים למולם על הסכם קיבוצי.