ישראל תמשיך למנוע מיצרני טלקום סיניים לפעול בארץ

תחום התקשורת והמעורבות של היצרנים הסיניים בכל העולם הוא תחום רגיש במיוחד ובעבר היו מדינות שטענו שציוד סיני בתחום הטלקום שימש לריגול • ישראל מנעה בעבר, ותמנע גם בעתיד, כניסה של החברות הסיניות לתחום הטלקום בישראל

וואווי/ צילום: א.ס.א.פ קרייטיב  / Shutterstock
וואווי/ צילום: א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

ההיערכות לקראת הדור החמישי בסלולר בישראל אינה ככל הנראה הסיבה לכך שהיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, בחר להתייחס לנושא חברות התקשורת הסיניות וואווי ו-ZTE בשיחותיו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ואולם אי אפשר להתעלם מכך שישראל מנעה בעבר, ותמנע גם בעתיד, כניסה של החברות הסיניות לתחום הטלקום בישראל, בדיוק כפי שנעשה בדור הרביעי והשלישי, אז מנעה מהמפעילים להשתמש בשירותיהם של ספקים סינים. 

גורמים בכירים שמצויים בסוגיה אומרים שלא רק שמשרד הביטחון לא אפשר ליצרנים הסיניים למכור מוצרים בליבת הרשתות הסלולריות, אלא גם יפעל שהדבר לא יקרה בדור החמישי וימשיך גם למנוע חדירה של מכשירים סלולריים סיניים לשימושם של קצינים בצה"ל. כך היה למשל במכרז לאספקת שירותי סלולר לצה"ל, שבו זכתה סלקום. בקבוצת המכשירים שנבדקו ואושרו על ידי מערכות ביטחון המידע בצה"ל כלל לא נכללו מכשירים סיניים. בכך לכאורה עקף משרד הביטחון את הבעיה, ובמקום לאסור ישירות על שימוש במכשירים הסיניים, הוא יצר קבוצת מכשירים מועדפת שעליה הוא משגיח ומוודא שהמכשירים עומדים בכללי אבטחת מידע מחמירים.

תחום התקשורת והמעורבות של היצרנים הסיניים בכל העולם הוא תחום רגיש במיוחד ובעבר היו מדינות שטענו שציוד סיני בתחום הטלקום שימש לריגול. משרד הביטחון מתייחס באופן חשדני לחברות סיניות משום שרובן, גם אם אינן ממשלתיות, נתונות לפיקוח הדוק של הממשלה.  

בנוסף, האמריקאים הם בני ברית קרובים מאוד לישראל, מקבלי ההחלטות בישראל יודעים עד כמה הסוגיה חשובה להם ולכן הבקשות שלהם בנושאים האלה מקבלות יחס מועדף.