המאבק על הבונוסים: ועד עובדי טבע כפר סבא מינה את ירון זליכה כעד מומחה מטעמו

אתמול הוכרז סכסוך עבודה באתר של חברת טבע בכפר סבא, ועובדי המפעל, המייצר את תרופת הקופקסון, עשויים לשבות בקרוב • ל"גלובס" נודע כי פרופ' זליכה ישמש עד מומחה בהליך משפטי אחר, הנוגע לבונוסים של עובדי טבע בכפר סבא

ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף
ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף

בזמן שעובדי מפעל טבע בכפר סבא מכריזים על סכסוך עבודה בשל מה שהוגדר כ"גרירת רגליים" של ההנהלה בדיוני השכר, ממשיך להתנהל גם הליך משפטי אחר שמנהלים עובדי טבע כפר סבא - הנוגע לבונוסים. ל"גלובס" נודע כי בהליך זה, ועד עובדי טבע כפר סבא מינה את פרופ' ירון זליכה כעד מומחה מטעמו. הוועד, בראשותו של היו"ר אלירן קוזליק, מאוגד בהסתדרות החדשה ומיוצג בהליך המשפטי על-ידי עו"ד יעל שילוני ממשרד אהוד שילוני ושות'.

ועד עובדי טבע כפר סבא הגיש לפני כ-10 חודשים עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יפו נגד טבע בנושא הבונוסים. בעתירה נטען כי טבע החליטה "באופן חד-צדדי ובניגוד להסדר קיבוצי בין הצדדים ותנאי העבודה של כל עובד ועובד, לבטל לעובדיה את הבונוס בגין שנת 2017 ".

בעתירה הזכירו העובדים את מענק החתימה שקיבל באותה שנה מנכ"ל טבע, קאר שולץ. בדיון שנערך בנושא טענו באי כוחה של טבע כי העובדים נהנו לאורך השנים מהשגשוג, אך ב-2017 נקלעה החברה "למצב עסקי ופיננסי מהמורכבים בתולדותיה, והיא נלחמת על יציבותה".

הכלכלן פרופ' זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר וראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, מונה בשנת 2015 לתפקיד היועץ הכלכלי של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. זליכה נבחר באחרונה על-ידי שר האוצר משה כחלון, לעמוד בראש ועדה לבדיקת יוקר המחיה, אך מינויו נפסל. זליכה עורך עבור העובדים בחינה כלכלית, אשר ככל הנראה תכלול מסקנה שלפיה טבע הייתה יכולה לעמוד במחויבות לשלם בונוסים לעובדים.

נזכיר שב-2013, כשטבע הציגה תוכנית התייעלות משמעותית הכוללת פיטורים, צוטט זליכה בנושא ואמר כי הפיטורים בחברת התרופות הם הוכחה לחוסר התבונה של חוק עידוד השקעות הון. "צריך לבטל את ההטבות. כל חוק עידוד השקעות הון יצר את בית הקברות הגדול במערב למפעלים כושלים ולמשרות זמניות", אמר אז.

עו"ד שילוני, המייצגת את עובדי טבע בכפר סבא, אמרה היום ל"גלובס" כי: "אנחנו משלימים בימים אלה את הכנת תצהירי העדות הראשית. לא אפרט מה יכללו התצהירים, רק בגדול הסיפור הוא פשוט: עובדים התקבלו לעבודה כשכחלק מתהליך הקליטה הייתה התייחסות מפורשת לבונוס; הציפייה של אנשים שקיבלו בונוסים עשרות שנים היא גדולה". לדבריה, לא מדובר בסכומים זניחים, אלא בבונוסים שעשויים להגיע ל-20% מההשתכרות השנתית, סכום משמעותי לתא המשפחתי.

גרירת רגליים במשא ומתן

בתוך כך, כאמור, הוכרז אתמול סכסוך עבודה באתר טבע בכפר סבא, כאשר עובדי המפעל המייצר את תרופת הקופקסון המשמעותית של טבע עשויים לשבות בקרוב. במכתב ששלח ועד העובדים לכלל העובדים נכתב כי "לצערנו, למרות פגישות רבות וממושכות עם ההנהלה, ההצעה היא: שנת 2018 - ללא תוספת שכר. שנת 2019: 1.4% תוספת שכר. לאור כך שמיצינו את דיוני השכר ולאור כך שאין התקדמות, הישיבה נעצרה והחלטנו להכריז על סכסוך עבודה".

בהסתדרות מציינים כי סכסוך העבודה נוגע ל"גרירת רגליים" במו"מ על הסכם השכר, כן שימוש לרעה בהליכי משמעת, יחס בלתי הולם לעובדים, יחס כוחני, מזלזל ומתעמר, ופגיעה והתנכלות בנציגי העובדים. עוד טוענים שם כי בוצעו שינויים חד צדדיים שפוגעים בביטחון התעסוקתי של העובדים.

מטבע נמסר בתגובה לסכסוך העבודה: "אנו נמצאים במהלכו של משא ומתן מול ועד כפ״ס בנוגע להסכם השכר הקיבוצי שבאתר. העלאות השכר שהצענו ממקמות את שכר עובדי טבע כפר סבא מעל לנהוג בשוק. הנסיבות העסקיות המורכבות עמן טבע מתמודדת מחייבות אותנו לגלות מידה של אחריות ואינן מאפשרות לנו להמשיך ולהגדיל את שכר העובדים בכפר סבא ביחס לא פרופורציונלי לשכר בשוק. נמשיך לפעול על מנת להגיע להסכמות מכבדות עם הוועד אשר עולות בקנה אחד עם מדיניות התגמול של טבע שהינה מהמיטיבות בישראל בענף הפארמה".