השוק מתפתל וכופה על החזאים בוול סטריט להנמיך ציפיות

בנקים רבים סיפקו את תחזיותיהם ל-2019 עוד לפני שהמדדים ספגו בדצמבר 2018 את הירידה החודשית החדה ביותר שלהם בעשר שנים כמעט • עכשיו הם נאלצים להנמיך את תחזיותיהם, אך עדיין, האופטימיות לשנה הקרובה נמשכת, ויש גם מי שנצמדים לתחזיות המקוריות שלהם

ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert
ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert

רכבת ההרים של שוקי המניות גרמה לכמה אנליסטים בוול סטריט להנמיך את תחזיותיהם לשנת 2019, וזהו הסימן האחרון לפסימיות בשוק מניות שורי שמתקרב לשנתו העשירית.

המדדים העיקריים סיימו את יום שישי שעבר בעליות נאות של מעל 2%, על רקע דוח תעסוקה שהיה חזק מהצפוי בארה"ב, ודברי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל, שלפיהם הבנק המרכזי יהיה גמיש בקביעת המדיניות שלו. מדד S&P 500 עלה ביום שישי ב-3.4%, אך נשאר נמוך ביותר מ-10% מהשיא שלו מספטמבר.

המימושים הברוטליים בדצמבר, והחששות המתמשכים ביחס לבריאותה של הכלכלה העולמית, מחזיקים את המדדים הרבה מתחת לשיאים שלהם. אמון המשקיעים נפגע גם אחרי שאפל הנמיכה ביום רביעי אחר הצהריים את תחזית ההכנסה הרבעונית שלה, לראשונה זה יותר מ-15 שנים, על רקע ההאטה במכירות האייפון שלה בסין. הבשורה הזו העלתה את מפלס החששות שחברות נוספות שתלויות במכירות בשוק הסיני ילכו בעקבותיה, על רקע מתחי הסחר בין ארה"ב לבין סין.

ללא סימני ירידה בתנודתיות בשוק, ואחרי השנה הרעה ביותר למדד S&P 500 מאז המשבר הפיננסי הגדול לפני עשור, אנליסטים - מסיטיגרופ עד לחברת BMO שוקי הון - מנמיכים תחזיות לרמה שבה יסיים המדד את השנה החדשה.

אסטרטג המניות הראשי של סיטיגרופ, טוביאס לבקוביץ', מנמיך את תחזיתו ל-S&P 500 בסוף 2019 מ-3,100 ל-2,850 נקודות, ומצביע על המימושים של דצמבר, שגררו את השוק עד לסף של שוק דובי (ירידה של 20% ויותר).

האסטרטג הראשי של BMO, בריאן בלסקי, רואה עתה את המדד הזה מסיים את השנה ב-3,000 נקודות לעומת 3,150 שהוא חזה עד כה. האסטרטג של קרדיט סוויס בארה"ב, ג'ונתן גולוב, הנמיך את התחזית שלו ל-2,925 נקודות מ-3,350.

בימים הקרובים יקבלו המשקיעים הזמנות לקרוא את פרוטוקולי ישיבת צמרת הפדרל ריזרב בדצמבר, שיכולים להציע עוד תובנות על ההשקפות של הבנק המרכזי בנושאי הכלכלה ושערי הריבית.

"מחפשים בהירות בצורה נואשת"

"שוק המניות של 2019 מחפש בצורה נואשת בהירות", אמר דייב דונבדיאן, מנהל ההשקעות הראשי ב-CIBC ניהול הון פרטי. שוקי ההון מתנהגים כאילו המיתון הכלכלי הבא מחכה מעבר לפינה, הוא הוסיף, אם כי קיימים כמה אנליסטים שמאמינים עדיין שכלכלת ארה"ב עומדת על בסיס סולידי מאוד.

המשקיעים יקבלו גם מבט על לחצי האינפלציה, כאשר משרד העבודה פדרלי יפרסם ביום שישי השבוע את מדד המחירים לצרכן של דצמבר, והם יעקבו אחרי ההנפקה של אג"ח אוצר שונות בסך 78 מיליארד דולר באתו יום. זוהי תוספת של 39% ביחס לסדרת ההנפקות של לפני שנה בדיוק, מה שמשקף את עליית הצורך של הממשל בגיוסי הון, על רקע קיצוצי המסים שנכנסו לתוקף ב-2018.

חלק מהסיבה שאנליסטים נאלצים כעת להנמיך את תחזיותיהם לשנת 2019 היא שבנקים רבים פרסמו את התחזיות לשנה החדשה בסוף נובמבר ובתחילת דצמבר 2018, לפני שהמדדים ספגו את הירידה החודשית החדה ביותר שלהם מאז פברואר 2009. יעדים שאפשר היה להשיג עם עליות צנועות במניות נראים כעת קשים בהרבה להשגה.

כדי שה-S&P 500 יסיים את 2019 ברמה של 3,000 נקודות - היעד של גולדמן זקס ושל BTIG - יצטרך המדד לעלות ב-20% מרמת הסגירה שלו ב-31 בדצמבר. אילו ננעל המדד הזה ברמתו ב-20 בנובמבר, הוא היה צריך להתקדם רק ב-8.7% לרמה של 3,000 נקודות.

המניות זולות כמו ב-2013

אבל גם אחרי החודשים הסוערים האחרונים בשוק, כמה אנליסטים נשארו צמודים לתחזיות הקודמות שלהם.

בנק וולס פארגו, למשל, שומר על תחזיתו לסוף 2019 למדד S&P 500. זו תהיה עלייה של 16% במדד השנה, מה שלא נראה לא ריאלי בשוק שסובל כנראה ממימוש יתר, אומר דארל קרונק, נשיא מכון ההשקעה של הבנק.

בכמה יצטרך S&P 500 לעלות מרמתו בסוף 2018
 בכמה יצטרך S&P 500 לעלות מרמתו בסוף 2018

הירידה החדה במחירי המניות מול הגאות ברווחי החברות הביאה לכך שמכפיל הרווח של מדד S&P 500 רשם את הירידה השלישית בגודלה ב-40 השנים האחרונות, אמר קרונק. זה יצר "תמחורים שהם מהאטרקטיביים ביותר במחזור הצמיחה הנוכחי".

S&P 500 נסחר כעת במכפיל של 14.5 לרווח החזוי ב-12 החודשים הבאים, מה שאומר שהמניות זולות כמו ב-2013, הפעם האחרונה שבה המדד הרחב נסחר ברמת מכפיל כזו, לפי FactSet.

אפילו אנליסטים שהנמיכו את תחזיותיהם נשארו אופטימיים יחסית לגבי מצב שוק המניות ב-2019.

BMO, שחוזה כעת עלייה של 20% במדד S&P 500 מ-31 בדצמבר עד התאריך המקביל עוד שנה, לעומת תחזיתו הקודמת ל-26%, אומר ששוק המניות נוטה להתאושש היטב יחסית מתקופות של עלייה חדה בתנודתיות. זה צריך לקרות גם מפני שחברות רבות עדיין צפויות לשפר את רווחיהן.

S&P 500 נוטה להתקשות לעלות בחודש שאחרי קפיצה בתנודתיות בשוק, אבל אחר כך הוא רושם עליות חדות בשלושת, ששת ו-12 החודשים הבאים, לפי ניתוח BMO של 15 החודשים והרבעונים הגרועים ביותר למדד הרחב הזה מאז 1945.

"השוק לא הולך להיות חיובי השנה רק מפני שהוא היה שלילי בשנה שעברה, אמר בלסקי מ-BMO, "אבל אנחנו צופים שהעניינים יירגעו מפני שנתוני היסוד לא נשחקים כפי שנדמה למשקיעים".

דוח התעסוקה של משרד העבודה מיום שישי שעבר הצביע על תוספת של 312 אלף משרות במשק בדצמבר, הקצב המהיר ביותר מאז פברואר 2018. גם רווחי החברות אמורים לעלות השנה, אם כי בקצב איטי יותר ביחס לשנה שחלפה.

"אנחנו שמחים לקבל אישור למה שחשבנו, שהכלכלה לא תיכנס למיתון בשנה החדשה", אמרה ליזה שאלט, אסטרטגית ההשקעות בחטיבת ניהול ההון של מורגן סטנלי. היא צופה השנה עלייה של קרוב ל-10% במדד S&P 500, ל-2,750 נקודות. "בשוק כזה אנחנו קונים", היא מסכמת.