בדרך החוצה מהאיחוד: תרזה מיי תנסה להעביר את עסקת הברקזיט בפרלמנט בשבוע הבא

ההצבעה תיערך ביום שלישי, 15 בינואר • יותר מ-200 חברי פרלמנט חתמו על עצומה נגד ברקזיט ללא עסקת יציאה • שר הברקזיט של מיי דחה את האפשרות למפלה בהצבעת הפרלמנט על העסקה

תרזה מיי מגיעה לפסגת האיחוד האירופי בבריסל,/ צילום:רויטרס Yves Herman
תרזה מיי מגיעה לפסגת האיחוד האירופי בבריסל,/ צילום:רויטרס Yves Herman

המחוקקים הבריטים יתחילו השבוע לדון בתוכנית הברקזיט של ראשת הממשלה תרזה מיי לקראת ההצבעה הקריטית. מיי צפויה להפסיד בהצבעה, מה שיחריף את חוסר הוודאות הפוליטי והכלכלי ככל שיתקרב מועד פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי.

בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד ב-29 במארס, והפרלמנט הבריטי עדיין מפולג בסוגיית הברקזיט. אם המחוקקים לא יפתרו בקרוב את חילוקי הדעות ביניהם, כלכלת בריטניה עלולה לסבול משיבושים נרחבים שייגרמו מגירושים מבולגנים ומהירים שיחליפו את הליך היציאה החלק שתכננה מיי, ושלו מייחלים חברי מועצות המנהלים של התאגידים.

לאחר כמה ימי דיונים, ההצבעה תיערך ב-15 בינואר.

במהלך חופשת חג המולד שוחחה ראשת הממשלה בטלפון עם מנהיגים אירופים, במאמץ לחלץ ויתורים נוספים שנועדו לשכנע מחוקקים ספקניים לתמוך בתוכניתה של מיי בהצבעה. בדצמבר דחתה מיי את ההצבעה פעם אחת לנוכח התחזית לתבוסה מוחצת.

רוב רעוע

יש עדיין סיכוי לתבוסה בהצבעה בשל הרוב הרעוע של ראשת הממשלה בפרלמנט, וההתנגדות הקולנית לתוכניתה מהצדדים השונים המעורבים בדיון הברקזיט הממושך בבריטניה.

אם מיי תפסיד בהצבעה, אנליסטים מעריכים שהמהלך הבא שלה יהיה לבקש מהפרלמנט לערוך הצבעה נוספת בתוך חודש בערך, בתקווה שכמה שינויים בתוכנית והדדליין המתקרב במארס ימריצו מחוקקים מהססים לתמוך בתוכנית.

מיי הביעה את רצונה שעמיתיה בפרלמנט יאשרו את תוכניתה בסבב ההצבעה הראשון.

"אני רוצה שהעסקה הזאת תעבור, ואני רוצה לראות אותה עוברת כשאנשים יצביעו עליה. אם העסקה לא תאושר בהצבעה הזאת, אז אנחנו נמצא את עצמנו בטריטוריה לא ידועה", אמרה מיי בראיון ל-BBC.

סלע המחלוקת

סלע המחלוקת העיקרי עבור רבים מחברי הפרלמנט הוא פוליסת ביטוח שכלולה בהסכם היציאה ושנועדה למנוע את כינונו של גבול מכס בין צפון אירלנד, שמהווה חלק מהממלכה המאוחדת, לבין הרפובליקה של אירלנד - במקרה שבריטניה והאיחוד האירופי לא יגיעו להסכמה על תנאי הסחר בעידן הפוסט-ברקזיט.

מיי הסכימה כי בנסיבות כאלה תישאר בריטניה כולה בתוך טריטוריית המכס של האיחוד האירופי, וצפון אירלנד תמשיך לציית למספר הרב של תקנות אירופיות שנועדו לשמור את הגבול פתוח לנסיעות ולסחר כפי שהוא כיום. לונדון, בריסל ודבלין חוששות שהקמתו המחודשת של גבול פיזי תאיים על השלום השביר באירלנד לאחר עשרות שנות סכסוך.

ההצעה שנועדה להשאיר את צפון אירלנד בתוך טריטוריית המכס של האיחוד האירופי מעוררת ביקורת חריפה על מיי מצדם של מתנגדי האיחוד האירופי במפלגתה השמרנית של מיי, שטוענים כי מהלך כזה יאלץ את בריטניה להישאר עד אין קץ בתוך כלכלת האיחוד האירופי. המתנגדים ניסו - ונכשלו - להדיח את מיי בדצמבר באמצעות הצבעת אי אמון במנהיגותה. התוכנית מעוררת התנגדות דומה בקרב המחוקקים הצפון אירלנדים במפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית (DUP) הפרו-בריטית, שלתמיכתה זקוקה מיי לקיום הרוב הפרלמנטרי הזעום שלה.

מאמץ הרגע האחרון של מיי נועד לזכות ב"הבטחות משפטיות ופוליטיות" ממנהיגי האיחוד האירופי שתוכנית השארתה של צפון אירלנד בטריטוריית המכס של האיחוד - במידה שתופעל - תהיה זמנית בלבד.

מיי שוחחה בשבוע שעבר עם ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, במסגרת סבב הדיפלומטיה הטלפונית הנמשך לקראת ההצבעה.

בעקבות פגישה עם מיי אמרו המחוקקים מ-DUP שהם עדיין לא מרוצים מתוכנית השארת צפון אירלנד בטריטוריית המכס האירופית, וכי מיי תפסיד בהצבעה גם אם יתמכו בתוכנית המורדים ממפלגתה. מיי הזהירה כי דחיית העסקה שהיא מציעה פירושה או שבריטניה תצא מהאיחוד ללא עסקה, או שהיא לא תצא כלל מהאיחוד האירופי - ייתכן שלאחר עריכת משאל עם נוסף.