נתניהו שרוצה "עימות בשידור חי" מתחמק ממצלמות | פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח הערב את תעמולת הבחירות מסלון ביתו שבבלפור • אם נתניהו לא מקבל את הסיקור האהוב עליו והנרחב - כפי שהיה רוצה - ניתן לעשות זאת באמצעות הודעות תעמולה של "הצהרה דרמטית לתקשורת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה נתניהו פתח היום רשמית את תעמולת הבחירות של הליכוד. אם בעבר נאומי תעמולה היו מתקיימים בכיכר, בראיון או בעימות, היום תעמולת הבחירות מתרחשת לבד בסלון. כלומר, בסלון שלו בבית ראש הממשלה ברחוב בלפור, ביתו של נתניהו מזה עשור. האישה, בת הזוג שרה, נעדרת כי נסעה לביקור משפחתי אצל הבן אבנר המטייל באוסטרליה.

במקום שורה של צלמי עיתונות המנציחים את הרגע, מתעדים את האמירה והתחושה במקום, נתניהו נעזר ביועצו ודוברו יונתן אוריך, אשר העמיד את הנייד על חצובה, חיבר את השידור לעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה והפעיל את לחצן ה-"Selfie", הסבת המצלמה לאפשרות הצילום של הדיוקן עצמי והשידור החי.

נתניהו מיקד את המסרים שלו בצורך שלו לקיים עימות עם עדי המדינה. הוא החליט שעליו להיות מוביל סדר היום הציבורי גם בהיבט המשפטי. לא היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט יהיה מי שיוביל את נתניהו לשימוע או אישום, אלא נתניהו יקבע לו: מתי יהיה עימות "אפילו בשידור חי" וזה מראש ממשלה שלא מוכן להתייצב לראיונות ולעימותים מול יריבים פוליטיים במערכות בחירות קודמות (אלא אם זה מבול ראיונות דחוסים ב 72 שעות לפני הקלפיות).

האיש שרוצה כיום כל-כך בעימות, עם עדי המדינה "מול מצלמות" הוא גם המנהיג שבמצב דברים כזה לא מסכים להכניס מצלמות ולאפשר לשאול בשאלות. בהודעה שניתנה מבעוד מועד לתקשורת, גם אותה שלח אוריך, נמסר שהמקום יהיה סגור בפני העיתונות. אין בכך צורך יותר. זה נתניהו והעם, והדיוק שלו להתייצב בדיוק בעת שידור החדשות בשעה 20:00 כדי להאפיל עם מסריו על כל חדשות היום במדינת ישראל.

אם ראש הממשלה לא מקבל את הסיקור האהוב עליו והנרחב, כפי שהוא היה רוצה, ניתן לעשות זאת באמצעות הודעות תעמולה של "הצהרה דרמטית לתקשורת", בדומה ל"תידרש הקרבה" הנוסח מלפני כחודש וחצי, כאשר נתניהו הכריז בתפקידו החדש כשר בטחון שיש מצב בטחוני קריטי אשר אינו מאפשר הליכה למערכת בחירות, רק כדי להכריז עליה כעבור 4 שבועות.

כניצבים במחזה, מתמסרים בהנאה, נערכו כל כלי התקשורת, לרבות ׳גלובס׳ להעברת המידע "הדרמטי" לציבור. ציפורניים לא נכססו, שכן נתניהו חסך לעדר עיתונאים את הדהירה לבלפור, ויחד עם זאת הוא השיג את מבוקשו, שידור חינמי בשעת שיא עם הפצת המסרים לכל עבר.

זה מזכיר באופן דומה את פועלו התעמולתי של טראמפ במהלך שנת 2016 לפני שנבחר לנשיאות. ציוצים ומסרים בומבסטיים, מרושעים, מעליבים, בטוויטר, שהניעו את כלי התקשורת לשעות שידור אינסופיות על ׳טראמפ אמר כך׳ ו׳טרמאפ צייץ כך׳.

מי צריך לממן מודעות פרסומות קנויות בשלטי חוצות, מטעם הליכוד או כל גוף, אם התקשורת מתמסרת לתעמולה ומשדרת אותה באופן יזום? להבדיל מטראמפ (אז) נתניהו היום הוא ראש ממשלה וכך השליטה בסדר היום, בתכנים ובזמן האויר היא אף פשוטה יותר. הליכוד, כך נראה, לא יצטרך להוציא תקציב גדול לבחירות. מספיק ששר הבטחון ידבר על הקרבה אזרחית, שר החוץ יבשר על אבן דרך בהעברת שגרירות וראש הממשלה יפרוץ לשידור סלפי בפייס עם דרמה מנהיגותית.