כך משפיעות הכנסות האוניברסיטאות על איכות הרפואה בישראל

בזמן שסטודנטים זרים מעשירים את קופת האוניברסיטאות המקומיות, הישראלים נאלצים ללמוד רפואה בחו"ל

"מביאים סטודנט מניו יורק ללמוד כאן רפואה, כי הוא מביא עוד 20 אלף דולר לאוניברסיטה, ואת הבן של השכנים שולחים ללמוד בחו"ל".

את הדברים החריפים האלה אמר לנו בימים האחרונים ד"ר ערן הלפרין, מנהל בית החולים בילינסון. הלפרין, יחד עם פרופ' שמעון מרום, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, מונו לעמוד בראש צוות בדיקה להגדלת מספר הסטודנטים לרפואה בישראל. מ-750 כיום ל-950 סטודנטים בעוד כמה שנים.

אחת מההמלצות שלהם היא רדיקלית: פשוט לסגור את כל התוכניות הבינלאומיות לרפואה. בקרוב יציגו את ההמלצות בפני משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה.

למה לסגור? כי הסטודנטים הזרים תופסים מקומות של ישראלים בשנות הלימודים הקליניות, כלומר בשנים שבהן לומדים בבתי החולים, בקבוצות קטנות. בלי לפתוח עוד מקומות ללימוד, אי אפשר להגדיל את כמות הסטודנטים הישראלים. הסטודנטים הישראלים שלומדים רפואה בחו"ל מקבלים הרבה פעמים, הכשרה פחות איכותית. וככה אנחנו מפסידים פעמיים: גם מונעים מישראלים ללמוד פה וגם מקבלים רפואה פחות טובה.

במשך שנים דיברו על הצורך לצמצם את התוכניות הבינלאומיות, ושום דבר לא קרה. למה שום דבר לא קרה? בעיקר כי הן מכניסות המון כסף לאוניברסיטאות. פי שניים בהכנסה לסטודנט זר, בהשוואה לסטודנט ישראלי: 140 אלף שקל לשנה עבור סטודנט זר ו-75 אלף שקל לשנה עבור

סטודנט ישראלי.

איך תתקבל ההמלצה הזו באוניברסיטאות? כנראה שלא בזרועות פתוחות. אבל גם כנראה שאין ברירה. זה צעד שצריך לעשות.

היום שישה מכל 10 רופאים ישראלים למדו רפואה בחו"ל, לא כאן. מה תהיה איכות הרפואה כאן אם המגמה הזו תמשיך? ועד כמה זה מוסרי לשלוח כל כך הרבה צעירים ללמוד בחו"ל, בסכומי עתק, כי סטודנטים זרים תופסים להם את המקום כאן? במשרד הבריאות ובמועצה להשכלה גבוהה יצטרכו בקרוב מאוד לקבל החלטות קשות.