לאחר שלמד את אלון רבוע כחול: אורן הוד נשאר באפריקה מגורים

הפיצוץ בהסדר החוב בקבוצת אפריקה ישראל צפוי לבטל את מינויו המיועד של אורן הוד למנכ"ל אלון רבוע כחול

אורן הוד/  צילום: כרמל שירן
אורן הוד/ צילום: כרמל שירן

מה שנראה כמו פיצוץ בהסדר החוב בקבוצת אפריקה ישראל, כבר הוביל למאבק על כספי הפיקדון שהעמיד הרוכש המיועד, מוטי בן משה, בסך של 100 מיליון שקל. פועל יוצא נוסף שלהפסקת המגעים בין בן משה למחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, יהיה כנראה ביטול מינויו המיועד של אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, לתפקיד מנכ"ל חברת ההחזקות של בן משה, אלון רבוע כחול - מינוי שהוכרז באוגוסט 2018 והותנה בהשלמת הסדר החוב שנראה כעת רחוק מתמיד. למרות שבין הצדדים לא נחתם חוזה מחייב, למד הוד בחודשים האחרונים את התפקיד שיועד לו, ושבו אמור היה להחליף את ישראל יניב, שמצידו אמור היה להמשיך ולשמש בתפקידו הנוסף כיו"ר החברה הבת דור אלון ולהתמקד בקידום עסקי הדלק של הקבוצה.

הסדר החוב השני של קבוצת אפריקה ישראל יצא לדרך במאי 2016, ומאז ידע עליות ומורדות. במהלך 2017 הצטמצם התהליך למאבק בין בן משה לבין איש העסקים נתי סיידוף (שהספיק מאז לרכוש את השליטה בשיכון ובינוי). מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל העדיפו את הצעתו של בן משה, בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל - תספורת של יותר מ-20% על חובה של אפריקה ישראל כלפיהם בסך כ-3 מיליארד שקל. הסדר החוב דרש מאלון רבוע כחול, זרוע הפעילות המרכזית של בן משה, לגייס חוב של יותר מ-1 מיליארד שקל. המשבר שהתפתח בשוק הקונצרני בשבועות האחרונים הזניק את תשואות האג"ח הארוכות של אלון רבוע כחול לרמה של 7.7% והקשה עליה מאוד את היכולת לגייס את הסכום במלואו.

כאמור, השבוע הגישו מחזיקי האג"ח בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי בת"א לחילוט פיקדונות על סך של 100 מיליון שקל, שהפקידו חברות בשליטת בן משה לצורך הבטחת קיומו של ההסדר. את הבקשה הגישו המחזיקים לאחר שבשבוע שעבר הודיע להם בן משה על בטלותו של ההסדר ודרש להשיב לחברות שבשליטתו את אותם פיקדונות.

דליה עזר-מלימובקה, דוברת אפריקה ישראל, מסרה בתגובה כי "בשים לב למעמדן של שתי החברות כתאגידים מדווחים, במהלך חודש אוגוסט 2018 דווח על ידי שתיהן על הסכמתו העקרונית של מר אורן הוד לקבל את הצעתו של מר מוטי בן משה להתמנות למנכ"ל, וזאת בכפוף לאישור הסדר החוב על ידי בית המשפט והשלמתו, באופן שמר הוד יכהן כמנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול, לאחר שזו תשלים את רכישת אפריקה ישראל. בשים לב לכך שהסדר החוב שהוצע על ידי החברות בשליטתו של מר בן משה טרם הושלם, לא חל כל שינוי בתפקידו של מר הוד והוא ממשיך לכהן כמנכל אפריקה ישראל מגורים".