חברה-בת של אפוסנס תקבל השקעה של עד 20 מיליון דולר מלן בלווטניק

החברה תהיה בבעלות משותפת של אפוסנס, קרן אקסס מדיקל של בלווטניק ופרופ' רוג'ר קורנברג, זוכה פרס נובל בכימיה

חברת אפוסנס, המפתחת טכנולוגיה לתרפיה גנטית, הודיעה על חתימת הסכם להקמת חברה בת שתשתמש בטכנולוגיה שלה לתחום של טיפול במחלות זיהומיות בדרכי הנשימה. החברה (שתיקרא "סירביר") תהיה בבעלות משותפת של אפוסנס, קרן אקסס מדיקל של לן בלווטניק וכן פרופ' רוג'ר קורנברג, זוכה פרס נובל בכימיה.

קרן אקסס התחייבה להשקיע 4 מיליון דולר מיידית בחברה, אשר ישמשו לניסויי הוכחת היתכנות לטכנולוגיה המשולבת. אם השלב הזה יעבור בהצלחה, תשקיע אקסס בחברה הבת 16 מיליון דולר נוספים. בשלב ההשקעה הראשון יהיה חלקה של אפוסנס בחברה הבת כ-60%, ואם תושלם השקעה - 40%.

בעקבות ההודעה עלתה מניית החברה בתל אביב ב-6% והיא נסחרת לפי שווי של כ-20 מיליון שקל. אפוסנס הונפקה בבורסה בת"א כאשר עסקה בתחום אחר, פיתוח של מולקולות שיכולות לזהות תאים שעוברים תהליך של מוות מסודר (אפופטוזיס), כלומר נמצאים בתהליך של מחלה. המטרה של החברה הייתה לפתח תרופות מונחות ומוצרי הדמיה על בסיס הטכנולוגיה הזו, אולם החברה נקלעה לקשיים. אלה הובילו לוויתור על הפעילות המקורית ולירידה של 98% במחיר המניה.

בשנים האחרונות החברה השתמשה במזומן שנותר בקופתה כדי לקדם בשקט את המוצר הנוכחי, בניהולם של היו"ר אלון דומניס (מנכ"ל קרן דוקור) והמנכ"ל פרופ' אילן זיו.

בגלגולה החדש, אפוסנס פיתחה מערכת אשר לדבריה יכולה להוביל לתוך תאי הגוף מולקולות שיכולות לבצע "השתקה" של גנים מסוימים, כלומר למנוע את פעילותם. תחום השתקת הגנים הוא אחד התחומים החמים בעולם הרפואי, אך השאלה כיצד ניתן להוביל את המולקולות המשתיקות לתוך התא, היא אחד החסמים המשמעותיים ביותר בפני התפתחותה. אם אמנם תוכל אפוסנס לפתור זאת עבור מולקולות רבות, עשויה להיות לכך תרומה רפואית משמעותית. בינתיים המוצר נוסה במעבדה אך לא בבעלי חיים או בבני אדם.

אקסס מדיקל היא זרוע ההשקעות הישירת של לן בלווטניק בתחום הביומד, בנוסף להשקעותיו דרך כלל ביוטכנולוגיה הנסחרת בת"א. בשנה האחרונה השקיעה אקסס גם ישירות וגם בשרשור דרך כת"ב בהנפקות של חברות הביומד של כת"ב - ניאון וגמידה סל