קודם אפל, עכשיו סמסונג: מה אזהרת הרווח אומרת על הכלכלה העולמית

סמסונג פירסמה אזהרת רווח חריפה, בשל ירידה בדרישה לשבבי הזיכרון של החברה והתחרות העזה בשוק הסמארטפונים • תוצאות החברה הקוריאנית נפגעו מהחולשה של אפל, הלקוחה הגדולה ביותר שלה, ומעלות שאלות לגבי הסיבות מאחורי החולשה של יצרנית האייפון

גלקסי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאיטיב
גלקסי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאיטיב

סמסונג מוכרת רכיבים כמו שבבי זיכרון ומסכים ליצרניות הסמארטפונים המתחרות, אפל ו-וואווי. אפל, למשל, עובדת הן עם מסכי סמסונג והן עם שבבי הזיכרון שלה, ולפי מידע שנאסף על ידי בלומברג, היא הלקוח הגדול ביותר של סמסונג. בשבוע שעבר, אפל הודיעה על הכנסות של 84 מיליארד דולר ברבעון הראשון של שנת הכספים של 2019 (שהסתיימה בסוף דצמבר) - הרבה מתחת לתחזיות החברה להכנסות של 93-89 מיליארד דולר. ההכנסות הרבעוניות ישקפו ירידה של 5% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל.

הרבעון השלישי  של סמסונג
 הרבעון השלישי של סמסונג

כמו כן, דאטה סנטרס, מרביתם מארצות הברית, מהווים כ-30% מהביקוש לשבבי ה-DRAM של סמסונג, לפי רויטרס. מדובר בעלייה חדה מ-5% לפני חמש שנים, שהפכה אותם ללקוח משמעותי במיוחד. סמסונג מצביעה על אי הוודאות הכלכלית הגלובלית כסיבה לירידה בהשקעות בדאטה סנטרס בחודשים האחרונים, אך השקעות בשבבים ירדו בחודשים האחרונים גם בסמארטפונים וגם במחשבים. מה שכן משחק לטובתה של סמסונג ותעשיית השבבים כולה הוא הגידול בחיבור מכשירים לאינטרנט ("האינטרנט של הדברים"). בנוסף, גם ההוצאות של חברות השבבים על מחקר ופיתוח הולכות וגדלו בגלל הצורך לפתח שבבים שמתאימים לטכנולוגיות חדשות של בינה מלאכותית ומחשוב ענן.

סמסונג היא לא היחידה בשוק: מניותיהן של שלוש יצרניות השבבים הגדולות בעולם, סמסונג ו-SK Hynix הדרום קוריאניות, ו-Micron Technology האמריקאית, ירדו ב-2018 ב-23% בממוצע, למרות שדיווחו על עליה ברווח התפעולי. לפי הוול סטריט ג'רנל, הירידה במחירי המניות של יצרניות השבבים צפויה להמשיך גם השנה, משום שהביקוש לשבבים הולך ויורד.

הירידה בביקוש לשבבים נבעת מהאטה כללית בתחומים נוספים: מכירות הסמארטפונים ממשיכות להיות חלשות, ולצד זאת, ההשקעה במרכזי מידע הולכת ויורדת, וכך גם בתשתיות ענן. אלו שלושת התחומים המרכזיים שאחראים על הביקוש לשבבים.

אנליסט בחברת Hi Investment & Securities אמר בראיון לבלומברג: "זו לא רק אפל, אלא יצרני הסמארטפונים, המחשבים האישיים, והשרתים שלא קונים שבבים. בזמן שמלחמת הסחר של ארצות הברית וסין מרחפת מעל ראשיהם, הלקוחות הללו לא מוכנים לקבל את המחירים הנוכחיים, וסמסונג מתמודדת עם לחצים להוריד את מחירי השבבים".

התוצאה של ההאטה בשלושת התחומים הללו, עשויה להיות צניחה של 16% במחיר השבבים המשמשים לעיבוד, וצניחה של 30% במחיר השבבים המשמשים לאחסון, זאת לפי חברת המחקר DRAMeXchange. 

וואווי מאתגרת את סמסונג ואפל

במכתב למשקיעים שפרסמה אפל בשבוע שעבר, מנכ"ל החברה, טים קוק, ציין מספר סיבות לחולשה של מכירות הסמארטפונים, ובראשן ההאטה במכירות בסין ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. סמסונג אמנם נפגעה גם היא מהאטה במכירות הסמארטפונים של אפל בסין, אבל ההסבר לירידה במכירות הרכיבים שלה - ההאטה בשוק הסמארטפונים הגלובלי - שופך אור נוסף על הסיבות לחולשה של אפל.

סיבה נוספת להאטה שהופיעה במכתב והדאיגה את המשקיעים, אך תפסה פחות תשומת לב, היא שלצרכנים נדרש עתה זמן ממושך יותר לשדרג את הסמארטפון שלהם. הירידה במכירות סמסונג נותנת חיזוק מסויים לכך שמאחורי החולשה באפל עומדת האטה במכירות הסמארטפונים בשוק הגלובלי, ולא בשוק הסיני בלבד.

בנוסף לרכיבים שלה, סמסונג מובילה בעצמה את שוק הסמארטפונים העולמי, ולכן סמסונג נפגעת מהאטה בשוק הסמארטפונים פגיעה כפולה, כיוון שהיא כאמור גם מוכרת סמארטפונים וגם מייצרת רכיבים ליצרניות הסמאטפונים המתחרות.

בנוסף, יצרניות סיניות ובראשן וואווי דוחקות את היצרנית הדרום קוריאנית, וכך גם את אפל. למעשה, השתיים סובלות מכך שהמכשירים שמחירם נמוך יותר - של יצרניות דוגמת שיאומי ו-וואווי - הפכו להיות טובים יותר במונחי עלות-תועלת, וצרכנים כבר לא ממהרים לרכוש את המכשירים היקרים של אפל וסמסונג.

בחזית הסמארטפונים, סמסונג עובדת בימים אלה על טלפון עם מסך מתקפל, שצפוי להגיע לשווקים השנה, וגם על מכשיר הדגל החדש, Galaxy S10, שני מכשירים שעשויים לתרום להתאוששות החברה בהמשך השנה. אתמול (ב') חשף "גלובס" כי סמסונג מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת חברת קורפוטוניקס (Corephotonics) הישראלית תמורת סכום של כ-150-160 מיליון דולר. קורפוטוניקס פיתחה מצלמה בעלת שתי עדשות לסמארטפונים שנועדה לשפר את איכות הצילום ולשמור על רכיבים דקים וקלילים, ורכישה שלה עשויה לאפשר לסמסונג לשפר את יכולות הצילום בסמארטפונים שלה.