טראמפ בנאום לאומה: המסתננים ממקסיקו יערפו ראשיכם, יאנסו נשותיכם

נשיא ארה"ב טוען כי לאורך הגבול יש "משבר הומניטרי וביטחוני הולך וגובר" • חלק גדול מהנאום הוקדש לתיאור פשעים מחרידים שביצעו, לטענת הנשיא, מהגרים נטולי ניירות • ראשי הדמוקרטים בקונגרס לטראמפ: בטל את השבתת הממשל, ואז נדבר על הגבול

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בנאום לאומה, ששודר לפנות בוקר (שעון ישראל) בכל רשתות הטלוויזיה בארה"ב, ניסה דונלד טראמפ לשכנע את הציבור האמריקאי בצורך להקים "מחסום פיזי", בעלות 5.7 מיליארד דולר לאורך הגבול בין ארה"ב למקסיקו. "לבקשת הדמוקרטים, זה יהיה מחסום מפלדה ולא חומה מבטון... שיממן את עצמו", הוא הוסיף, בניגוד להבטחת הבחירות המרכזית שלו, שהוא יקים חומת בטון ושמקסיקו תישא בעלות הקמתה.

ראשי הסיעות הדמוקרטיות בקונגרס - ננסי פלוסי יו"ר בית-הנבחרים, וצ'אק שומר ראש סיעת המיעוט בסנאט - שהופיעו בשידור אחרי טראמפ, קראו לנשיא לשים קץ מיד להשבתת הממשל. נוכל לנהל מו"מ על הסדרי ביטחון לאורך הגבול, לאחר ש-800 אלף עובדי מדינה, שמובטלים מאונס, ישובו למקומות העבודה שלהם, הם אמרו.

טראמפ הכריז, ש"משבר הומניטרי וביטחוני הולך וגובר" שורר לאורך הגבול: "זה משבר הומניטרי. משבר של הלב. משבר של הנפש". הוא אמר, כי רק מחסום ישים קץ למשבר ולפיכך יש "כורח קריטי" להקמתו.

אך חלק נכבד מנאום טראמפ והמוקד הרגשי שלו הוקדש לתיאור כמה פשעים מחרידים שביצעו, לטענת הנשיא, מהגרים נטולי ניירות. זה היה מאמץ דמגוגי שקוף להכתים ציבור של מיליוני היספנים שנכנסו לארה"ב שלא כחוק. המסר הלא חבוי של נשיא ארה"ב לאזרחים היה: בלעדי החומה אתם עלולים להיות הקרבנות הבאים. המסתננים ממקסיקו עלולים לערוף את ראשיכם ולאנוס את נשותיכם.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שטראמפ השתמש בתכסיס דמגוגי כזה. כבר בנאום הבחירות הראשון שלו, בטראמפ טאואר במנהטן, הוא אמר, כי מקסיקו "אינה שולחת אלינו את מיטב בניה... אלא אנסים, רוצחים ויש גם כמה טובים".

מבחינת טראמפ, הנאום לאומה אמש נועד לשמש גלגל הצלה. הימורו שהשבתת הממשל, שנכנסה עתה לשבוע השלישי שלה, תגרום לדמוקרטים למצמץ ראשונים - נכשל. הסקרים מראים, כי רוב האמריקאים מאשימים את הנשיא - לא את המחוקקים הדמוקרטים - באחריות לעובדה שמאות אלפי עובדים פדרליים אינם מקבלים שכר ושרבים מהם ייאלצו להישען על דמי אבטלה כדי לשלם שכר דירה ולקנות מזון.

על פי דיווחים בכמה אמצעי תקשורת, טראמפ הביע בימים שחלפו זעם על כך שאפילו אנשי ממשלו אינם תומכים בו בפומבי בסוגיית החומה. על פי האתר "פוליטיקו" הוא אף ממורמר על כך שלא קיבל תמיכה מספקת על החלטתו להוציא את כוחות ארה"ב מסוריה.

יתר על כן, יש סימנים לכך, שבתמיכת המחוקקים הרפובליקאים בטראמפ מסתמנים בקיעים. עד לתחילת ההשבתה, נתנו הסנטורים והצירים הרפובליקאים לטראמפ גיבוי ללא סייגים. לדברי "פוליטיקו", גורמים בבית הלבן חוששים שכמה עשרות צירים רפובליקאים בבית-הנבחרים יערקו ל"אויב" ויצביעו עם מחוקקים דמוקרטים על הצעות חוק לסיום השבתת הממשל. הנאום לאומה נועד אפוא לחזק את השורות ויש אפילו הערכות שזה היה נאום הבחירות הראשון של טראמפ לקראת המירוץ לנשיאות ב-2020.

"יש האומרים שמחסום (לאורך הגבול) הוא בלתי מוסרי", אמר טראמפ בנאומו. "אם כך, מדוע פוליטיקאים עשירים מקימים חומות, גדרות ושערים מסביב לבתיהם? הם אינם בונים חומות כי הם שונאים את האנשים שמחוץ לחומות, אלא מפני שהם אוהבים את האנשים בפנים, אלה שהחומות מגינות עליהם. הדבר הבלתי מוסרי היחידי הוא שאותם פוליטיקאים יוסיפו לשבת בחיבוק ידיים ויגרמו לכך שעוד אנשים חפים מפשע יפלו קרבן לפשעים מחרידים".

"ליבה של אמריקה נשבר יום אחרי חג המולד כאשר שוטר צעיר בקליפורניה נרצח בפראיות, בדם קר, ע"י זר נטול ניירות, שאך זה חצה את הגבול", המשיך טראמפ. "חייו של גיבור אמריקאי נגזלו ע"י מישהו שלא הייתה לו שום זכות להיות בארצנו".

הנשיא המשיך לזרוע פחד: "יום אחר יום נגדעים חיים יקרים ע"י אלה שהסתננו מעבר לגבול. בקליפורניה, חיילת משוחררת, ששירתה בחיל-האוויר, נאנסה, נרצחה - הוכתה למוות בפטיש - ע"י זר נטול ניירות עם עבר פלילי ארוך. בג'ורג'יה הוגש באחרונה כתב אישום נגד זר ללא היתר לשהות בארה"ב בחשד שהוא רצח את שכנו, ערף את ראשו וביתר את אבריו.

"במרילנד, חברי כנופיית 13-MS, שהגיעו לארה"ב כקטינים ללא ליווי הוריהם, נעצרו והואשמו בחשד שדקרו והיכו נערה בת 16", הוסיף טראמפ. "בשנים שחלפו נפגשתי עם עשרות משפחות שיקיריהן נגזלו מהן ע"י מהגרים בלתי חוקיים. אחזתי בידיהן של אימהות בוכיות וחיבקתי אבות מוכי צער. כל כך עצוב. כל כך נורא. לעולם לא אשכח את הכאב בעיניהם, את הרטט בקולם ואת היגון שאפף את ליבם. כמה זמן עוד יישפך דם אמריקאי עד שהקונגרס יעשה את מה שמוטל עליו (ויתקצב כסף לבניית החומה; ר"ד)".

"לאלה שמסרבים להתפשר אומר: תארו לעצמכם שמדובר בילד, בבעל, באשה, מישהו קרוב שחייו ינופצו באכזריות; לכל מחוקק בקונגרס אומר: חוקקו חוק שישים קץ למשבר".