הבנק הבינלאומי מבקש להתייעל ולהרחיב את החופש הניהולי: יוצא בתוכנית פרישה מרצון לעד 180 עובדים

במסגרת ההבנות סוכם כי הפורשים מהבנק יקבלו פיצויים מוגדלים של עד 170%, כשהסכמי העבודה הקיימים ישונו במה שנוגע להארכת תקופת הניסיון או הזמניות של פקידים בבנק לתקופה של ארבע שנים משנתיים כיום, תוך ביטול הצורך באישור הוועד למבצעי שיווק מחוץ לסניף או מחוץ לשעות העבודה

סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי

הבנק הבינלאומי יוצא במהלך לצמצום של עד 5% מכוח העבודה שלו, במסגרת תוכנית פרישה מרצון של עד 180 עובדי הבנק שאינם בדרג הניהולי. הבנק צפוי לקבל חופש ניהולי רב יותר ביחס לעובדים, כשעובדים חדשים וזמניים יידרשו לחכות פי שניים זמן עד שיוכלו להפוך לעובדים קבועים בבנק.

לאחר שחווה באחרונה קשיים ביחסי העבודה בזרוע הטכנולוגיה שלו ובאחד הבנקים שבבעלותו ושביקש למזג לחברה האם, הבנק הבינלאומי דיווח אמש על כך שאושרו הסכמות עם ועד הפקידים שלו, ובראשן תוכנית פרישה מוקדמת מרצון של 130 עד 180 עובדים, תוך שהצדדים סיכמו כי ייכנסו למו"מ "בנושאים שונים הנוגעים ליחסי העבודה בבנק". עוד הסכימו הצדדים כי כל עוד ימשיכו במו"מ, יוקפאו כמה מהלכים משפטיים.

במסגרת ההבנות סוכם כי יפרשו מהבנק עד 180 עובדים, שיקבלו עם פרישתם פיצויים מוגדלים בשיעור של עד 170%, כשהסכמי העבודה הקיימים כיום בארגון ישונו במה שנוגע להארכת תקופת הניסיון או תקופת הזמניות של פקידים בבנק לתקופה של ארבע שנים משנתיים כיום, וזאת תוך ביטול הצורך באישור הוועד למבצעי שיווק מחוץ לסניף או מחוץ לשעות העבודה - דבר שצפוי להרחיב את מידת החופש הניהולי של הנהלת הבנק.

כמו כן, ההסכם בין ועד הפקידים לבין הנהלת הבנק ישונה בהיבט של המרת ימי מחלה לימי חופשה בעת פרישה לגמלאות, בהתאם לניצול בפועל. כמו כן, סוכם בין הצדדים כי הבנק ישלם לפקידים מענק בחלקים, בגובה של עד משכורת אחת בממוצע, ושחלקו יהיה מותנה בהתקדמות היקף הפרישה המוקדמת ביחס למכסת הפורשים בהתאם לתוכנית.

עובדי מתף חזרו למו"מ על הסכם קיבוצי

לפי שעה לא נוקבים בבנק בעלויות תוכנית הפרישה, שרק יצאה לדרך, אבל יהיה מדובר בעלויות דו-ספרתיות במיליוני שקלים. הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו ושבניהול סמדר ברבר צדיק, נסחר בבורסה לפי שווי של יותר מ-8.1 מיליארד שקל. באחרונה מיזג הבנק את בנק אוצר החייל לתוכו, לאחר עימות עם עובדי הבנק הקטן יותר, כשבימים האחרונים ראשי הבינלאומי גם חוו עיצומים מצד עובדי מתף - זרוע הטכנולוגיה והמחשוב של הבנק, שלפי שעה, שבו לדבר עם הבנק על הסכם קיבוצי חדש.

בסוף 2017 עבדו בקבוצת הבינלאומי 4,451 עובדים, מתוכם 3,363 עובדים בבנק הבינלאומי בישראל (ללא עובדי חברות בנות בישראל ובנק בחו"ל), כשבוועד הפקידים היו מאוגדים כ-1,900 עובדים. כך, תוכנית הפרישה המוקדמת צפויה להביא לפרישת כ-8% מ"הפקידים" בבנק, ושל 4.6% מהעובדים בבנק הראשי בישראל.

עוד פורט בדוחות השנתיים של הבינלאומי כי "הוותק הממוצע של עובדי הבנק עומד על 18.7 שנים", בהשוואה ל-18.1 שנים בסוף 2016, כאשר "הגיל הממוצע של עובדי הבנק עומד על 47.2 שנים ב-2017 לעומת 46.26 שנים בשנת 2016".