מה הג'וב החדש של עד המדינה בתיק 4000 והמקורב לנתניהו לשעבר

שלמה פילבר וצוריאל שרון הקימו את המיזם "סקרים ישירים", שמפלח עמדות מצביעים בזמן אמת • השניים, שעמדו מאחורי קמפיין "הערבים נעים לקלפיות" בבחירות 2015, מנהלים מו"מ עם "הימין החדש", שפנתה גם ליועץ קלוגהפט

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

עד המדינה בפרשת 4000 ולשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, עשוי לשמש יחד עם שותפו צוריאל שרון כיועץ בתחום הסקרים עבור מפלגת "הימין החדש", בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד. גם האסטרטג הפוליטי משה קלוגהפט, מי שעבד עם הצמד הפוליטי במערכות בחירות קודמות, קיבל פנייה מהימין החדש.

פילבר עשוי לשתף פעולה עם הימין החדש באמצעות "סקרים ישירים" (Direct polls), המיזם הדיגיטלי שהקים לאחרונה בשותפות עם שרון. מהימין החדש נמסר כי "בשלב זה, עדיין לא סגרנו עם אף אחד".

פילבר ושרון עבדו בקמפיין הבחירות ב-2015 בצוות הבכיר של מפלגת הליכוד ואחראים לקמפיין "הערבים נעים לקלפיות", שלטענת רבים הכריע את תוצאות הבחירות בשעות האחרונות של ההצבעה. הקמפיין כלל שיגור מספר עצום של מסרונים לבוחרים רבים, מתוך מאגר שאותו ניהלו אז פילבר ושרון ובו עדכנו ששיעורי ההצבעה בחברה הערבית גדולים מאוד. המסרון היה מנוסח ב"יובש", אך הוא תאם את קטע הווידאו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שעלה בכל מדיום בשיאו של יום הבחירות, 17 במארס 2015.

בסרטון צולם נתניהו אומר את הדברים הבאים: "שלטון הימין בסכנה. המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי. עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים. לנו אין V-15 (ארגון שפעל למען מפלגות השמאל, ט"ש), יש לנו צו 8, יש לנו רק אתכם. צאו אל הקלפי, תביאו את החברים ובני המשפחה, הצביעו מח"ל כדי לסגור את הפער בינינו לבין מפלגת העבודה. בעזרתכם ובעזרת השם נקים ממשלה לאומית שתשמור על מדינת ישראל".

דבר המו"מ של פילבר ושרון עם בנט ושקד פורסם לראשונה באתר וואלה בשבת הדרמטית שבה הודיעו בנט ושקד על פרישתם ממפלגת הבית היהודי והקמת "הימין החדש".

פילבר ושרון מנהלים את העסק מתוך הטלפונים הניידים שלהם ועמוד הפייסבוק של המיזם הוקם רק לפני כמה ימים ועדיין לא פעיל. בריאיון של פילבר לפני מספר חודשים ל"חברת החדשות" הוא אמר על המיזם שלו כי מדובר במהלך שהוא "דיגיטלי בלבד". לדבריו, "מחקנו את כל המתווכים בין המועמד לבין הבוחרים, אנחנו עובדים עם מערכת סקרים סלולרית שמאפשרת לנו לדעת, תוך כדי יום ההצבעה, מי מבין המועמדים מוביל ומי בצרות". השבוע אמר ל"גלובס" "כי לא מדובר בעסק של ייעוץ פוליטי, אלא במיזם בתחום החדשנות והדיגיטל".

בסיום מערכת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2018, אמרו פילבר ושרון כי השימוש בסקרים באמצעות מערכת מסרונים מאפשרת להם לנתח באופן מהיר את הגישה הציבורית בנוגע לסערות פוליטיות מגוונות: לאילו נושאים הציבור מגיב היטב ולאילו נושאים הוא אדיש. המשמעות של הכלי הדיגיטלי, מבחינת פילבר, היא דילוג מעל לראשם של העיתונאים. אין צורך בדוברים, יחצ"נים או בפנייה לכלי התקשורת; המועמדים יכולים לממש את תפיסותיהם בנוגע למסרי הקמפיין באמצעות תובנות המושגות בסקרים מהירים.

בימין החדש לא מוטרדים מכך שפילבר הוא עד מדינה באחד התיקים הפליליים הדרמטיים ביותר בתולדות המדינה. פילבר, שעשוי להיות זה שיפיל את נתניהו, מייעץ לגופים פוליטיים מגוונים כיום, כולל למועמדים ברשויות המקומיות, אשר התמודדו נגד מועמדים של הליכוד.

למרות זאת, בימין החדש עדיין לא יוצאים בהצהרות נחרצות בנוגע לכשירותו של נתניהו לכהן תחת חשדות בשוחד. להפך: בציוץ של המפלגה לפני כמה ימים נכתב כי "לאור פניות רבות, נחזור על המובן מאליו: כפי שכבר אמרנו, מפלגת הימין החדש תמליץ כמובן לנשיא רק על מועמד המחנה הלאומי לראשות הממשלה, וזהו בנימין נתניהו".