חשד: יזם נדל"ן ניסה לחמוק מתשלום מס של יותר מ-10 מיליון שקל

רונן מרדכי גרין חשוד שהקטין את מספר ימי שהותו בארץ ע"י שימוש בדרכונים זרים, על-מנת שיוכל להתחמק מתשלום מס במיליוני שקלים

עבירות מס / צילום: Shutterstock
עבירות מס / צילום: Shutterstock

רונן מרדכי גרין (41), החשוד בהתחמקות מתשלום מס בהיקף של יותר מ-10 מיליון שקל תוך הצגת מצג-שווא לעניין תושבתו לצורכי מס, שוחרר אמש (ד') על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב, וזאת בתנאים מגבילים ותוך הפקדת ערבויות כספיות.

החשד שעלה בעניינו של גרין הוא שבשנים 2012 ו-2014 הוא ביצע שתי עסקאות למכירת מקרקעין באילת בצורת סיחור אופציות על אותם נכסי מקרקעין, בשווי של כ-40 מיליון שקל, וזאת תוך שהוא מציג בפני מס הכנסה מצג-שווא שהוא תושב אנגליה לצורכי מס, ולכן פטור ממס לאור אמנת המס בין אנגליה לבין ישראל.

בבקשה לשחרורו בתנאים מגבילים, שהוגשה לבית המשפט על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב (ובהסכמת סנגורו של גרין), צוין כי גרין, יזם נדל"ן המתגורר בגני תקווה, מחזיק בבעלותו או באמצעות נאמנים חברות רבות בארץ ובחו"ל העוסקות בתחום הנדל"ן.

עוד צוין בבקשה כי במהלך דיוני השומה שנערכו לגרין, התעורר החשד כי גרין הקטין את מספר ימי שהותו בישראל על-ידי שימוש בדרכונים זרים, כדי שיוכל לטעון שהוא תושב חוץ לטובת פטור ממס בגין אותן עסקאות. המידע שהגיע מפקיד שומה גוש דן, הוביל לחקירה סמויה של פקיד שומה חקירות תל-אביב בשיתוף היחידה הארצית לשומה, שאתמול הפכה לגלויה.

מממצאי החקירה עולה כי החשוד משתמש בדרכונים בריטיים עם שמות אחרים: "מרדכי גרין" ו"ג'ק גרין". עוד עלה מהחקירה כי בצירוף המידע מהדרכונים הזרים של החשוד, ימי שהייתו בישראל היו רבים ממה שהציג בפועל. לפי עמדת רשות המסים, מספר ימי שהייתו של גרין בישראל, כעולה מהדרכונים הזרים והישראלי שלו, עומדים בכלל-האצבע הקבוע בפקודת מס הכנסה לעניין התושבות, ומתקיים באופן מובהק לגבי החשוד.

בהתאם ציינה רשות המסים כי לאור הגדרתו של גרין כתושב ישראל, הוא לא זכאי לפטור, עליו דיווח מתוקף אמנת המס, והמס ממנו חמק החשוד עומד על יותר מ-10 מיליון שקל. 

מחקירת רשות המסים עלה כי בצירוף המידע מהדרכונים הזרים של החשוד, ימי שהייתו בישראל הסתכמו ב-229 ימים בשנת 2012, 317 ימים בשנת 2013 ו-315 ימים בשנת 2014 (בניגוד ל-191, 164 ו-81 לפי המידע שהציג).

בנוסף בידי היחידה החוקרת ראיות נוספות, המוכיחות כי מרכז חייו האישי והעסקי של גרין, בשנים הללו היה לכאורה בישראל וכי נעשה ניסיון בוטה לטשטש זאת באמצעות אי דיווח על ימי השהיה האמיתיים בישראל. נוכח האמור, קבעה שופטת ביהמ"ש השלום בת"א שלומית בן יצחק כי היא נותנת תוקף של החלטה להסכמת הצדדים לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים וערבויות כספיות.

בא-כוחו של גרין, עו"ד גיורא אדרת, מסר בתגובה: "צר לנו שפקיד השומה האזרחי העביר את התיק למחלקת החקירות בעיצומם של דיונים אזרחיים מול גרין ומייצגיו, ובטרם הוצגו מלוא המסמכים והטיעונים. לו היו ממתינים, ולא הייתה אצה להם הדרך, התמונה המלאה הייתה מוצגת, ולא היה מתעורר חשד כלשהו. אנו משוכנעים כי החקירה תעלה שהתנהלותו של גרין מול רשויות המס הייתה תקינה לחלוטין".

***חזקת החפות: רונן גרין לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.