בזק | בלעדי

בזק הציגה תוכנית לפריסת סיבים אופטיים בפני משרד התקשורת

משרד התקשורת: המטרה שלנו היא לקדם את הפרויקט, גם אם לא נסכים על הכל החשיבות בפגישה היא שהתחלנו להידבר וסיכמנו להמשיך • המשרד יפעל לשכנע את האוצר להקצות תקציבים לסבסוד ההשקעה בפריפריה, או להקים קרן השקעות לפריסה אוניברסלית

תשתית סיבים אופטיים. צילום: רויטרס
תשתית סיבים אופטיים. צילום: רויטרס

בכירים בהנהלת חברת בזק נפגשו בשבוע שעבר עם הנהלת משרד התקשורת והציגו בפניהם את התוכניות לפריסת סיבים אופטיים. מדובר בפגישה חשובה שהתקיימה לאחר שהפגישה שתוכננה במקור להצגת התוכניות בוטלה ברגע האחרון בעקבות החלטת משרד התקשורת לפרסם ערב קודם לפגישה את "הקול הקורא" בנושא הסיבים. בזק חשה שהמשרד מגיע לפגישה כאשר הוא כבר "נעול" בעמדותיו והחליטה שבתנאים שנוצרו היא תגיב רשמית "לקול הקורא", ואולם מאמצים של כמה גורמי תיווך הביאו לכך שהצדדים שוכנעו שעדיף להידבר משום שלשני הצדדים יש את אותה מטרה בהשקעה.

בפגישה הציגה בזק את התוכנית שלה תוך שהיא מציגה את הקשיים והמכשולים שעומדים בפניה בדרך להגשמת התוכנית.

בזק הציגה את הדרישה לפריסה אוניברסלית על בסיס סיבים אופטיים כבלתי ניתנת ליישום ואמרה שבכוונתה לשלב מספר טכנולוגיות כשבבסיס התוכנית היא תפרוס סיבים בהיקף של 80%-90% מהיישובים אך ביתר המקומות היא תיאלץ לשדרג את המהירויות בטכנולוגיות שאינן סיבים וזאת בשל קשיים טכניים.

עוד נודע ל"גלובס" שמנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, פועל להשיג הסכמה של משרד האוצר למציאת פתרון לפריסה האוניברסלית בין אם בדרך של תקציב או במסגרת של פתרונות דוגמת קרן השקעות שתסובסד על ידי חברות התקשורת לטובת הפריסה האוניברסלית. הערכה היא שבמשרד מבינים שהדרישה לפריסת סיבים בפריסה אוניברסלית מבזק איננה ריאלית ויינתנו הקלות בעניין הזה.

עוד נודע כי במשרד שוקלים פתרונות יצירתיים בכל הקשור לפריסה הורטיקלית של סיבים כך שבבניינים שנפרסים בהם סיבים, לא יהיה צורך לפרוס יותר מאשר סיב אחד בבניין והמתחרים שירצו לספק שירותים ולהשתמש בסיב שכבר נפרס, ישלמו למפעיל, שפרס את הסיבים, עבור השימוש בו. המטרה היא לייעל ולשפר את ממשקי העבודה כך שהתחרות תתבסס בסופו של דבר על השירותים שהמפעילים מספקים במקום שבכל בניין ייפרסו כמה סיבים במקביל - דבר שאין בו צורך והוא מיותר.

במשרד התקשורת מתכוונים לפעול על מנת שמשרד השיכון יחייב את הקבלנים להניח בבניינים חדשים שנבנים סיבים אופטיים לדירות על מנת להימנע מהצורך בפריסתם מחדש.

עוד נודע שבמשרד רוצים להגיע למצב שלשר החדש שייכנס לתפקיד לאחר הבחירות תהיה מונחת לפניו תוכנית כוללת שתהווה פריצת דרך במסגרת קידום הפרויקט.

לצד ההיבטים החיוביים של הפגישה נדגיש כי ישנם עדיין חילוקי דעות ופערים, אך גורמים משני הצדדים שהשתתפו בה מגלים אופטימיות זהירה לקראת העתיד. קשה להעריך מה יקרה בעתיד הקרוב במו"מ, במיוחד לאור הבחירות המתקרבות, אבל חשוב לציין שזו הפעם הראשונה שבה במשרד התקשורת מתחילים להפנים שהשקעה בפרויקט בסדר גודל כזה, מחייבת אותו להתאים את המדיניות הרגולטורית שלו לעידן החדש ושהדבר הכי חשוב מבחינתו זה לא להינעל על המדיניות הנוכחית. הצדדים סיכמו להמשיך במגעים.