אנגלה מרקל | בלעדי

חברי פרלמנט גרמנים מתכוונים להגיע לישראל ולפקח על המל"טים שנחכרו

עסקת הענק לחכירת מל"טים שיכולים לשאת חימוש מישראל, בשווי כמיליארד אירו, מפלגת את הפרלמנט הגרמני • ל"גלובס" נודע כי חברי פרלמנט שמתנגדים לעסקה מתכוונים להגיע לישראל ולפקח מקרוב על האימונים שנערכים בארץ • ביקור קודם בוטל ברגע האחרון, בגלל ההסלמה בעזה

מל"ט / צילום: תעשייה אווירית
מל"ט / צילום: תעשייה אווירית

חברי פרלמנט גרמנים מתכוונים לנסות ולבקר בקרוב בבסיס חיל האוויר תל-נוף, כדי לפקח ולבחון מקרוב את אימון הצבא הגרמני בשימוש במל"טים, שאמור להתחיל להתבצע במקום בסוף החודש - כך נודע ל"גלובס". המל"טים מסוג HERON TP, שמיוצרים על ידי התעשייה האווירית ושנחכרו לתשע שנים במסגרת עסקה שאושרה ביוני האחרון בשווי מיליארד אירו, הם הראשונים בצבא גרמניה שיוכלו לשאת חימוש, ולא רק לשמש למטרות מעקב. האימון בהם אמור להתחיל ב-27 בינואר, במתחם מיוחד שכבר הוקם לשם כך בבסיס חיל האוויר תל-נוף.

חברי הפרלמנט, ממפלגת השמאל "די לינקה" מתנגדים לשימוש הצבא הגרמני במל"טים נושאים חימוש. הם כבר ביקרו בישראל בנובמבר האחרון, נפגשו עם נציגי התעשייה האווירית, וגם קיימו ביקור בשדה התעופה בעין שמר, בו מתאמנת יחידה גרמנית בשימוש במל"טים מסוג HERON-1, שאינם ניתנים לחימוש, ושמפועלים על ידי הצבא הגרמני בשנים האחרונות במשימות הבינלאומיות להן הוא שותף במאלי ובאפגניסטאן. המשלחת הפרלמנטרית קיבלה אז אישור מוקדם לבקר גם בתל-נוף, אולם הוא בוטל ברגע האחרון על ידי ישראל, בשל מעורבות הבסיס בתקיפות בעזה לאחר שיגורי רקטות מהרצועה.

סוגיית חימוש המל"טים מסוג HERON TP, מפלגת את המערכת הפוליטית בגרמניה. הוויכוח כבר גרם לדחייה משמעותית בפרויקט, אותו הצבא הגרמני הגדיר בעבר כ"נחוץ באופן מיידי" להבטיח את שלומם של חייליו ולסייע לכוחות הפועלים ברחבי העולם. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) השותפה לשלטון התנגדה לחימושם, ולכן בהסכם הקואליציוני הנוכחי עם השמרנים (CDU) בראשות אנגלה מרקל, נקבע כי התהליך יבוצע בשני שלבים - בשלב הראשון אושרה ביוני 2018 עסקה בשווי מיליארד אירו לחכירת שבעה מל"טים דרך חברת "איירבאס". בשלב השני, יכריע הפרלמנט אם לחמש את המל"טים הללו בטילים ייעודיים או לא.

"התחקמו מלספק חלק מהתשובות"

כחלק מהמאבק בבונדסטאג נגד חימוש המל"טים, הגישו חברי פרלמנט גרמנים ממפלגת "הירוקים" וממפלגת "די לינקה" מספר שאילתות במטרה לפרסם את הפרטים על העסקה. בנובמבר האחרון אף ביקרה בישראל משלחת בה היה חברים שני חברי פרלמנט מה"לינקה": טוביאס פליגר (שמכהן כחבר מטעם המפלגה בוועדת הביטחון בפרלמנט) ואנדריי הונקו.

"המארחים שלנו מהתעשייה האווירית התנהגו במקצועיות ובידידותיות, אף שידעו כי אנו מתנגדים לעסקה וכי יזמנו מהלכים פרלמנטריים נגדה", אמר השבוע הונקו ל"גלובס", אך לדבריו "הם התחמקו מלענות על שאלות מרכזיות: איזה חימוש יכולים המל"טים לשאת, אם כבר החל תהליך הסרטפיקציה של הטילים והאם האימונים של הכוחות הגרמניים כוללים טיסה מעל השטחים".

לדברי הונקו, כל נשק שעומד להיכנס לשימוש בצבא גרמניה צריך לעבור הליך סרטיפקיציה, והוא סבור כי התהליך כבר התחיל בחשאי. משרד הביטחון הגרמני מסר בתגובה כי מדובר במידע סודי. השניים סיפרו כי אפילו אושר להם ביקור בתל-נוף, כדי לבחון מקרוב את מתחם האימונים שכבר הוקם בעבור אנשי חיל האוויר הגרמני בבסיס הצבאי הסגור, אולם הוא כאמור בוטל ברגע האחרון.

"היינו אמורים לבקר ב-15 בנובמבר בתל-נוף", אמר הונקו, "אבל יומיים לפני כן הודיעו הרשויות מישראל לשגרירות גרמניה בתל-אביב כי הביקור מבוטל". הוא הוסיף: "לפי הצד הישראלי, הדבר נעשה בגלל ‘סיבות ביטחוניות’, ומשום שהבסיס נמצא בפעילות מבצעית סביב העימותים שהיו באותה תקופה בעזה. כמובן שמדובר בהחלטה בלתי מתקבלת על הדעת מבחינתנו".

לדבריו, "הבונדסווהר (צבא גרמניה) אמור להיות צבא בפיקוח הפרלמנט הגרמני, אותו יכולים חברי פרלמנט לבקר בכל זמן ובכל מקום". משאילתה שהוגשה בפרלמנט לאחר מכן, עלה כי הצבא הגרמני לא דרש יכולת לבקר בבסיס במסגרת העסקה וכי הדבר מצוי בתחום שיקול הדעת של הרשויות הישראליות. "כמובן שאנחנו מתכננים לנסות ולבקר שוב במחנה ברגע שדגל גרמני יונף על מתחם האימונים של צבא גרמניה בו", אמר הונקו.

לפי תשובות שהעביר משרד הביטחון הגרמני, מועד זה אמור להתרחש בסוף ינואר, החל בשבוע המתחיל ב-27 בינואר. בתאריך זה, אגב, מצוין יום השואה הבינלאומי בגרמניה ובמדינות רבות אחרות (יום שחרור אושוויץ, א"א), וחברי הפרלמנט הגרמניים קבלו בפני משרד ההגנה הגרמני כי הם מוצאים טעם לפגם בהתחלת האימונים דווקא בתאריך זה.

עסקת הענק: מל"ט כל 3 חודשים

העסקה מול איירבס והתעשייה האווירית כוללת אימון במשך כשנתיים של כוחות גרמניים בשימוש במל"טים בתל-נוף, ולאחר מכן פרישה שלהם בזירות שונות בעולם, לפי הצורך. כ-35 צוותים גרמנים צפויים לעבור אימון במתחם המיוחד בתוך הבסיס בתקופה זו. שווי העסקה כ-900 מיליון אירו, מהם 720 מיליון אירו לאיירבוס (שחלק גדול מהם יועברו לתעשייה האווירית בעבור החכירה והמערכות המוצבות על המל"טים), ו-177 מיליון אירו ישירות לממשלת ישראל, על שימוש בתשתיות כמו שדות תעופה וקרונות שליטה ובקרה, וכן תחזוקת המל"טים והדרכת הכוחות הגרמנים.

מקום אחד שבו כן ביקרה המשלחת הגרמנית היה מתחם האימונים של חיל האוויר הגרמני בשדה התעופה בעין שמר, שבו צוותים גרמנים עוברים אימון בשימוש במל"ט מדור ישן יותר - ה-HERON 1. לפי חברי הפרלמנט, ניתן לראות במקום מל"טים עם "צלב ברזל" גרמני על זנבם (סמל הבונדסווהר), המתאמנים מעל שטח ישראל.

לפי תחזית משרד ההגנה הגרמני, שני המל"טים הראשונים מסוג HERON TP יסופקו לשימוש בתוך שנה וחצי, ולאחר מכן יסופק מל"ט נוסף כל שלושה חודשים. במשרד ההגנה הגרמני מנמקים את ההכשרה בשדה תל נוף של חיל האוויר הישראלי בכך ש"על ידי הצבת המל"טים ליד היצרן ניתן יהיה לקבל תמיכה טכנית זולה ויעילה יותר מאשר אם החברה מרוחקת".

בגרמניה העריכו כי העסקה משקפת גם רצון גרמני ואירופי ללמוד מהמל"טים הישראלים, כחלק מפרויקט כלל-אירופי לפיתוח מל"ט, בשם Euro-Drone. האמריקאים, שרואים ביוזמות פיתוח נשק אירופיות תחרות אפשרית, לא היו מאפשרים לצבא הגרמני מעורבות כה עמוקה בשימוש ובאימון במל"טים. זו הסיבה שמשרד ההגנה הגרמני בחר ללא מכרז את ה-HERON TP הישראלי על פני ה-PREDATOR האמריקאי. ראש הממשלה נתניהו שיבח את האישור הגרמני לעסקה ואמר כי היא משקפת את "חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני הבי-לטרלי בין המדינות".

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "התעשייה האווירית רואה בממשלת גרמניה שותפה אסטרטגית חשובה, ומקבלת בברכה גורמים רלוונטיים כאלה ואחרים בהתאם לצרכים העולים מהשטח, בזמן ובמקום הרלוונטיים לנושא הביקור. התעשייה האווירית רואה לכבוד את הזכות לפעול יחד עם ממשלת גרמניה ומשרד ההגנה הגרמני, התורמים לקידום היחסים הממלכתיים בין המדינות, ופועלת בהתאם לחוזה כפי שנחתם". בנוגע לסטטוס התקדמות העסקה נמסר: "מרכיבים בעסקת ה-HERON TP הם בהתקשרות ישירה בין ממשלות. על כן התעשייה האווירית אינה גורם מוסמך לפרט על אודותיהם".