"כחלון פנה ליועץ המשפטי לממשלה בניסיון למנוע פרסום נתוני הבור התקציבי"

על פי גורמים ממשלתיים כחלון פנה בימים האחרונים למשנה ליועהמ"ש עו"ד מאיר לוין וביקש ממנו לעצור את פרסום התחזית, שצופה בור של 10 מיליארד שקל בתקציב 2019 • כחלון בתגובה: "לא היתה כל פניה שלי או מטעמי" • כחלון סירב לגבות את הדרג המקצועי באוצר בישיבת הממשלה כשנתניהו העיר: "זו שאלה מעניינת מדוע מציגים לנו את התחזית הזו דווקא עכשיו"

כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס
כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס

ראש הממשלה ושר האוצר נגד משרד האוצר. שר האוצר משה כחלון ניסה למנוע את פרסום נתוני הבור התקציבי הצפוי ב-2019 על-ידי הדרג המקצועי במשרדו, כך טוענים גורמים ממשלתיים. לדבריהם כחלון פנה בימים האחרונים למשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מאיר לוין וביקש ממנו לעצור את פרסום התחזית, בנימוק שאין כל חובה חוקית לפרסם כעת עדכון כזה. לוין סרב להתערב והנתונים, לפיהם הבור התקציבי ב-2019 צפוי לעמוד על כ-10 מיליארד שקל, פורסמו בשבוע שעבר יממה לאחר ששר האוצר התגאה בכך ששנת 2018 הסתיימה ללא חריגה בגירעון.

ואולם כחלון מכחיש כי הייתה פנייה כלשהי שלו או מטעמו למשרד המשפטים בנושא. גורמים בסביבתו של שר האוצר אף טענו כי הוא מעדיף שהנתונים יתפרסמו כעת ולא במועד סמוך יותר לבחירות.

הנתונים שהוצגו היום בישיבת הממשלה עוררו את זעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי "זו שאלה מעניינת מדוע מציגים לנו את התחזית הזו דווקא עכשיו". כחלון שסירב לתת גיבוי לדרג המקצועי במשרדו, אמר כי ככל שהדבר היה תלוי בו הנתונים היו מוצגים לממשלה רק בחודש יוני, כלומר אחרי הבחירות, אולם היועצים המשפטיים חשבו אחרת. כחלון התכוון בין היתר לחוות הדעת של היועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג. שהסביר כי למרות שהמועד הרשמי לעדכון התחזיות חל ביוני "קיימת חובה" לעדכן כבר כעת את הממשלה משום שנוצרה "חריגה ממשית ביחס ליעדים" כשכוונה לחריגה הצפויה בגירעון ל-2019 שיגיע ל-3.6% תוצר לעומת היעד של 2.9%.

הסערה בישיבה החלה לאחר שיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון הציג בישיבה שקף המראה שהאוצר טעה בעקביות בכל תחזיות הצמיחה שלו מאז 2010.

ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי הביע בישיבה תמיכה בתחזית האוצר. סטרבצ'ינסקי אמר כי תחזית הצמיחה של האוצר ל-2019 איננה שונה מהותית מההערכה הנוכחית של בנק ישראל המתבססת על התחזית המקרו-כלכלית שפרסמה לאחרונה חטיבת המחקר. על-פי העדכון האחרון שפורסם בשבוע שעבר צופה בנק ישראל כי הצמיחה במשק ב-2019 תעמוד על 3.4% בעוד האוצר צופה צמיחה של 3.1%. שתי התחזיות נחשבות אופטימיות ביחס לתחזיות של בתי ההשקעות השונים הצופות צמיחה שנעה בין 2.2% ל-3.1%.