מישהו הפסיק את הזרם: השבתת הממשל בארה"ב עצרה את כל ההנפקות הראשוניות בוול סטריט

עו"ד עודד הר אבן, המייצג חברות בנאסד"ק: "ה-SEC נסגרה. אפשר להגיש דוחות, להשתמש בתשקיף מדף, אבל מי שרוצה לגייס על בסיס תשקיף ראשי – לא יכול" • בין הישראליות ש"נתקעו" בדרך להנפקה: ננו דיינמשן, סלקט ביו ואנקיאנו

בורסת נאסד"ק / צילום: רויטרס - Lucas Jackson
בורסת נאסד"ק / צילום: רויטרס - Lucas Jackson

"כשמתקשרים בימים האחרונים ל-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב), מקבלים מענה: 'המשרדים סגורים. נא לא להשאיר הודעה'", כך מספר עו"ד עודד הר אבן, שותף מנהל במשרד ZAG-S&W בניו יורק, המייצג חברות בנאסד"ק. לא רק ה-SEC מושבתת; כחלק מהשבתת הממשל בארה"ב (shutdown), החל מה-22 בדצמבר גופים כמו הקונגרס, רשות המסים, שירות הפארקים הלאומיים ומשרדי ממשלה שונים (וזאת רק רשימה חלקית) - לא פועלים, או פועלים חלקית, ועובדים אינם מקבלים את שכרם.

הרקע להשבתה הוא המחלוקת בין הנשיא דונלד טראמפ לדמוקרטים: הנשיא דורש מימון של מיליארדי דולרים לבניית החומה בגבול מקסיקו, והדמוקרטים מסרבים. להשבתה יש לא מעט השלכות על חיי האזרח בארה"ב, אך היא משפיעה במידה מסוימת גם על חברות ישראליות: מי מהן שתכננה לגייס כסף באמצעות הנפקה בוול סטריט - בין שבהנפקה ראשונית ובין שבהנפקה משנית כחברה שכבר רשומה שם למסחר - נתקעה למעשה בלי יכולת לקדם את התוכניות שלה. בשבועות האחרונים הוגשו תשקיפים מצד מספר חברות ישראליות, ביניהן יצרנית מדפסות התלת-ממד ננו דיינמשן שהגישה תשקיף בסוף נובמבר, וחברת הביומד סלקט ביו שהגישה תשקיף בסוף דצמבר. שתי ההנפקות טרם בוצעו, וספק אם יוכלו לצאת אל הפועל בזמן הקרוב. אנקיאנו, חברת ביומד נוספת, הגישה אף היא בשבוע שעבר תשקיף לקראת הנפקה ראשונית (IPO) בנאסד"ק.
ב-2018, 190 חברות ביצעו IPO בארה"ב וגייסו סכום מצטבר של 46.8 מיליארד דולר. הצפי היה להמשך החוזק גם ב-2019, אך הנפילות בשוק בדצמבר, והשבתת הממשל שכבר הפכה לארוכה ביותר בתולדות ארה"ב, מקלקלות את החגיגה בינתיים. "מהרגע שהתחילה השביתה החלקית הזאת, ה-SEC נסגרה", אומר הר אבן. "יש צוות מאוד מצומצם שפועל שם. אפשר להגיש דוחות, אפשר להשתמש בתשקיף מדף, אבל מי שרוצה לגייס על בסיס תשקיף ראשי - IPO או הנפקה משנית - לא יכול, כי ה-SEC לא מכריזה על התשקיף כאפקטיבי".

עו"ד עודד הר-אבן / צילום: רמי זרנגר
 עו"ד עודד הר-אבן / צילום: רמי זרנגר

כשההשבתה תסתיים, ממתי תתחיל הספירה?

לדברי הר אבן, מדובר ב-100% מההנפקות הראשוניות ובאחוז ניכר מאוד מההנפקות המשניות. הר אבן מציין שכחלק מתהליך ההנפקה, החברה מגישה תשקיף ול-SEC יש חודש להעיר הערות, וכעת נשאלת השאלה אם כשההשבתה תסתיים, האם ספירת החודש תתחיל מהתחלה. "חברה שכבר הגישה תשקיף יכולה לעשות גיוס על בסיס התשקיף הזה ועל בסיס דוחות רבעון שלישי של 2018 עד סוף חודש מארס. אבל הלו"ז נהיה צפוף, במיוחד אם ספירת החודש של הבדיקה תתחיל מחדש, ולפעמים צריכים לעשות גיוס פרטי בינתיים וזה מתחיל להיות בעייתי", אומר הר אבן. הוא מספר על מקרה שבו עבד עם חברה (לא ישראלית) על הגשת תשקיף, אך בימים האחרונים הוחלט לעצור את התהליך ולוותר על הגשת התשקיף: "החלטנו שעדיף שהחברה תעשה גיוס הון פרטי ואז תירשם למסחר", הוא מספר.

"אף אחד לא האמין שההשבתה תימשך כל כך הרבה זמן. אני הייתי בטוח שזה ייגמר בתחילת ינואר", מוסיף הר אבן, "אבל טראמפ כנראה שוב עלה על עץ גבוה. כולם אמרו, 'ממילא בסוף דצמבר לא קורה כלום בשוק, אז משחקים את המשחק, אבל יגיע חודש ינואר והנשיא והדמוקרטים יגיעו לפשרה'. בינתיים זה לא קורה. יש עובדים שכתוצאה מההשבתה לא מקבלים משכורות, ובחדשות מדברים על תשלומי משכנתא של מעל 400 מיליון דולר שאנשים מתקשים לשלם בגלל זה. אני מעריך שזה לא יכול להימשך עוד הרבה זמן כי ההשלכות על המשק האמריקאי הן קטסטרופליות, אבל מצד שאני יש פה עניין של אגו", הוא מסכם.