ראש רשות הסייבר לשעבר מונה ליועץ לוועדת הבחירות המרכזית

בוקי כרמלי שימש בתפקיד ראש רשות הסייבר בשנים 2016-2018 • ועדת הבחירות לכנסת נמצאת לאחרונה במוקד תשומת הלב על רקע אזהרות ראש השב"כ על כוונת ישות זרה להתערב בבחירות בישראל

בוקי כרמלי / צילום: חן גלילי
בוקי כרמלי / צילום: חן גלילי

ראש רשות הסייבר לשעבר בוקי כרמלי מונה ליועץ לענייני סייבר לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21. כרמלי שימש בתפקיד ראש רשות הסייבר בתקופה בה התקיימה הרשות כגוף נפרד, בין 2016 ל-2018, טרם אוחדה עם מטה הסייבר וכינון מערך הסייבר הלאומי הפועל תחת משרד ראש הממשלה.

מאז פרש מתפקידו פנה כרמלי למגזר הפרטי ולאחרונה דווח כי ישמש יועץ טכנולוגי לחממת סטארטאפים בתחום הסייבר שתוקם בסינגפור בהשקעה של 20 מיליון דולר.

ועדת הבחירות לכנסת נמצאת בימים האחרונים במוקד תשומת הלב על רקע אזהרות ראש השב"כ נדב ארגמן על כוונתה של ישות זרה להתערב בבחירות בישראל. בריאיון ל"גלובס" סופהשבוע אמר ארז קריינר, לשעבר ראש הרשות לאבטחת מידע בשב"כ כי ועדת הבחירות היא שצריכה לרכז את המאמצים לחסום את סיכוני הסייבר לבחירות. לדבריו, "במקרה הזה האחריות היא של ועדת הבחירות המרכזית והיא צריכה ליזום ולהכריז - ‘רבותיי, אנחנו מנווטים'. אני משער שהם כבר התחילו, ולקחו אנשים טובים שילוו אותם ויסתכלו במבט רחב ועמוק על כל סוגי ההשפעות".

אתמול דנה ועדת הבחירות המרכזית בראשות שופט בית המשפט העליון חנן מלצר בפעם הראשונה בדיון פתוח לעין מצלמות ושידור עיתונאי (בעבר, המידע על החלטותיה הועבר רק בדיעבד) לדיון בשאלת תחולת חוק הבחירות על תעמולה אנונימית ברשתות החברתיות. עד היום, חוק הבחירות (חוק דרכי תעמולה) בישראל, שנועד לוודא כי התעמולה תתקיים באופן הגון בכל אמצעי התקשורת והמדיה, לא חל כלל על תעמולה באינטרנט.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש לוועדת הבחירות את עמדתו לפיה ניתן למצוא עיגון בדין הקיים להחלה של הוראות סעיפים המתייחסים למודעות מודפסות בחוק דרכי תעמולה, ביחס למודעות תעמולה ברשת האינטרנט, וזאת תחת נסיבות מסוימות בלבד. עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אם תתקבל, תרחיב את סמכות הוועדה, לראשונה, גם לתעמולת בחירות באינטרנט ובפרט למודעות ברשתות החברתיות ובאתרי עיתונים.

העתירה שבה דנה ועדת הבחירות הוגשה לפני כשבועיים על ידי שחר בן מאיר ועו"ד יצחק אבירם אליה ביקשו בשבוע שעבר להצטרף כידידי בית המשפט גם ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר וד"ר גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. לדברי ד"ר שוורץ אלטשולר, "בעידן הנוכחי זירת האונליין מתנהלת כמו במערב פרוע. אם לא תתקיים אסדרה אנו עלולים להיות חשופים להפצת מידע שהושג באמצעים לא חוקיים, יצירת תהודה מלאכותית או השתקת דעות ועובדות ושימוש בחשבונות מזויפים הנחזים לאנשים, מוסדות או ארגונים אמיתיים".