פייסבוק מחקה 500 עמודים וחשבונות שהפיצו פייק ניוז

פייסבוק מחקה את העמודים והחשבונות לאחר שזיהתה שני קמפיינים רוסים להפצת דיסאינפורמציה, שמטרתם הייתה להשפיע על משתמשים באירופה ובמרכז אסיה

פייק ניוז / צילום: Shutterstock
פייק ניוז / צילום: Shutterstock

פייסבוק הודיעה כי מחקה 500 עמודים וחשבונות מהפלטפורמה לאחר שזיהתה שני קמפיינים רוסים להפצת דיסאינפורמציה, כאשר אחד מהם קשור לסוכנות ספוטניק. ספוטניק היא סוכנות בשליטת הקרמלין שהוקמה במטרה להפיץ מידע שיטיב עם האינטרסים של רוסיה. מטרתם של הקמפיינים הייתה להשפיע על משתמשים באירופה ובמרכז אסיה. לדברי פייסבוק, באחד הקמפיינים נעשה שימוש בעמודי חדשות בנושאים כמו מזג-אוויר, טיולים וספורט כדי להסוות את מאמצי התעמולה.

פייסבוק פרסמה נתונים לפיהם אחד הקמפיינים התמקד ב-13 מדינות שונות, ופייסבוק מחקה 289 עמודים ו-75 חשבונות שקושרו אליו. החברה הוסיפה כי מאז 2013 ועד החודש הנוכחי מפעילי הקמפיין הוציאו 135 אלף דולר על פרסום בפייסבוק.

בנוסף, 790 אלף משתמשים עקבו אחרי אחד או יותר מהעמודים שהופעלו במסגרת אותו קמפיין, ו-1,200 אנשים הביעו עניין בהשתתפות באחד מ-190 האירועים שאורגנו על-ידי העמודים. פייסבוק לא יודעת אם אחד מהאירועים האלה אכן התקיים.

הקמפיין הנוסף שפייסבוק גילתה התמקד במשתמשים אוקראינים, והוא התגלה בעקבות סיוע מרשויות החוק האמריקאיות. הקמפיין כלל הפעלה של 107 עמודים, קבוצות וחשבונות ואף 41 חשבונות ברשת החברתית אינסטגרם, שבבעלות פייסבוק.

בפוסט שפייסבוק פרסמה בבלוג הרשמי שלה נכתב כי "אנחנו עובדים באופן עקבי על זיהוי ועצירה של פעילות מהסוג הזה, כי אנחנו לא רוצים שישתמשו בשירותים שלנו כדי לבצע מניפולציה על אנשים".