הדיבידנד בדסק"ש: 60 מיליון שקל באג"ח אי.די.בי, 40 מיליון שקל במזומן

לאחר חלוקת הדיבידנד האמור תעמוד יתרת הרווחים הראויים לחלוקה של דסק"ש על 670 מיליון שקל • דסק"ש הודיעה גם כי הדירקטוריון החליט על תוכנית לרכישה עצמית של האג"ח הארוכות בהיקף של 150 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

בהתאם להודעתה המוקדמת מתחילת החודש, הכריזה היום חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) שבשליטת אדוארדו אלשטיין על חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיה, בהיקף של 100 מיליון שקל. הדיבידנד יכלול מזומן בהיקף של 40 מיליון שקל ואיגרות חוב בהיקף של 60 מיליון שקל של החברה האחות, אי.די.בי פתוח, שנרכשו לאחרונה בידי דסק"ש.

דסק"ש הציגה בדוחות הרבעון השלישי יתרת רווחים ראויים לחלוקה בסך של 848 מיליון שקל, אולם מאז ביצעה החברה רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של 78 מיליון שקל (מתוך תוכנית כוללת של כ-120 מיליון שקל). כך, שלאחר חלוקת הדיבידנד האמור תעמוד יתרת הרווחים הראויים לחלוקה שלה על 670 מיליון שקל.

כ-80% ממניות דסק"ש מוחזקות כיום בידי חברת דולפין שבשליטת אלשטיין, ודיבידנדים שתחלק מיועדים לתשלום הריבית על הלוואת המוכר שנטלה דולפין מאי.די.בי, לצורך רכישת השליטה בדסק"ש מידיה. בחודשים האחרונים יצאה דסק"ש למהלך אגרסיבי של רכישת מניות ואיגרות חוב של עצמה ושל אי.די.בי פתוח, על רקע הירידה החדה בשעריהן בבורסה. בין השאר נרכשו אג"ח של אי.די.בי מסדרות ט' ו-י"ד בהשקעה של כ-95 מיליון שקל.

כעת החליטה כאמור דסק"ש לחלק לבעלי מניותיה 60 מיליון שקל של אג"ח מסדרה ט' הלא מובטחת, שהנפיקה אי.די.בי ושנסחרות במחיר של 70 אגורות לאג"ח ומשקפות תשואה שנתית לפדיון של 22%. עבור כל מניה יחולקו 0.585 שקל ערך נקוב של אג"ח ט', וכן 0.275 שקל במזומן.

"רכישה עצמית תאפשר לצמצם חוב"

במקביל הודיעה דסק"ש כי הדירקטוריון שלה, בראשותו של אלשטיין, החליט גם על תוכנית לרכישה עצמית של איגרות החוב הארוכות שלה (סדרות ו' ו-י') בהיקף של 150 מיליון שקל. סדרה ו' הצמודה למדד נסחרת כיום בתשואה שנתית לפדיון של 6.5%, ואילו סדרה י' שאינה צמודה נסחרת לפי תשואה שנתית של 9.6%.

אג"ח י' נסחרת כיום בהנחה של 18% על הערך המתואם (פארי) שלה, ואילו אג"ח ו' נסחרת בהנחה של כ-4.5%. לדברי דסק"ש, "בשים לב למחיריהן של איגרות החוב בבורסה, סבור דירקטוריון החברה כי רכישה עצמית שלהן הינה אטרקטיבית עבור החברה, ותאפשר לה גם לצמצם את חובה הפיננסי ולהקטין את הוצאות המימון שלה".

בדסק"ש הוסיפו, כי "בטרם אישורה של תוכנית הרכישה העצמית, בחן הדירקטוריון את מקורות המימון העומדים לרשות החברה לשם פירעון התחייבויותיה ולשם ביצוע תוכנית הרכישה, ובכלל זאת בחן את דוח תזרים המזומנים החזוי לארבע השנים הקרובות, תוך התייחסות גם לתקופה שלאחר מכן. אין ביישום התוכנית כדי להשפיע לרעה על יכולת הפירעון של החברה, ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד פירעונן.

"החברה מעריכה, כי בשים לב לתנאי השוק ולמחירי איגרות החוב, רכישתן תהווה שימוש נאות בחלק מן המזומנים שבידי החברה. בהמשך לאמור לעיל, ביצוע תוכנית הרכישה יוביל לשיפור מבנה ההון של החברה והיחסים הפיננסיים שלה, וכפועל יוצא מכך צפוי לגרור הפחתה בעלויות גיוסי ההון והחוב על-ידי החברה (אם וככל שהחברה תמצא לנכון לבצע גיוסים כאלה בעתיד)".

דסק"ש הציגה בסוף ספטמבר קופת מזומנים דשנה בהיקף של 2.42 מיליארד שקל, ועד סוף דצמבר שולם סכום של 467 מיליון שקל לפירעון תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח. כמו כן, הספיקה דסק"ש מאז למכור מניות של החברה הבת שופרסל ב-416 מיליון שקל, ומנגד לרכוש מניות של החברה הבת נכסים ובנין ב-56 מיליון שקל, ושל החברה הבת אלרון ב-22 מיליון שקל. כך שכעת עומדת יתרת המזומנים על כ-2.2 מיליארד שקל.