צניחת ההכנסות של כורי הביטקוין פגעה ברווחי ענקית השבבים TSM

בדוחות הרבעון הרביעי של 2018 היכתה ענקית השבבים הטייוואנית את תחזיות האנליסטים, אבל הורידה את תחזית ההכנסות לרבעון הראשון של 2019 • עם זאת, לדברי מנכ"ל TSM, נרשמה ירידה בביקוש לשבבים של החברה המיועדים לכריית ביטקוין

חוות כרייה של מטבעת דיגיטליים / צילום: רויטרס
חוות כרייה של מטבעת דיגיטליים / צילום: רויטרס

ענקית השבבים טייוואן סמיקונדקטור (TSM ), שמניותיה נסחרות בבורסת ניו יורק, דיווחה ביום חמישי האחרון על תוצאותיה הכספיות, שבהן היכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון הרביעי ולסיכום שנתי של 2018. עם זאת, בהתייחסות למגזרי הפעילות של TSM, ציינה החברה הטייוואנית צניחה בהכנסותיה ממגזר כריית המטבעות הדיגיטליים בשנה שעברה.

הכנסות TSM ברבעון האחרון הסתכמו ב-9.4 מיליארד דולר - גידול של 10.7% בהשוואה לרבעון השלישי של 2018 וגידול של 2% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017. לרבעון הראשון של 2019 החברה קיצצה את תחזית ההכנסות לטווח של 7.3 מיליארד עד 7.4 מיליארד דולר, וציינה כי היא צופה ירידה בפעילותה על רקע היחלשות כללית בתחזית המאקרו-כלכלית, העונתיות של תחום המוצרים הניידים ורמות המלאי הגבוהות של מוצרי המוליכים למחצה (סמיקונדקטורים).

מניית TSM טיפסה ביום חמישי, בעקבות פרסום דוחותיה, בכ-1.8%, וביום שישי עלתה בעוד כ-1.5%. בשנה האחרונה צנחה מניית TSM בכ-17.5%, וכיום היא משקפת לחברה שווי שוק של כ-183.8 מיליארד דולר.

מנכ"ל TSM, סי.סי וויי, אמר בשיחה עם משקיעים לאחר פרסום הדוחות כי בהשוואה לשנת 2017, הירידה בהכנסות משבבי הכרייה של מטבעות דיגיטליים הביאה לירידה בשיעור כמעט דו-ספרתי במגזר מחשוב-העל (High-performance computing) של החברה. לעומת זאת, בניכוי שבבי הכרייה, רשם מגזר זה בפעילות TSM צמיחה קלה בשנה שעברה.

לדברי TSM, ברבעון הרביעי של 2018 נרשמה ירידה בביקוש לשבבי הכרייה שלה, שהובילה לגידול במלאי השבבים. עם זאת, החברה לא סיפקה נתונים מדויקים בנוגע למכירות שבבי הכרייה שלה, לדבריה, מכיוון שהן "קשורות לאחד הלקוחות הגדולים שלה". הכוונה היא, ככל הנראה, לענקית כריית הביטקוין הסינית Bitmain, שנחשבת ללקוח עיקרי TSM. בתשקיף לפני הנפקה ראשונית (IPO) של מניותיה בבורסת הונג קונג, דיווחה ביטמיין בספטמבר כי כ-60% מהשבבים למכונות כריית הביטקוין שלה ב-2017 ובמחצית הראשונה של 2018 נרכשו מידי TSM.

לדברי המנכ"ל וויי, TSM לא יכולה לספק תחזית למכירות שבבי הכרייה שלה ב-2019, לאור התנודתיות הגבוהה של התחום.