אינטרנט | בלעדי

שדרוג רשת בזק ל-200 מגה הוקפא עקב התערבות משרד התקשורת

בזק הודיעה אתמול לספקיות האינטרנט על הקפאת המהלך • הסיבה: משרד התקשורת הערים שורה של קשיים, לאחר שהחליט כי מדובר בצעד אנטי-תחרותי שמטרתו להימנע מהפעלת רשת הסיבים האופטיים של בזק

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

משרד התקשורת בלם את בזק משדרוג הרשת, והחברה הודיעה לספקיות האינטרנט כי היא מקפיאה שדרוג שתכננה, שאמור היה לאפשר מהירות של עד 200 מגה לכל לקוחותיה בשוק האינטרנט (כולל לקוחות השוק הסיטונאי). מדובר בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים שתכננה בזק ואשר אמור היה להביא לשיפור בחוויית הגלישה בראש ובראשונה אצל לקוחות בזק שמנויים על חבילת טופ 100 מגה ביט בשנייה, אך בפועל קבלו קצבים של 60-70 מגה בלבד. השדרוג (לטכנולוגיית B35) אמור היה להביא את אלה לקצב המקסימלי וכן להציע קצב נוסף שתאורטית היה מסוגל להביא עד 200-250 מגה, אך בפועל היה מביא לקצבים שבין 150-200 מגה.

הסיבה להקפאה נובעת מהחלטת משרד התקשורת לעצור את השירות. מסיבות לא ברורות, החליט המשרד שהוא רואה בהחלטה של בזק לשדרג את הרשת כצעד אנטי-תחרותי שמטרתו להימנע מהפעלת רשת הסיבים האופטיים שלה על ידי כך שהיא תספק מהירות משופרת, ובכך תמשיך לייצר לחץ על משרד התקשורת להעניק לה הקלות בתמורה לפריסת סיבים אופטיים. הרציונל של המשרד הוא שבזק לא מדליקה את רשת הסיבים שלה בכוונה עד שלא תוכל לקבל הקלות.

לאור זאת, הסכים המשרד שבזק תבצע את השדרוג רק באזורים שאין היא פרוסה בהם. כלומר אם בזק פרוסה ב-60% מבתי-האב בסיבים, אז השדרוג ל-200 מגה יתאפשר רק ב-40% מבתי-האב שהיא לא פרוסה. בנוסף, בשל העובדה שמתחרותיה של בזק צריכות להיערך לרכישת נתבים, משרד התקשורת החליט לעכב את השירות של בזק עד שהן יתארגנו וירכשו נתבים. כמה זמן? לא ברור. בנוסף, לאחרונה באה ההחלטה של המשרד מהשבוע שעבר שמאפשרת לפרטנר וסלקום להתחבר ישירות לארונות תקשורת. במצב כזה, בזק נחסמת פיסית כי הפורט (המבואה) בארון תקשורת מוקצה לטובת מתחרותיה.

חשוב לציין שהשדרוג של בזק נגיש ללקוחות פרטנר וסלקום במסגרת השוק הסיטונאי באופן מלא, והן לא אמורות לשלם עבורו. כלומר הן גם אמורות ליהנות ממנו בעיקר מפני שקצב יותר גבוה היה מאפשר שידורי טלוויזיה שלהן באיכות הרבה יותר טובה וללא הפרעות. הבעיה היחידה שלהן הייתה זמן ההיערכות לרכישת נתבים מתאימים ובזק אמרה למשרד שהיא תהיה מוכנה למכור להן נתבים במקרה שיהיה לה מלאי מספיק. המשרד לפיכך אמור היה לקצוב את הזמן לכניסת השירות, כלומר להודיע לבזק שתוכל להשיקו בתוך תקופה של 3-6 חודשים. אלא שבפועל מה שקרה הוא סחבת וביורוקרטיה שהביאה את בזק כאמור להודיע על הקפאת השירות.

בבזק סירבו להתייחס לדברים.