התוכנית שמתגלגלת כבר 20 שנה: במשרד התחבורה בוחנים אפשרות להקמת אי מלאכותי מול חופי בת ים

ב־1999 עלתה לראשונה האפשרות להקמת מתקנים ותשתיות על אי מלאכותי • בשנה שעברה מונה צוות משותף ישראלי הולנדי לבחינת היתכנות הפרויקט • השר ישראל כ"ץ נפגש לאחרונה עם ראש עיריית בת ים צביקה ברוט כדי לבחון את האפשרות להקמת הפרויקט מול חופי העיר

קו החוף של בת ים / צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
קו החוף של בת ים / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

שר התחבורה ישראל כ"ץ, הורה לבחון אפשרות תכנונית והיתכנות כלכלית להקמת אי מלאכותי מול חופי בת ים. ל"גלובס" נודע, כי בימים האחרונים נערכה פגישה בין כ"ץ לבין ראש עיריית בת ים צביקה ברוט לבחינת המיזם. הרקע לפגישה היא החלטה שהתקבלה בינואר 2018 לפני שנה בדיוק, למינוי צוות בראשות המועצה הלאומית לכלכלה, לבחינת העברת מתקני תשתית לאיים מלאכותיים שיוקמו מול חופי ישראל. מטרת הצוות היא להמליץ לממשלה היכן קיימת היתכנות להקמת אי מלאכותי ראשון. לצורך כך אף נשכר משרד תכנון הולנדי המתמחה בתחום. למרות שההחלטה על הקמת הצוות נעשתה כאמור לפני שנה, ל"גלובס" נודע כי הצוות החל רק בינואר השנה לבצע פעולות מעשיות, בכדי לבחון היתכנות להקמת אי וכן להצביע על חלופות בין ערי החוף בישראל. מלבד השיקולים התכנוניים שבוחן הצוות, נבחנות גם ההשלכות הכלכליות על הרשות המקומית שמול שטחה המוניציפלי יוקם האי המלאכותי.

סוגיית העברת מתקני תשתית אל איים מלאכותיים או מבנים ימיים, עלתה לבחינת הממשלה כבר בינואר 1999. ועדת היגוי בדקה היתכנות לבניית איים מלאכותיים לאורך החופים, שבדקה את הסוגיה מצאה כי קיימת היתכנות כלכלית, סביבתית, משפטית וטכנולוגית לבניית איים. בדוח נקבע כי התוכנית מתאימה לשימושים רבים ביניהם שדות תעופה ותעשייה, וכי ישנה מגבלה בחומרי מילוי להקמת אי כזה, וכי נדרשת תוכנית מתאר להקמת איים כאלה. בהמשך הוקמה ועדה מקצועית להמשך בדיקת היתכנות לבניית איים מלאכותיים. הוועדה הגישה ביולי 2007 מסמך מדיניות בהתבסס על ניתוח כלכלי, בו הצביעה על הכדאיות בהקמת מתקני תשתית קטנים יחסית עם העדפה לתחנות כח, מסוף איחסון גז טבעי נוזלי ומתקן התפלת מי ים. ביוני 2012 הוחלט להקים צוות לבחינת היתכנות להקמת מתקני תשתיות בים, כאשר במקביל בוחן משרד התחבורה היתכנות להקמת אי מלאכותי להקמת שדה תעופה ושימושים נוספים. עד היום עלה הרעיון להקמת איים מלאכותיים במספר רשויות מקומיות, ביניהן תל-אביב, נתניה וגם בבת ים, אך אלה מעולם כמובן מעולם לא התקדמו.

ראש עיריית בת ים צביקה ברוט אישר את הפרטים ואמר בשיחה עם "גלובס" כי "ב-15 השנים האחרונות העיר התפרקה מנכסיה, ואנחנו חייבים לחפש פתרונות יצירתיים שיאפשרו לנו לבנות את העיר מחדש ולשמור על עצמאות כלכלית. עד היום העיר הציפה את עצמה בעוד ועוד מגדלי מגורים מה שהיה מצוין לקבלנים אבל גרם נזק גדול לעיר ולתושבים. האי המלאכותי הוא פיתרון אמיתי שיוכל מצד אחד לייצר לעיר סכומי כסף גדולים ולהוסיף עתודות קרקע עירוניות ומנגד הוא לא יפריע לאיכות החיים של התושבים".

ראש עיריית בת ים צביקה ברוט / קרדיט צילום ראובן קופיצ'ינסקי
 ראש עיריית בת ים צביקה ברוט / קרדיט צילום ראובן קופיצ'ינסקי

לדברי ברוט, "כ"ץ הנחה את גורמי המקצוע במשרד התחבורה להתחיל בתהליך, שתואם גם את מאמצי הממשלה לקידום ופיתוח בת ים, על מנת לסייע לה להגיע לעצמאות כלכלית".