עסקת הדולפינריום מגיעה לרגע האמת - שוב ללא שקיפות

מתי יחשפו היזמים האנונימיים שיזכו בפרויקט של 2 מיליארד שקל? איך קורה שהנימוקים שלהם בדרישה לפטור ממכרז אינם גלויים לציבור? בימים הקרובים תוכרע עסקת הענק בחוף תל-אביב - בהליך שנראה אפוף סודיות

הריסת הדולפינריום / צילום: גיא נרדי
הריסת הדולפינריום / צילום: גיא נרדי

נכס ששוויו כמיליארד שקל, מתקבל מהמדינה בלי מכרז. יש לכם מושג איך? מותר להניח שלא. גם לנו אין מושג, למרות שניסינו. באמת. חלפו שלושה חודשים, מאז ביקשנו מרמ"י - רשות מקרקעי ישראל - להעביר לנו את המסמכים, בהם מסבירים היזמים הפרטיים שזכו בבוננזה כזו בתל-אביב, למה כל הטוב הזה מגיע דווקא להם. ועד היום לא קיבלנו תשובה.

מדובר במה שנוהגים לכנות "עסקת הדולפינריום", ומתכוונים למעשה למגרשים בצד השני של הכביש, מול הדולפינריום, באחד המקומות היוקרתיים בישראל, על שפת הים בתל-אביב - נכסים שניתנו ליזמים פרטיים - שאיש אינו יודע את זהותם המלאה. כולל תאגיד זר, ואחרים שמסתתרים מאחורי נאמנויות - מה שלא הפריע להם לזכות בעסקה שרמ"י מקדמת שנים בדרך תמוהה - עד שנתקלו לאחרונה בבג"ץ, שם נמתחה עליהם ביקורת נוקבת.

"כשלים של ממש"

בהוראת בג"ץ, בימים הקרובים, רמ"י מחויבת להציג את כל ההסדר המוזר הזה, בפני "ועדת פטור ממכרז" שפועלת אצלה. כולל נימוקים והסברים שהיזמים אמורים לשלוח במסמכים לקראת הדיון וזה בדיוק מה שביקשו לקבל עורכי הדין של התנועה לאיכות השלטון כבר לפני שלושה חודשים, בפניה לפי חוק חופש המידע. כדי שאפשר יהיה לבדוק, להציג לציבור בשקיפות, וכנראה שגם להתווכח עם הדרישה לפטור במכרז - בעסקה שלפי בג"ץ נפלו בה "כשלים של ממש".

בעתירה לבג"ץ הוצגה הפסיקה המוכרת על צדק חלוקתי, ותפקיד בית המשפט ב"פיקוח על החלטות שעניינן חלוקת עושר בחברה" כולל הקביעה ש"בבית משפט זה נקבעה נורמה, ולפיה מקרקעי הציבור יחולקו בדרך של מנגנון שוויוני".

כך נקבע בעבר על חקלאים בפריפריה שעיבדו את אדמתם בזעת אפם ועכשיו העניין רלוונטי עוד יותר במרכז תל-אביב, בעסקה שאת המחדל החמור בה, קל מאד להבין: יזמים אנונימיים מקבלים קרקע עם זכויות למגורים, מלונאות ומסחר, ובתמורה מחזירים למדינה נכס ששוויו קטן בהרבה. אפילו לא עשירית.

מהו הנכס שיחזירו? זהו הדולפינריום, שלפי השמאי הממשלתי שוויו 62 מיליון שקל בלבד לעומת יותר מ-900 מיליון שקל - שווי הקרקעות שיקבלו ועליהן יקימו, לפי השמאי הממשלתי, את המלון וכל חבילת המתנות, ששוויה כבר מזנק ליותר מ-2 מיליארד שקל. זה בתמצית, כל הסיפור.

"בקשות חופש המידע נענות בהתאם לנוהלים"

העתירה שדרשה לבטל את העסקה הזו נדחתה, אבל השופטים חייבו את רמ"י לנסות להסדיר את כל העניין ב"ועדת הפטור", ורגע האמת מגיע בימים הקרובים. כשהשופטים לא שוכחים להבהיר לרמ"י שההליכים שנקטה עד היום נראים כמו ניסיון "להפוך אותה (את הוועדה) למעין 'חותמת גומי', פרקטיקה שלא ניתן לקבל".

על רקע זה נתבקשו אותם המסמכים לפי חוק חופש המידע, וגם נשלחה פניה אישית לכל חברי ועדת הפטור. בפנייה הגדירו עורכי הדין של התנועה לאיכות השלטון, את הנכס שיתקבל כ"יהלום בגודל של תפוז", וביקשו שוב לגלות את המסמכים. זאת תוך שהם מציינים כי "אם תאושר חלילה הבקשה לפטור ממכרז, יהיה בכך משום אישור סופי לחששם של רבים, כי הרשות יצאה מגדרה להעניק על מגש של כסף חלקת קרקע נדירה ויקרת ערך ליזם פרטי, בלא מכרז ובלא כל התמחרות - רק בשל העובדה שהתמזל מזלו להיות בעלת הזכויות בחלקה סמוכה, ששווייה פחות עשרות מונים, וחרף העובדה שהפר את חוזה החכירה באופן עקבי לאורך שנים. זאת בניגוד לכל היגיון, ובניגוד לאינטרס הציבורי".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "עסקת הדולפינריום תידון בוועדת הפטור כפי שמתחייב מההסכם ונוהלי הרשות ובמועדים התואמים את פסיקת בית המשפט העליון. בקשות חופש המידע נענות בהתאם לנוהלים המקובלים".

הכותב הוא עורך מחלקת התחקירים בתנועה לאיכות השלטון