איפה המכונית המעופפת שלי? הטרנדים הטכנולוגיים של 2019

האינטליגנציה המלאכותית, המציאות הרבודה, האביזרים הלבישים ורשתות 5G הופכים מטכנולוגיות עתידניות לחלק ממשי מחיינו • יזמים, מנהלים ואנליסטים על הטרנדים הטכנולוגיים של 2019

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

לתעשיית הטכנולוגיה, 2019 עשויה להיות יותר שנה של הנחת תשתיות מאשר שנה של פריצות דרך היסטוריות, אבל גם ככה היא צפויה להיות שנה עמוסה ומלהיבה, כאשר טכנולוגיות מפתח חדשות מתחילות למצוא את דרכן ליישומים שימושיים. הטלפון החכם ימשיך להיות המכשיר הטכנולוגי המרכזי שלנו גם בסוף השנה, אבל ככל שהמציאות הרבודה והאביזרים הלבישים מתקדמים, נרגיש יותר ויותר שפרדיגמה חדשה במחשוב אישי מחכה לנו מעבר לפינה.

זה יסתייע בטכנולוגיות כמו רשתות הדור החמישי, 5G, שיתרחבו בהרבה עד סוף 2020, והבינה המלאכותית תיטמע בכל מיני מוצרים ותאפשר לגדג'טים ולשירותים שונים להתחיל לצפות מראש את רצונותינו.

השינויים הטקטוניים הללו כבר יוצרים הזדמנות וסיכויים לחדשנות. השקעות הון סיכון בחברות סטארט-אפ עמדו על 100 מיליארד דולר ב־2018, הרבה מעל 82 מיליארד דולר שהן היו ב־2017. השאלה הגדולה היא אילו תחומי הזדמנות יבשילו ב־2019. הפנינו את השאלה אל יזמי הון סיכון, אנליסטים ויזמים שתרמו את המחשבות שלהם בנושא.

דיפ פייק | הגבולות מטשטשים

בשנה הקרובה נראה כמה טכנולוגיות שמטשטשות את הגבולות בין מה שאמיתי ומה שסינתטי. יש מדיה סינתטית שבה כלים חזקים חדשים ליצירת הדמיה ממוחשבת ריאליסטית מאוד הופכים נגישים לכל מי שיש לו מחשב נייד סביר או סמארטפון, ויש מדיה סינתטית שהיא תוכן שמיוצר על-ידי אלגוריתמים. היא נוצרת כאשר טכנולוגיות כמו generative adversarial networks מייצרות, משביחות או עורכות מדיה ביעילות רבה הרבה יותר מאשר בני אדם (טכנולוגיה זו משמשת למשל ליצירת סרטוני "דיפ פייק" שבהם אנשים לכאורה אומרים דברים שלא אמרו, או שפרצופם מושתל בסיטואציות שלא התרחשו). אפשר להכניס לקטגוריה הזאת גם כתבות חדשותיות ש"נכתבו" על-ידי בינה מלאכותית. כל זה מתקשר גם לאוואטרים דיגיטליים וסלבריטאים ומשפיענים וירטואליים, שמשתמשים בכלים האלו.

(פיטר רוחאס, Betaworks Ventures)

תסתכלו למעלה | הרחפנים בדרך גם אל המגזר הציבורי

רחפנים ימשיכו לצוץ ביישומים מדהימים חדשים גם ב־2019, עם יכולות חישה משופרות יותר ויותר והתקדמות באוטומציה של ניווט. אנחנו מאמינים שההתקדמות בממשקי אדם־מכונה תנמיך דרסטית את זמן הכשרה של מטיסי רחפנים ואת עומס העבודה הקוגניטיבי שלהם, וכך יתרחב בהרבה האימוץ של יישומים לעסקים בסביבה דינמית ובלתי מתוכננת. זהו עדיין שוק נישה, אבל אנחנו רואים צמיחה משמעותית בתחום הבטיחות הציבורית - שריפות, חיפוש והצלה, שיטור וביטחון - וכן בתחום החיוג הישיר (DoD) ויישומי אבטחה.

(סקוט פרז’ינסקי, Fluidity)

כיף! | החזית הצרכנית הבאה

מעבר לעולם העסקי, הצרכנים מחפשים יותר מאשר מוצרים חומריים. חוויות הן ההזדמנות הבאה של חברות הסטארט-אפ. לצרכנים יש יותר הכנסה פנויה כעת, וזה מוביל אותם לשאיפה לא רק לנסוע, אלא גם לחוות את המקומות כמו מקומיים או שבטיול יהיו דרגות נוספות של עומק וכיף. זוהי החזית הבאה שמעבר ל־Airbnb,Uber ו־Lyft.

(דייב וולש, KKR)

המיקרו יודע מה מתבשל | ה-AI בדרך אל המטבח

נראה עוד המון גרסאות של בינה מלאכותית נכנסות לכל היבט של חיינו והמכשירים שלנו. נראה יותר שירותים וחוויות. החלק הטוב הוא כמובן שהמכשירים יבינו טוב יותר מראש מה אנחנו רוצים ואז יבצעו את הדברים הללו, בין שמדובר על ישיבת הנהלה או הזמנת מונית שנוהגת את עצמה או מיקרוגל שיודע בדיוק מה שמנו בתוכו ומתי הוא צריך להיות מוכן. כל זה יתאפשר באמצעות שיפורים מסיביים בכוח המחשוב ותכנות מתוחכם מאוד.

(פטריק מורהד, Moor Insights)

בלי פקקים | ערים שמבינות את הפוטנציאל של מיקרו-ניידות

2018 הייתה השנה של הקורקינטים והאופניים החשמליים, אבל ההשפעה שלהם על ערים ותשתיות עירוניות ארכאיות רק מתחילה. הסכמי התחלקות בהכנסות עם חברות בצמיחה מהירה כמו Bird ו־Lime מספקים לערים תזרימי הכנסה שלא היו להן מעולם. כאשר העיריות ישקיעו את הכסף בשיפורי תשתית ואופציות נסיעה חדשות, ייווצר יקום חדש של כלים לתכנון עירוני, מיפוי תחבורה, קלות התמצאות וניווט בסביבה העירונית המודרנית.

(מיילס קלמנטס, Accel)

קורקינטים / צילום:  shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
 קורקינטים / צילום: shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

כבר לא רק בהוליווד | בונים תשתית למכוניות מעופפות

העבודה שתיעשה השנה תהיה חיונית להגשמת החזון של תחבורה אווירית עירונית. אנחנו רואים הרבה חברות חדשניות עם מוטיבציה גבוהה שבאות עם רעיונות לכלי טיס ומודלים עסקיים שמשרטטים עתיד שבו אתה ואני מגיעים ממקום למקום בקלות ובנוחות ב"מכוניות המעופפות" שלנו. אבל לפני שנחצה את הסף הזה, אנחנו צריכים למפות את הרגולציה, התשתית והיחסים שיהפכו את השמיים מעל הסביבה העירונית שלנו לבטוחים ויעילים כמו הכבישים שלנו היום.

(קארל אספוזיטו, Honeywell Aerospace)

רואים רחוק | משקפי המציאות הרבודה בדרך, אבל זה ייקח זמן

הצרכנים לא יאמצו משקפי מציאות רבודה במכשירים היומיומיים שלהם כבר השנה. עצם הרעיון שנרכיב זוג משקפיים ופתאום נהיה כמו "איירון מן" הוא משהו שסביר יותר שנראה בסרטים של מארוול מאשר בחנות האלקטרוניקה הקרובה לביתכם. כך שזה כנראה ייקח עוד כמה שנים, אבל יש חברות כמו Vuzix ומיקרוסופט שעובדות על הפיתוחים הללו לעסקים, כמו גם חברות דוגמת אפל, שכבר יוצרת חוויות AR לכמעט כל מוצר שנתמך במערכת ההפעלה שלה.

הולוגרמה בתוך המכונית | על טלפונים והדור החמישי

השנה נראה כמה חידושי צורה כמו טלפונים מתקפלים וטלפונים שבהם במקום הלחצן האמצעי בתחתית יש ניקוב בפינה. אולם השאלה הגדולה היא סביב G5. האם נראה ב־2019 חלק מההבטחות הגדולות של הדור החמישי או לא - זה עדיין פתוח. משחקים ניידים עם זמן המתנה נמוך הם משהו שאני משוכנע שנראה. השאלה היא רק אם זה יקרה השנה או בשנה הבאה. האם כולנו ננהג במכוניות G5 כשאנחנו מרותקים להולוגרמה בתוך הרכב? אני מסופק לגבי זה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך אני בטוח שנראה את זה. אני לא מצפה לאייפון של הדור החמישי השנה.

(אבי גרינגארט, GlobalData)

הכול מדיד | הרפואה תאמץ את הבינה המלאכותית יותר ויותר

אחד הטרנדים העיקריים שנראה ב־2019 הוא פופולריות של מכשירים שמאפשרים לצרכנים לבצע יותר מדידות, כמו מעקב אחרי פעימות לב, רמות סוכר בדם ולחץ דם, ונראה גם עלייה חדה ברמת התסכול של הרופאים שיטבעו בתוך ים הנתונים הללו. איך מטפלים בנתונים של פציינט שמחובר למוניטור פעימות לב ללא הפסקה? בנקודה מסוימת ב־2019 תהיה הבנה שיש צורך בבינה מלאכותית כדי להבין את כל הנתונים הללו, מפני שלרופאים פשוט אין זמן לבדוק את ים הנתונים הזה.

(ויק גנדוטרה, AliveCor)

שנת המצלמות החכמות | זיהוי פנים ואבטחה בכל פינה

אנחנו רואים את 2019 כשנת המצלמות החכמות. בארבע השנים הבאות, לאמריקאי הממוצע יהיו 12 מכשירי צילום חכמים בחייו. אנחנו צופים שבני אדם יתקינו יותר מצלמות בבתיהם, בייחוד כאשר רמקולים חכמים מוסיפים מצלמות. כבר כעת, ל־18% מהמבוגרים יש מצלמות חכמות לא ניידות.

המצלמות יכולות ליצור רשתות, ואנחנו יכולים לראות את מצלמת האבטחה Ring בחזית הכניסה לבית של מישהו מתחברת למכונית או טלפון של מישהו אחר בשכונה, כדי שגם הם יראו מה קורה. מצלמות חכמות יאפשרו גם קניות בלי קופאים, זיהוי פנים מהיר (למשל, לצורך משיכת כסף בכספומט) ואבחון רפואי בבית.

(מייקל וולף, Activate)

הרווח שבהפסד | ההזדמנויות של הערים שהפסידו את אמזון

היה יכול להיות נהדר אם אמזון הייתה בוחרת מיקום לא צפוי בארה"ב שבין החוף המזרחי והמערבי, אבל אני מאמין שלהתמודדות על HQ2 (המטה השני) יש פוטנציאל להביא הרבה תועלת לערים שהשתתפו אבל לא זכו. ההתמודדות הזו יצרה שיתופי פעולה בין אוניברסיטאות, חברות פיתוח כלכלי, מנהיגי ציבור ומקימי סטארט-אפים. המאמצים הללו יתבררו כקטליזטור לערים האלה, שיעזור להן לבנות את קהילת הסטארט-אפ המשגשגת הבאה, שיכולה להשיק אולי את אמזון הבאה. חפשו השנה ערים שמשתמשות במה שהן בנו כדי למשוך את אמזון לפיתוח שלהן עצמן.

(סטיב קייס, Revolution)

מידע זה כוח | ה-AI תוזיל את עלויות הביטוחים הרפואיים

בינה מלאכותית תיעשה מרכזית יותר בשירותים הרפואיים, אבל לא בתחום שעליו מדברים. יש עניין אדיר ביישום בינה מלאכותית בקבלת החלטות קליניות, אבל אנחנו חושבים ששימושים קליניים יהיו קשים מהצפוי. הנתונים שבהם מאמנים את המודלים של הבינה המלאכותית הם מבולבלים והמודלים מאתגרים. במקום זאת אנחנו מניחים שהבינה המלאכותית תתבסס תחילה בהנמכת עלויות תשלום של מבוטחים ומבטחים. זה צפוי כי מאגרי הנתונים גדולים ואיכותיים יותר. לדוגמה, יש שנים של מידע איכותי על תביעות ביטוח, קידוד ונתוני איכות. הנמכת עלויות אדמיניסטרציה משפרת אוטומטית את שולי הרווח בסקטור שבו אף אחד חוץ מחברות התרופות לא עושה הרבה כסף.

(בוב קוצ’ר, Venrock)

הקול בראש | הצעירים כבר לא שואלים רק על מזג האוויר

אני ממשיך לחפש חברות הזנק בתחום מחשוב האודיו. עליית אלקסה של אמזון והום של גוגל ב־2018 הכניסה את המכשירים הללו כבר למיליוני בתים, והסיישלים בעונת החג האחרונה רק האיצו את המגמה. הייתי כולל גם את ה־AirPods של אפל בתחום הכללי הזה. אלו אינם מוצרי נישה, אבל ההכרעה טרם התקבלה - אנשים יצטרכו ללמוד להשתמש במכשירים הללו מעבר להאזנה למוזיקה או שאלות לגבי מזג האוויר. אני מאמין שתהיה למידה, בייחוד כאשר צעירים גדלים יחד איתם והם משולבים בחייהם. זה ייקח זמן, אבל אפשר להניח את התשתית ב־2019.

(אמ. ג’י זיגלר, Google Ventures)

טכנולוגיה הומנית | לשאוב את הזמן והמידע, אבל הרבה פחות

בשנה שחלפה ראינו צרכנים ועובדים של חברות טכנולוגיה גדולות מתחילים להתנגד לדרכים שבהן החברות הללו משתמשות במידע עלינו, בונות אינטליגנציה מלאכותית, מהנדסות את ההתנהגות שלנו, ובוחרות שותפים עסקיים מפוקפקים - כמו כמה גופים ממשלתיים. החברה האנושית מתחילה רק עכשיו לדרוש ששיקולים אתיים יילקחו בחשבון לצד ההתקדמות הטכנולוגית. אני חושב שנראה שהתנועה לכיוון טכנולוגיה הומנית תיצור מודלים עסקיים חדשים, שלא מבוססים על שאיבת כל תשומת הלב שלנו. כמה מהם, כמו מודלים של מנויים או אפליקציות לטיפים, קיימים היום, ואני להוט לראות אילו חידושים יצוצו כאשר סטארט-אפים ינסו לחבר את המודלים שלהם עם הצורך של המשתמשים לשלוט באופן השימוש במידע שלהם ובדרך שבה הם משתמשים בזמנם.

(מאט הרטמן, Betaworks Ventures)

עולים על הפס | הקרב על רוחב הפס יחזור בגרסה אלחוטית

הסיפור הגדול ביותר בטלקום ב־2019 בהחלט יכול להיות איך השימוש בטכנולוגיות האלחוטיות מחדש את התחרות בשירותי פס רחב. הרוב הגדול של שירותי הפס הרחב הצרכני והעסקי מועבר עדיין באמצעות כבלים או חיבורי סיב אופטי, אבל ב־2019 אנחנו אמורים לראות עוד חברות - כולל ספקיות כבלים וטלפוניה נוכחיות - שפונות לקישורים אלחוטיים כדי להרחיב את הרשתות שלהן ולהציע מהירויות מוגדלות לצרכנים ולעסקים קטנים.

אפקט נטפליקס | הפוקוס יעבור לסטרימינג - ובגדול

הפתגם העתיק, "אם אתה לא יכול לנצח אותם, תצטרף אליהם" - נכון במיוחד לשירותי וידיאו, שבהם הירידה המתמשכת בשירותי חבילות מנויים מסורתיות צפויה להגיע לנקודת שבירה ב־2019. אנחנו מצפים לראות עוד ספקים של שידורי כבלים, לוויין ושירותי סיב אופטי שיעבירו את הפוקוס שלהם לשילוב של שירותי פס רחב עם הזרמת וידיאו תחרותית מבוססת ענן, כאשר הצרכנים ידחו יותר ויותר את השירותים הוותיקים היקרים מדי.

(דן הייס, PWC)