עליות שערים: שוק ההבטחות הכלכליות של יאיר לפיד פורח

הכלכלה לא תשחק איזשהו תפקיד בבחירות הקרובות, היא גם לא שיחקה בבחירות האחרונות • יש עתיד של יאיר לפיד נפלה השבוע בפח ההבטחות הכלכליות • מרוב רצון לרצות את מטה המאבק באסדות הגז, הכריזה המפלגה שמיד לאחר הבחירות היא תקפיא את העבודות בפרויקט לוויתן • רק מאוחר יותר הבין לפיד את טעותו • פרשנות

יאיר לפיד בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי

הכלכלה לא תשחק איזשהו תפקיד בבחירות הקרובות, היא גם לא שיחקה בבחירות האחרונות, אבל שוק ההבטחות הכלכליות פורח. השבוע, למשל, נפלה בפח מפלגת יש עתיד, בראשותו של יאיר לפיד. מרוב רצון לרצות את מטה המאבק באסדות הגז, הכריזה המפלגה שמיד לאחר הבחירות היא תקפיא את העבודות בפרויקט לוויתן ותקים ועדה משותפת שתבחן את ההיתכנות הכלכלית להעברת האסדה לים. מאוחר יותר הבין לפיד את טעותו (וזה ייאמר לזכותו) וביש עתיד הדגישו שלא יעצרו את פיתוח מאגר לוויתן ורק יקימו ועדה שתבחן את האפשרויות השונות לגבי עבודת האסדות.

המקרה הקטן הזה מוכיח עד כמה גדול שוק השטויות הכלכלי ועד כמה רדוד השיח הציבורי על עניינים כלכליים. ככל שרמת החיים בישראל עלתה, ככל שהשתפר מצב האזרחים, ככל שעלה השכר הממוצע (ויש עוד הרבה מה לשפר), עלו ופרחו כל אותם "ארגונים חברתיים" או "פעילים חברתיים", שהפכו לשוק ענק בפני עצמו. עשרות תנועות פוליטיות בתחפושת "חברתית" (יש מעט שהן באמת חברתיות), הרודפות כביכול אחרי צדק ושקיפות, ופועלות ללא לאות למען הציבור והצרכנים, הן למעשה רודפות פרסום אובססיביות שמעסיקות לשם כך יחצ"נים. ומה צריך בשביל לקבל פרסום? פשוט מאוד: להגיד שכולם מושחתים והכול שחור, לצעוק את זה כל הזמן בגרון ניחר ובזעם קדוש, להיכנס לדיונים הפופוליסטיים בכנסת ולהיות בקשר עם עיתונאים כדי לקדם את עצמם בכתבות ובדירוגים כאנשים משפיעים. זו לא פעילות חברתית, זו תוכנית ריאליטי או פרודיה על עניינים חברתיים.

קחו לדוגמה את השטות הזאת של "הקפאת העבודות בפרויקט לוויתן". כל כך קל למכור את זה, שאיש כבר לא צריך לברר את העובדות. 3.4 מיליארד דולר הושקעו בפרויקט לוויתן מתחילת חיפושי הגז ב-2009 ועד סוף 2018. בשנים 2019-2020 צפויה הוצאה נוספת של כ-1.4 מיליארד דולר, דבר שיעמיד את סך ההוצאה בחיפושים ובפיתוח מאגר לוויתן, עד להתחלת הפקת הגז הטבעי מהשלב הראשון של פיתוח המאגר על כ-4.8 מיליארד דולר. ההוצאות האלה כוללות עלויות חיפוש, קידוחי הפקה, צנרות, אסדה, מתקני טיפול ועוד. בנוסף, צפויות הוצאות הנאמדות בכ-3 מיליארד דולר במהלך חיי הפרויקט, שעשויות לכלול קידוחי הפקה עתידיים נוספים לאחר תחילת ההפקה, לא כולל הוצאות נוספות בגין פיתוחי תשתית נוספים. זה לא שהפיתוח וההשקעות בתחילתן - כל מערך הקידוחים, הנחת הצנרת מהמאגר לפלטפורמה (אסדת ההפקה) כבר בוצע, מאות קילומטרים של צנרת, וכמובן, העבודות על הפלטפורמה יימשכו בחודשים הקרובים וכנראה יסתיימו במחצית 2019.

אז איך בכלל אפשר להעלות על הדעת ועל הכתב שטות כמו "הקפאת העבודות בלוויתן"? אפשר, כי הנייר סופג הכול. לכן אולי עדיף שידברו כמה שפחות על כלכלה ועל הבטחות כלכליות. ממילא אלה מילים בעלמא.